Lätta sovsäckar för minusgrader?

Inser att detta är lättpackningsforumet, men kan rekommendera Marmot Pinnacle även om den väger in lite över ditt krav. Då jag är 193cm behöver jag den långa versionen som väger 1250g (enbart säck), dock väldigt rymlig och varm. Vanliga storleken tror jag väger strax över kilot.

Min dotter har en REI SubKilo 15F Wm long som väger 800g (750 fill) och uppfyller kraven för en 3-säsongs säck. Får plats i en STS eVent stuff sack Small. Till min Pinnacle använder jag samma vattentäta fodral, men size Medium.
Inga av säckarna är dock skyddade mot väta, varför G.S tips om Helium Membrain låter bra.

Senast ändrad:
Jag hade övervägt att köpa en vanlig dunsovsäck EN testad ner till -9 (15F) eller vad du behöver + ett sovsäcksöverdrag för de tillfällen du sover under bar himmel. Ger en större flexibilitet, skyddar sovsäcken bättre när det behövs mot väta och slitage, och du slipper släpa på onödig vikt när du ex sover i tält. Kanske ett sånt här överdrag?
http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/sovsackar/accessories/unisex/sleepingbag_cover_sv-se.aspx

Tror dessutom den kombinationen blir billigare samt ger dig ett större urval av sovsäckar att välja på än att välja någon av de dyrare membranförsedda (fuktsyddade) säckarna.

Undvik membrain. Andas sämre än vanliga tyger och det bör dungröt i sovsäcken. Torkar långsammare också.
Har wm caribou och apache. Bägge under kilOt och är supernöjd. Av de du nämner hade jag utan tvekan tagit en plasma!! Huvorna på marmot är bättre och rymligare än på wm.
Plasma kom efter mina köp.

The North Face Gold Kazoo skulle jag ta med som ett alternativ. Fått utmärkelsen "Best in Test & Best in Value" av Trail Magazine.

Har just sovit i en Cumulus Quantum 350 dunsäck under en vecka i sommarfjällen. Den var varm, skön trots bara någon plusgrad och detta utan andra extrakläder än ylleunderställ. Jag köpte den för under 2000 kr (erbjudande) på Packalätt.se. Jag upplever att den är rymligare och varmare än den Mountain Equipment Helium 400 som vi har sedan tidigare. Det borde finnas plats för en duntröja eller liknande.

ME lightline

Måste tipsa om Mountain Equipment lightline. Comf temp -5, drygt 1 200 g och membran som håller dunet torrt och skönt. Tvivlar på att dom som säger att membran inte är bra själva har provat..... Har själv en ME snowline (likadan som ovan men ett snäpp varmare) och det är demest underbara säck jag haft!! Behöver inte fundera på kondens i tältet, säcken är torr! Suveränt skönt material i säcken och otroligt följsam ( jag ligger inte speciellt still när jag sover).

// Lelle

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg