Lätta kängor för varmare klimat.

Jag håller på att planera en liknande resa som du Daniel och har fundringar på skoval jag oxå. Tänker börja min resa i Nepal med en hel del vandring sedan vidare till UAE, Oman och Yemen och se om det går att hitta på något roligt där, dykning vet jag sedan får vi väll se vad mer. Avsluta sedan i östra Afrika och även där blir det en hel del vandring bla Mt Kenya.
Tänkte resa så lätt som möjligt dvs endast ett par skor med på resan. Har kollat på ett par olika alternativ och köpte i vintras ett par Salomon XA Pro 3D. Efter att ha provat dem en del nu under våren så kan jag säga följande:
+Riktigt sköna och stabila att gå i, används vad jag förstått av en hel del multisportare.
+Mycket bra ventilation, dvs svala o sköna.
+Skon torkar snabbt.
-Hälpartiet suger åt sig en del vatten. Torkar knapp över natten inomhus ens.
http://www.backcountry.com/store/SAL0542/Salomon-XA-Pro-3D-Trail-Running-Shoe-Mens.html

Ett par andra skor jag är riktigt sugen på är Keen Taos. Tillsammans med tunna ullstrumpor eller selskinz och ett par gaiters borde de gå att använda till det mesta på resan. Vandringssko och sandal i ett. Någon som provat dessa??
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=KEENTAOS

Vad tycker du om säcken från Klättermusen? Har du provat den något ännu? Verkar vara riktigt bra och 40L är nog perfekt för en sådan här resa, absolut inte större. Väljer mellan en Gungner eller en Ratatosk m. tillbehörsfickor eller Osprey Talon http://www.getout.se/v2/item.asp?sid=&item=11941

Benny
 
Hej,

Angående min klättermusen så är den helt underbar. Sitter perfekt och är i en bra storlek. Ska köpa till en innersäck (vattentät) har jag tänkt. Denna säck kan jag helt klart rekommondera.

Angående skor velar jag i nuläget efter många inlägg i tråden. Har börjat titta på lågskor a la multisportare...

Tveksam till "allt i ett skor" då det e frågan hur de håller sig till trekking etc.

//Danne

B.E; sa:
Jag håller på att planera en liknande resa som du Daniel och har fundringar på skoval jag oxå. Tänker börja min resa i Nepal med en hel del vandring sedan vidare till UAE, Oman och Yemen och se om det går att hitta på något roligt där, dykning vet jag sedan får vi väll se vad mer. Avsluta sedan i östra Afrika och även där blir det en hel del vandring bla Mt Kenya.
Tänkte resa så lätt som möjligt dvs endast ett par skor med på resan. Har kollat på ett par olika alternativ och köpte i vintras ett par Salomon XA Pro 3D. Efter att ha provat dem en del nu under våren så kan jag säga följande:
+Riktigt sköna och stabila att gå i, används vad jag förstått av en hel del multisportare.
+Mycket bra ventilation, dvs svala o sköna.
+Skon torkar snabbt.
-Hälpartiet suger åt sig en del vatten. Torkar knapp över natten inomhus ens.
http://www.backcountry.com/store/SAL0542/Salomon-XA-Pro-3D-Trail-Running-Shoe-Mens.html

Ett par andra skor jag är riktigt sugen på är Keen Taos. Tillsammans med tunna ullstrumpor eller selskinz och ett par gaiters borde de gå att använda till det mesta på resan. Vandringssko och sandal i ett. Någon som provat dessa??
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=KEENTAOS

Vad tycker du om säcken från Klättermusen? Har du provat den något ännu? Verkar vara riktigt bra och 40L är nog perfekt för en sådan här resa, absolut inte större. Väljer mellan en Gungner eller en Ratatosk m. tillbehörsfickor eller Osprey Talon http://www.getout.se/v2/item.asp?sid=&item=11941

Benny
 
Ang lâgskor och trekking:

Som ett exempel av mânga kan nämnas att medlemmarna i den första mallorkinska trupp att bestiga Everest i fjol bar samtliga "Trailrunning"-skor under hela approachen till Basecamp och sedan tillbaka. Jag pratade med dem om detta, och de var helt nöjda med sitt skoval.

Viktigt att de har vridstyv sula, gärna i form av nâgon variant av hârd mellansula som även fungerar som skydd pâ det att man slipper känna kantiga stenar genom sulan.

oli-i-els-dos-tolos-per-gla.jpg
 
Då är jag övertygad att köra på lågskor =).

Funderar på ett par Salomon XA Pro 3D.

tackar för alla tankegångar ni gett mig.

tacksam för alla svar.

Danne
 
Malindo; sa:
Ang lâgskor och trekking:

Som ett exempel av mânga kan nämnas att medlemmarna i den första mallorkinska trupp att bestiga Everest i fjol bar samtliga "Trailrunning"-skor under hela approachen till Basecamp och sedan tillbaka. Jag pratade med dem om detta, och de var helt nöjda med sitt skoval.

Jag antar ändå att de fördetmesta gick i grövre och brantare
terräng än den bilden visar?
 
Av låga skor har jag använt Ecco Receptor, till
vardags och till utflykter hemma. På en låglandstur
i september använde jag ett par låga Garmont med
Vibramsula.

