Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kängor utan membran och utan foder (man får ha tjockare sockor i stället) torkar fortare, i princip kan man vada i dem eftersom de inte suger åt sig vatten
Kängor utan membran och utan foder (man får ha tjockare sockor i stället) torkar fortare, i princip kan man vada i dem eftersom de inte suger åt sig vatten
Jag tänkte också spontant på ofodrade skalkängor typ Lundhags Park, när jag läste "lätta och höga". Mina gamla Jämtkängor, som mest liknar dessa, väger 600 g/st.
Jag använder gärna smidiga alpina mid-kängor i torrare och brantare berg, men alltid skalkängor när jag är ute länge med tält i nordiska, blöta fjäll, där det är svårt att få saker torra över natten. Skalkängor innehåller inte mycket material som magasinerar vatten och det gör inget om själva skalet blir blött, så länge man kan fylla det med torra strumpor och innersulor. Jag vadar i kängorna med hårt åtdragna regnbyxben kring skaften, i svårare fall utan strumpor och innersulor.
Lättare kängor med stoppning har mycket oftast mycket tunnare stoppning än dito tunga kängor. Exempelvis: ett par Meindl Island har nästan cm tjock stoppning, de kängor du länkar till har antagligen inte stoppning runt hela foten och kanske bara en halv cm där den är som allra tjockast. Det är alltså väldigt stor skillnad på mängden vatten som dessa kängor suger åt sig.
Mina Salomon Comet har tunt foder och jag kan gå dem hyfsat torra på ca 2 timmar om jag trampat ner mig rejält.
Adidas TERREX Swift R Mid GTX, var också bra men med 2 strumpor blev det för trångt i bredden på fötterna.
Haglöfs OXO GT, har bättre stöd runt fotvristen än Ridge Mid GT, mer lämpligt för tuffare vandring.
Båda är fodrade och är väldigt varma, blir de blöta lär det ta 1-2 dagar att få de torra igen.
Får se om skorna kan användas för fiske, eller om det blir för varmt.
En dag vill jag vandra upp i Kebnekaise och Trolltunga, kanske
är Haglöfs OXO GT den jag ska välja.
Keen och Merrell gör "halvhöga" skor i viktsklass <=1100 gram. Mitt sista par av den sorten var av märket Keen. När det sprack på 19:e dagen av en tur i Schweiz 2011 var jag på väg till Splügen där det fanns en sportaffär. Men den hade bara pansarkängor kring 1500 gram. Så jag köpte ett par trekkingskor av märket Salomon, c:a 900 gram och har sedan dess bara använt den sorten. Mitt nuvarande par väger 800.
Jag är väldigt nöjd med mina Lundhags Forest då det kommer till högre kängor. Dessa väger runt 700 g per känga och torkar kvickt efter väta. Har tidigare gått i Meindl Island Pro men vikten var då klart högre samt att en blöt känga tog för evigt på sig att torka.