Utpräglat vintertält tycker Jörgen, själv tycker jag inte det är särskilt utpräglat över huvud taget. Men det är en vettig komprosmiss som funkar hyfsat i de flesta lägen om man inte har överdrivna krav på utrymme, maximal styrka, minimal vikt eller maximal vattentäthet.
Även jag har haft ett Firstlight några år nu, sedan 2005 eller nåt sånt. Jag är ungefär lika lång också, 191 cm lite drygt. För egen del hade det gärna fått vara en decimeter längre. Kardeborrefästena för bågarna borde ersättas med plastkrokar eller nåt sånt. Golvet kan släppa igenom lite vatten, åtminstone efter några år och om man råkat parkera i en pöl. Kepsen vid dörren borde vara lite längre. Gillar den ljusa gula färgen. Bytte tidigt linorna mot persienn-lina och har titanpinnar och kolfiberbågar, tar ner vikten en del. Men kolfiberbågarna sviktar mer, använder alu-bågarna om jag räknar med hårt väder. Har någon gång använt en liten poncho-tarp som "förtält" för att kunna ha mer utrymme i regn. Epic tål mer än man kan tro. Långa nätter med spöregn är inget större bekymmer; några droppar kan leta sig igenom, särskilt där duken trycker mot bågarna, men itne så det är ett bekymmer. Linfästen i taket använder man till att fästa en torklina med spänne , för strumpor, handskar, LED-lampor. .
Stort plus, nog så viktigt, är att det är otroligt enkelt att slå upp , även i hårt väder. fäst 4 hörnpinnar, släng in prylarna om det regnar, upp med bågarna som är på insidan direkt mot duken, 4 hörnlinor om det blåser, kryp in och fäst bågarna med kardborre. Några få minuter tar det väl.