De funkade bra - sulan är ypperlig -
men borde ha varit ett nummer större
eftersom båda stortånaglarna lossnade. På tre dar, kanske 7 mil.

Mitt högst personliga problem är mitt förbenade vänstra hälsenefäste och min högst påtagligt sladdriga
vänstra vrist (som märks när jag övar på balansplatta).
I halvhöga skor med ovanligt slappa skaft fick jag problem. Jag återgår i sommar till mitt gamla par,
2 hg tyngre.
 
Salomon Fusion Soft Shell

Martin Fjaderlatt.se; sa:
Salomon har numera skor i "mjukskal-material" som är tunna och fina, men ändå stabila.

Förslag: Salomon Fusion (med reservation för att färgen inte är den bästa när det är 40 grader och sol)

Jag fingrade precis på ett par sådana... Någon som testat dem? Är de bra?

Jag är ute efter all round-skor för en lång resa i varmt klimat. De ska klara både alpin vandring i Himalaya och i tropisk skog... Så jag vill ha skor som torkar snabbt, gärna ofodrade. Men stabila nog för bergsvandring.

Klarar Salomon Fusion dessa krav?
 
Re: Salomon Fusion Soft Shell

matslandgren; sa:
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Salomon har numera skor i "mjukskal-material" som är tunna och fina, men ändå stabila.

Förslag: Salomon Fusion (med reservation för att färgen inte är den bästa när det är 40 grader och sol)

Jag fingrade precis på ett par sådana... Någon som testat dem? Är de bra?

Jag är ute efter all round-skor för en lång resa i varmt klimat. De ska klara både alpin vandring i Himalaya och i tropisk skog... Så jag vill ha skor som torkar snabbt, gärna ofodrade. Men stabila nog för bergsvandring.

Klarar Salomon Fusion dessa krav?

Har ingen erfarenhet av Fusion. Jag misstänker dock att softshell ventilerar sämre än mesh och kanske sämre än vanligt skomaterial. Anger man någon funktionsmässig fördel med softshell-materialet eller försöker man haka på en trend?

Skulle rekommendera mesh-skor med bättre bakkappa än de Salomon Tech Amphib jag använder, i kombination med vattentäta sockar av Goretex. De senare är blodigeltäta etc för djungelbruk, om jag förstått saken rätt, och kan med tjocka undersockar funka bra för vandring i snö (det senare vet jag). Svårt att se något mer allround.

Backpackinglight har haft en artikelserie om lätta skodon för vinterbruk och de rekommenderar en sådan lösning. De måste ha läst mina inlägg på Utsidan :)

Jörgen
 
Re: Salomon Fusion Soft Shell

[/QUOTE]Klarar Salomon Fusion dessa krav? [/QUOTE]

Har ingen personlig erfarenhet av Salomon Fusion, men en kompis har ett par och hans erfarenhet är att de inte ventilerar särskilt bra dvs de blir väldigt varma sommartid, därav mitt val av ett par Salomon XA Pro 3D. Dessutom är de ju inte helt vattentäta heller så man behöver ändå använda ett par gore-tex strumpor om man vill ha torra fötter.

Benny
 
Re: Re: Salomon Fusion Soft Shell

Klarar Salomon Fusion dessa krav? [/QUOTE]

Har ingen personlig erfarenhet av Salomon Fusion, men en kompis har ett par och hans erfarenhet är att de inte ventilerar särskilt bra dvs de blir väldigt varma sommartid, därav mitt val av ett par Salomon XA Pro 3D. Dessutom är de ju inte helt vattentäta heller så man behöver ändå använda ett par gore-tex strumpor om man vill ha torra fötter.

Benny [/QUOTE]

Nackdelen med vattentäta skor är ju att de ventilerar dåligt jämfört med mesh-skor och att de torkar långsammare. Och lågskor har ju den olägenheten att det inte behövs särskilt mycket för att vattnet skall rinna in i dem. En slutsats jag dragit av detta är att vattentäta skor passar bäst på trottoarer och liknande.

Genom att istället komplettera med en vattentät socka får man det bästa av två världar; vattentät när det är nödvändigt och god ventilation och torkningsförmåga för det mesta.

Jörgen
 
marmotta; sa:
Av låga skor har jag använt Ecco Receptor, till
vardags och till utflykter hemma. På en låglandstur
i september använde jag ett par låga Garmont med
Vibramsula.

De funkade bra - sulan är ypperlig -
men borde ha varit ett nummer större
eftersom båda stortånaglarna lossnade. På tre dar, kanske 7 mil.


Jag var just på stan och kände lite på skor - den
modell jag gillade var tyvärr för stor eller för liten
(hade behövt storleken mellan). Om Garmont Nagevi
är att meddela att den inte längre har Vibramsula
och överlag är sladdrigare.
 
Var nere på stan och testade Salomon XA Pro 3D idag, bekväma från första stund. Frågan är bara om man ska ta en större storlek för att få plats med tjockare strumpa? Hur gör ni? Ska leta upp goretexstrumpor också.

Danne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
Zachie Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 Lättpackning 133
wistrom Meshskor och kängor i samma grupp? Lättpackning 4
thomalin Kängor - Behövs dom? Lättpackning 120

Liknande trådar