Lätta vandringsskor som inte suger vatten

Ska ut och resa i sommar i väldigt varma länder. Ska både vandra 8 dagar i 2500 m höga alpina berg och gå runt i städer.

Söker därför ett par skor med följande egenskaper:

- Väldigt svala
- Ska inte suga upp fukt (eller åtminstonde torka supersnabbt)
- Ska vara lämpliga för ganska tuff vandring i höga, branta berg
- Ska se OK ut att ha civilt

I vissa tidigare inlägg har folk nämnt skor för vattensport, mesh-skor (med nät) eller öken-/djungelkängor. Jag kan även tänka mig att ett par "vanliga" halvlåga kängor med goretex och väldigt tunn fodring skulle fungera.

Är det någon som kan ge tipps på bra skor av dessa slag? Stort tack!!
 
matslandgren; sa:
Ska ut och resa i sommar i väldigt varma länder. Ska både vandra 8 dagar i 2500 m höga alpina berg och gå runt i städer.

Söker därför ett par skor med följande egenskaper:

- Väldigt svala
- Ska inte suga upp fukt (eller åtminstonde torka supersnabbt)
- Ska vara lämpliga för ganska tuff vandring i höga, branta berg
- Ska se OK ut att ha civilt

I vissa tidigare inlägg har folk nämnt skor för vattensport, mesh-skor (med nät) eller öken-/djungelkängor. Jag kan även tänka mig att ett par "vanliga" halvlåga kängor med goretex och väldigt tunn fodring skulle fungera.

Är det någon som kan ge tipps på bra skor av dessa slag? Stort tack!!

Jag har goda erfarenheter av mesh-skor till allt det du nämner. Jag har också skrivit en del i ämnet, så jag tänker inte upprepa mina erfarenheter.

Goretexfoder gör, enligt tester, att skor som blivit blöta torkar långsammare. De är ju även klart "osvalare" än mesh-skor. Personligen tycker jag därför att skor med mextex funkar bättre i sammannang där man inte behöver räkna med att vatten rinner över kanten och ned i skon. Men för vandringar i svenska fjällen får man räkna med att fötterna blir blöta. Och då skulle inte jag välja mextex. Däremot till snöslasket hemma i stan.

Hur väl detta stämmer med dina behov (det verkar inte vara svenska fjäll) får du själv bedöma.

Jörgen
 
Gå in i närmsta Eccobutik och kolla, de har en serie dojor som är typ mesh, men inte rikigt som mesh utan de känns stadigare (som "hårdplastmesh"). Jag har drägglat lite över dem men eftersom jag behöver slita ut mina nuvarande dojor innan jag köper nya har jag inte kollat så noga på dem.
 
Inte membranskor

om de skall vara väldigt svala. De är varma och luktar snart urk på ren svenska IMHO.

Men de är bra när det är blött och kallt. Föreslår att du begränsar kravspecen lite tror inte du får allt i ett par dojor..

Thure
 
Jag har faktiskt haft ett par teva-sandaler till de aktiviteter som du beskriver. Det var absolut inte optimalt för varje enskilt tillfälle men sammantaget fungerade det bra. Nu gick jag dock inte med särskilt tung packning och man fick givetvis ibland ta det lite mer försiktigt än vad man hade gjort med ett par mer ordentliga skodon.
 
matslandgren; sa:
- Ska vara lämpliga för ganska tuff vandring i höga, branta berg

Om du "bara" ska vandra stigar i höglänt terräng, funkar nog det mesta. Eller är det ungefär sådan här vandring du tänker dig?
images

(Toppbestigning Picos de Europa, Spanien.) I så fall skulle jag nog valt kängor som skyddar fötterna i oländig blockstensterräng. Kanske ett par lätta, halvlåga vandringskängor? Utan membran förstås.
 
nermander; sa:
Gå in i närmsta Eccobutik och kolla, de har en serie dojor som är typ mesh, men inte rikigt som mesh utan de känns stadigare (som "hårdplastmesh"). Jag har drägglat lite över dem men eftersom jag behöver slita ut mina nuvarande dojor innan jag köper nya har jag inte kollat så noga på dem.

Köpte ett par sådana för ngn månad sedan. Lika stadiga som andra ecco i receptor-serien och väldigt sköna nu när det är varmt ute. Har nog gått sisådär 20-30 mil i dem varav ungefär hälften i terräng. Observera att det finns (åtminstone) två modeller med väldigt olika mycket stoppning i skon.
 
