Lätta sovsäckar för minusgrader?

Inser att detta är lättpackningsforumet, men kan rekommendera Marmot Pinnacle även om den väger in lite över ditt krav. Då jag är 193cm behöver jag den långa versionen som väger 1250g (enbart säck), dock väldigt rymlig och varm. Vanliga storleken tror jag väger strax över kilot.

Min dotter har en REI SubKilo 15F Wm long som väger 800g (750 fill) och uppfyller kraven för en 3-säsongs säck. Får plats i en STS eVent stuff sack Small. Till min Pinnacle använder jag samma vattentäta fodral, men size Medium.
Inga av säckarna är dock skyddade mot väta, varför G.S tips om Helium Membrain låter bra.
 
Senast ändrad:
Jag hade övervägt att köpa en vanlig dunsovsäck EN testad ner till -9 (15F) eller vad du behöver + ett sovsäcksöverdrag för de tillfällen du sover under bar himmel. Ger en större flexibilitet, skyddar sovsäcken bättre när det behövs mot väta och slitage, och du slipper släpa på onödig vikt när du ex sover i tält. Kanske ett sånt här överdrag?
http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/sovsackar/accessories/unisex/sleepingbag_cover_sv-se.aspx

Tror dessutom den kombinationen blir billigare samt ger dig ett större urval av sovsäckar att välja på än att välja någon av de dyrare membranförsedda (fuktsyddade) säckarna.
 
Undvik membrain. Andas sämre än vanliga tyger och det bör dungröt i sovsäcken. Torkar långsammare också.
Har wm caribou och apache. Bägge under kilOt och är supernöjd. Av de du nämner hade jag utan tvekan tagit en plasma!! Huvorna på marmot är bättre och rymligare än på wm.
Plasma kom efter mina köp.
 
The North Face Gold Kazoo skulle jag ta med som ett alternativ. Fått utmärkelsen "Best in Test & Best in Value" av Trail Magazine.
 
Har just sovit i en Cumulus Quantum 350 dunsäck under en vecka i sommarfjällen. Den var varm, skön trots bara någon plusgrad och detta utan andra extrakläder än ylleunderställ. Jag köpte den för under 2000 kr (erbjudande) på Packalätt.se. Jag upplever att den är rymligare och varmare än den Mountain Equipment Helium 400 som vi har sedan tidigare. Det borde finnas plats för en duntröja eller liknande.
 
ME lightline

Måste tipsa om Mountain Equipment lightline. Comf temp -5, drygt 1 200 g och membran som håller dunet torrt och skönt. Tvivlar på att dom som säger att membran inte är bra själva har provat..... Har själv en ME snowline (likadan som ovan men ett snäpp varmare) och det är demest underbara säck jag haft!! Behöver inte fundera på kondens i tältet, säcken är torr! Suveränt skönt material i säcken och otroligt följsam ( jag ligger inte speciellt still när jag sover).

// Lelle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32

Liknande trådar