Vid skidande på vårvintern blir jag lätt blöt om fötterna. Dels av den blöta snön, vattnet på isarna och dels av svetten från mina egna fötter. Sover jag stuga eller tältar i närheten av en stuga så är det inga problem då jag har möjlighet att torka skorna och fötterna. Sover jag i tält får jag dras med sura skor när jag kommit fram. Jag upplevde inte detta som ett större problem med mina gamla Lundhags men iom att de inte fungerar med moderna bindningar har jag ett par Alpina som jag uppfattar som mer "fuktdrabbade". Dels är de inte lika täta och dels så har de något j***a ludd på insidan som är svår att torka,
Jag har funderat på att köpa några lägerskor att använda när man kommer fram men vet inte vad jag ska välja. Kriterierna är som vanligt många:
* Lätta.
* Gärna varma men inget krav.
* Fukttåliga alternativt snabbtorkande
* Gärna billiga
Jag har funderat på några gamla filtkängor eller dunstrumpor men de går inte så bra ihop med väta. Vad föreslår ni? Några andra alternativ är att använda gaiters eller kanske byta ut skorna mot några som tål väta bättre. Ni andra som skidar och tältar, vilka lösningar har ni? Undviker ni "bara" att bli blöta eller byter ni skor vid lägerplatsen?
Jag har funderat på att köpa några lägerskor att använda när man kommer fram men vet inte vad jag ska välja. Kriterierna är som vanligt många:
* Lätta.
* Gärna varma men inget krav.
* Fukttåliga alternativt snabbtorkande
* Gärna billiga
Jag har funderat på några gamla filtkängor eller dunstrumpor men de går inte så bra ihop med väta. Vad föreslår ni? Några andra alternativ är att använda gaiters eller kanske byta ut skorna mot några som tål väta bättre. Ni andra som skidar och tältar, vilka lösningar har ni? Undviker ni "bara" att bli blöta eller byter ni skor vid lägerplatsen?