Lättast plats att överleva?

Gustav Cronhamn

Titta var alla urbefolkningar som lever i naturen nu för tiden lever. Papua Nya Guinnea, Centralafrika oftast i närheten av Ekvatorn.

Titta var alla urbefolkningar som lever i naturen nu för tiden lever. Papua Nya Guinnea, Centralafrika oftast i närheten av Ekvatorn.

Det finns väl urbefolkningar över hela jorden? Samer, tjuktjer, inuiter, tuareger, aleuter, first nation, ainu, osv.. Vad är egentligen en urbefolkning enligt dig?

Och var de lever har ju sällan någonting att göra med platsens beskaffenhet map. på överlevnad, oftast handlar det väl om var de får vara kvar, ekonomiska intressen tenderar ju att gå före. Hur isolerat området är påverkar ju också. Antropologi är inte mitt starka ämne, men utifrån ett lekmannaperspektiv så tycker jag ditt inlägg är rätt ogenomtänkt.

När man läser sådana här trådar märker man att det ofta inte svaras på den fråga som startade tråden. Istället kommer det massa kommentarer av typen "varför vill du veta det", "är det inte bättre att...."
Bättre då att försöka svara på frågan tycker jag, även om den inte så lätt att besvara.
Det bor ju eller har iallafall bott, människor från tropiskt klimat till arktiskt. Människan klarar väl i stort sett alla klimat. Men om man tittar på moderna försök av denna typen så kommer jag iallafall att tänka på någon tropisk ö. Jag har läst en bok som heter "Strandsatta" av Lucy Irwin och den handlar om 2 personer som bodde ett år på en tropisk ö. Då har man iallafall hela tiden tillgång till fisk, man behöver inte bygga varma hus utan ett enkelt skydd duger. Man behöver inte heller vara rädd för att frysa. Det finns ju också oändligt många öar i världen så det är nog inte omöjligt att genomföra ett sådant projekt. (Lucy gjorde det ju). Jag minns inte alla detaljer men vad jag vet så hade dom vatten och kunde också odla. Filmen Cast away bygger ju också på en sann historia om en kille som överlevde 3 år på en liten söderhavsö.
/Gustav

Har haft förmånen att några gånger få gästa de som lever i samklang med naturen, eller i varje fall mest från den. Gemensamt var en önska efter att komma till civilisationen p g a tandvärk, barnadödlighet bl a. Bara det rätt intressant.
De här människorna lever i tropisk skogsöverflöd, fiske, småvilt rikedom på bär och frukt. Men delar terrängen med giftiga ormar och ett och annat djur som oxså lever på överflödet, det stora problemen för dem är insekter, bakterier, virus och vad de sprider och biter.
De har 10 000 års kunskaper samlade i gruppen och lever ett lärande liv hela livet.
Att som solist komma från stan och fixa det här själv på första försöket visar som ego ser det att tankeverkstaden har inte fungerat riktigt.
Vita solister som läst på och vågat pröva måste oxså inse att kroppen säger stopp en dag, det finns massvis med exempel på individer som lyckats10-20 år, oftast relativt sent i livet, när de grundat kapital och erfarenheter men även dessa välmotiverade själar bruka ge upp så småningom. Även dessa brukar behöva kulor och krut samt lite mjöl, socker och salt samt nya krokar och lina från civilisationen. Alternativet att stanna efter det kroppen börjar knörra är att ingen gräver ner en.
Tidigare har skrivits att vintern är problematisk men grejen är att ha något att leva av när snön inte bär och allt blir fuktigt men det finns inga grejor att gräva upp och inga djur att fånga. Döden på den magra vårvintern är inget romantiskt. Därav samlarsammhällena och eller djurhållning, livets andra piskor.
Så vart man än vänder sig finns det piskor. Romantiska drömmar är bra och hör ungdomen till.

Bättre att stanna hemma i soffan alltså?
Det går ju faktiskt att avbryta experimentet om något går snett, frågan gällde väl som sagt vilken plats som kan tänkas lämplig för ett dylikt försök, så tolkade jag det iallafall. Om du nu har egen erfarenhet , varför då inte dela med dig av din kunskap och resonera lite runt platser, för o nackdelar. Det var ju det frågan gällde.

/G

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg