Lätta självstagande 2-manstält

Nu börjar det brinna i knutarna för jag är snart helt tältlös, 3Hexan är såld å snart även Firstlightet. Gillar faktiskt HB Unna, men det är lite för dyrt nytt och en aning tungt. Kan ni tipsa om snarlika tält som är några hekton lättare och någon tusing billigare?

Jag är också på jakt efter ett lätt, billigt, självstagande tält. Och med självstagande vill jag mena att det inte behövs några pinnar i marken alls (om det inte blåser en massa), Typ HB Staika eller Fjällräven Vålå Dome II.

Några andra förslag på tält som inte behöver ens en liten åinne för att spänna ut absiden?

Jag är också på jakt efter ett lätt, billigt, självstagande tält. Och med självstagande vill jag mena att det inte behövs några pinnar i marken alls (om det inte blåser en massa), Typ HB Staika eller Fjällräven Vålå Dome II.

Några andra förslag på tält som inte behöver ens en liten åinne för att spänna ut absiden?

Här är ett alternativ som i alla fall är riktigt billigt:

http://www.addnature.com/member_prod2.asp?pf_id=MARMOTNYX2P&log_info=MARMOTNYX2P

Ser ut att vara självstagande. Hyfsat lätt. Marmot brukar göra trevliga tält.

Om du inte ens skall använda en enda pinne till att fästa en absid med så får du nog vara utan en sådan.
Då kan ett Black Diamond Firstlight kanske funka. Vet inte om dom finns hos någon Svensk försäljare.
product_images.php

//Peter

Jag är en sån där Hilleban som troligen kanske köper ett kompletterande HB om nåt år, har nu Nammatj 3. Jag är inte så mycket för tält där man reser inner och yttertält separat. Ett Nammatj har man stående på no-time och jag misstänker att det är änny snabbare med kupoltätlten. Nammatj: i med två tältbågar, fäst två markpinnar med ena kortsidan mot vinden - sen reser man tältet när man drar ut och fäster tältet på andra kortsidan med två markpinnar. Sen kan man i lugn och ro tighta upp det med staglinor och stormlinor om det behövs.

Fy fasen får att behöva fippla upp tältet utan yttertält först och riskera att det blir blött.

Det är kanske ett dumt krav men jag trodde att det skulle finnas någon trevlig lösning på ett själstagande tält men med någon form av absider, alltså att man reglerar hur mycket innertält man spänner upp.

Hillebergs mindre tält går i alla fall att haka av delar av innetältet för att få plats för matlagning. Jag tror att kravet på ett tält med stor absid utan att bulta nåt i marken är en vision men jag kan ha fel.

"Genom att lossa ena hörnet på innertältet kan man skapa en mindre absid samtidigt som innertältet förblir torrt även om man går in och ur tältet då det regnar."

Unna:
unna1.gif

Det är kanske ett dumt krav men jag trodde att det skulle finnas någon trevlig lösning på ett själstagande tält men med någon form av absider, alltså att man reglerar hur mycket innertält man spänner upp.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tundraman Lätta Soulo Bo och sova 12
sofiah Lätta tält för 2 pers Bo och sova 4
Heikkinen Tips på lätta tältspikar? Bo och sova 21
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Bo och sova 0
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar.. Bo och sova 0
Joakim Ambrosson Lätta sovsäckar Bo och sova 3
Sph1nx Lätta ett Hilleberg tält? Bo och sova 6
anton_karlsson_78_yahoo.se lätta tunneltips efterfrågas! Bo och sova 12
Anders262 Lätta tält till scouting Bo och sova 30
greenjuice UL: Lätta sovsäck utan blixtlås Bo och sova 20
Lätta blå tält Bo och sova 2
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
Salmiak Självstagande tält med sitthöjd och absid, ca 2,5 kg? Bo och sova 21
Erik_T Självstagande 3p tält Bo och sova 7
Vinylbrus Stabilt, självstagande vintertält för 2 personer Bo och sova 15
davidvpt Lätt & självstagande tält för 2p? Bo och sova 23
MagArne Helt självstagande 1-manstält Bo och sova 11
EagleOwl Självstagande kupoltält på klippor, 2p med hund Bo och sova 6
ABL Tips på självstagande tält Bo och sova 1
Daddy Självstagande tält 3 personer, max 4,5 kg Bo och sova 9
Eric R Göra Nallo 3 självstagande Bo och sova 5
AnneliK Tält lämpligt för hård mark? Självstagande? Bo och sova 8
Lina_Nilsson Tips om självstagande tält, tack! Bo och sova 6
Kalle E Självstagande - är det något att ha? Bo och sova 9
graylingman Billigt 2-manstält Bo och sova 10
UffeB 1-2-manstält med utsikt? Bo och sova 18
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
Mal A-one 4 manstält Bo och sova 15
A-one 4-manstält? Bo och sova 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg