Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Någon som vill länka en bild så vi fåkunniga kan upplysas? Mitt 8-mm nedklippta väger 156g och räcker ganska väl att springa med, men finns det bättre så är jag inte den som är den!
/A.
Jag råkade få syn på det när jag var inne i en InterSport-butik i Malmö. Har inte sett liknande liggunderlag i någon annan butik.
Men 167g väger det och är mycket mer tåligt än ett JYSK-underlag och dessutom kostade det mig inte mer än 50kr.
Ett köp jag är jättenöjd med...
Jupp, men det finns ju bättre och sämre kompromisser.
Med en kort självuppblåsare med en sån här tunn cellplastare under blir komforten bättre än med tex Z-rest, men sämre än standard-självuppblåsare. Bäst komfort får den som sover på rygg; jag som är rätt lång upplever att nivåskillnaden mellan de två underlagen blir mer störande när man ligger på sidan eftersom skarven hamnar vid lårens överkant.
Vikten hamnar kring 450 gram. Då har man också ett bra rastunderlag, vilket ju självuppblåsare inte är.
Så länge det inte är kallt tycker jag att en kanal-luftmadrass är bekvämast, och det är även det som tar minst plats. Det väger ca 600 g, vilket ju fortfarande är mindre än ett standardsjälvuppblåsare.
Köpte ett sånt liggunderlag på Jula (39.-) Ser ut att vara exakt sånt som Rusta sålde ut för 19:-
Tycker det är mkt ömtåligt går sönder hur lätt som helst!
Jag har också nämnt tidigare i tråden att jag tycker det är lite väl ömtåligt.
Det handlar inte så mycket om att man misshandlar det utan snarare att om det råkar hamna en kotte eller en liten sten under liggunderlaget så går det sönder.
Men är man bara medveten om det så tycker inte jag att det är något problem.
//Peter
Precis håller med tidigare insändare, räcker med kotte sten för att repa upp ytan! Packa upp å ner i kajaken fastnar lätt i nåt å går sönder! Har aldrig hänt med nåt liggunderlag tidigare i alla fall!
Om yoga-mattorna är för omtåliga finns ju Evazote-underlag från MEC. Jag har inte använt sånt tillräckligt för att avgöra exakt vad de tål, men särskilt ömtåligt verkade det ju inte. Det som jag har använt är Jörgens, och det verkade ha överlevt turen i klippiga bergen utan märken i alla fall.
Evazote bivy heter den tunnaste varianten (150 x 50 x 5). Ca 170 gram väger det och kostar ca 85 kronor plus frakt, skatt och sånt.