Tack för bra svar! Mesh-skor och goretextstrumpor verkar vara ett intressant alternativ att prova.

Jag testade olika mesh-skor idag, både från Ecco Receptor-serien och från Salomon. Men jag tyckte att de kändes "sladdriga" och lite instabila. Tveksamt om de är tillräckligt bra för att gå i branta höga berg (t.ex. blockrik terräng) när man har 10-15 kg på ryggen... Finns det några kraftigare mesh-skor som ni kan rekommendera?
 
merrell ? Keen ?

Eftersom jag bor i ett varmt och fuktigt land så har meshskor blivit min vanligaste sko av alla. Inte bara för att de är svalare, utan minst lika mycket för att de inte suger upp en massa vatten/torkar snabbare.
Så undvik alltför mycket polstring, oavsett nät etc.

I Sverige har jag köpt Eccos modeller (tidigare nämnda här) men har nu en modell från Merrell(som kändes ett snäpp stadigare än Ecco). Ett alternativ (?) är kanske att gå ett steg till mot ytterligare mer öppna luftiga skor , t ex Keen ?

De stora tillverkarna (typ adidas) har annars flera rejäla modeller i "hårdplastnät" men har inte sett dem säljas i Sverige.

Per D
 
Har nyligen köpte ett par skor som på många sätt liknar vanliga jogging/trekkingskor, men som har mesh. Det är ett par Salomon men jag vet inte vad modellen heter. De har också en hälkappa som är nedvikbar så att det går att använda skorna som slip-ins.

Sköna i svensk sommarvärme, men ändå en "riktig" sko.

Vet ännu inte hur fort de torkar, möjligen kan innersulan torka långsamt.
 
Mezzner; sa:
Har nyligen köpte ett par skor som på många sätt liknar vanliga jogging/trekkingskor, men som har mesh. Det är ett par Salomon men jag vet inte vad modellen heter. De har också en hälkappa som är nedvikbar så att det går att använda skorna som slip-ins.

Sköna i svensk sommarvärme, men ändå en "riktig" sko.

Vet ännu inte hur fort de torkar, möjligen kan innersulan torka långsamt.

Det är förmodligen ett par Karma eller Techamphibian. Jag har själv ett par Techamphibian och använder dessa till det mesta, vandring, kajak, fiske eller ner på stan, you name it, och de funkar riktigt bra till allt, inte alls någon kompromiss som man kan tro.

De torkar mycket snabbt, snabbare än någon annan sko jag har eller haft.

//B.E
 
B.E; sa:
Jag har själv ett par Techamphibian och använder dessa till det mesta, vandring, kajak, fiske eller ner på stan, you name it, och de funkar riktigt bra till allt, inte alls någon kompromiss som man kan tro.

Har du vandrat i höga, branta berg i flera dagar och med tung packning? Funkade det bra?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Stefz Lätta dunjackor som förstärkningsplagg? Kläder 27
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
Davva2 Nu överger jag lätta meshskor Kläder 25
joanna AKU Cresta versus Garmont Vetta... eller någon helt annan scramblingskänga? Kläder 1
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
MrStrumpan Byxor: Lätta, Benfickor, Regntåliga Kläder 6
såg lätta skor för vandring Kläder 11
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
majjen Lätta gaiters Kläder 4
Joakim Ambrosson Lätta sandaler Kläder 14
brigas Lätta regnplagg Kläder 44
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
majjen Lätta, torra kängor Kläder 23
nummeråtta Lätta sandaler... Kläder 7
nickeB Lätta byxor i Gore-tex Kläder 3
haskell Tips på lätta kläder önskas. Kläder 0
Olaa Lätta lägerstövlar, skor på vintern Kläder 5
Rerun Lätta sandaler? Kläder 4
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Arvidsjaur Vandringsskor med mjuk sula Kläder 8
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
kallegroda Prova ut vandringsskor, "ingångning" osv. Kläder 6
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
LittleMonkey Vandringsskor Kläder 6
NiklasViklund Vandringsskor/kängor Kläder 6
Morannon Kängor eller vandringsskor till lång fjälltur Kläder 2
Aggepagge Graninge 7042 eller andra vandringsskor Kläder 2
FruNalleman Nån som testat North Face vandringsskor? Kläder 2
a00n Söker färgglada vandringsskor Kläder 6
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
EvaR Hur sköta vandringsskor Kläder 2
projektkilimanjaro Vandringsskor Kilimanjaro Kläder 0
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5

Liknande trådar