Lätta & allround Moraknivar

myggan i tältet; sa:
Jo, ganska många av 10 överlevnadsinstruktörer torde kanske peka på det alternativet i första hand.
76g brutto för Viking, säger du... en alldeles utomrodentligt vettig kombo, faktiskt.
Undrar om inte de allra minsta Vicarna får plats i handtaget på Vikingen....

~Paul~

johankse; sa:
Proffs som brukar kniv i vardagen har flera olika storlekar exempelvis slaktare, kockar, samer, bushpiloter, skogsmän mfl.
Skam den tala illa om kortbladiga knivar, bara de har ett rejält skaft.
En 4-6 cm bladlängd räcker till väldigt mycket som man gör i skogen.
Men de som är beroende av sina knivar har oftast en rejält stor oxså.
Mora no 3 är en dylik.
Praktisk begränsning på blad brukar under 4 cm vara, då blir det svårt att skära smörgås, ost och korv mm. Vi försökte en gång filea rökt fisk med en Micra, resultatet blev inte vackert men gott, det fick morakniven att åka med ut igen.

go tur

Har lite liknande erfarenheter. Använde under några ungdomsår en Roselli modell mormorstand rätt flitigt. Den har 6 cm blad. Moran jag hade som barn hade fullstort skaft men ett 6 cm långt och brett blad. Mina minsta fällknivar har även de ca 6 cm blad och ibland ett kortare pen, fårfots eller kastreringsblad. De funkar till det mesta men blir ibland obekvämt små. Mindre än 6 cm har jag ingen erfarenhet av. Numera är mina fastbladiga knivar ca 8-11 cm och fällknivarna som beskrivna ovan. Jag har även 5 yxor och tre fältsågar att ta till. Sågarna är Vikbar Bacho, hopfällbar EKA med trekantig ram och husqvarna modell 55.

Jaktlegendaren Jan Åkerman öppnade och tog visst ur en älg med 2 cm bladet på en ölöppnare en gång i tiden för att visa att det var möjligt. Men det är klart att om man skjutit 1000 älgar fäller ju även erfarenheten visst avgörande.

Bosse

Går scoutmodellen av ordinärt eldstål in, kanske?

Vic Sportsman jag har som alternativ är 84mm; ngt mindre variant av originalet 91mm Spartan. Men det kanske snarare är storlek Classic som ryms i handtaget?

Hursomhelst, 4-tumare liksom eldstål hänger kanske i regel med i ryggan för min del, och Vic i fickan.

myggan i tältet; sa:
Går scoutmodellen av ordinärt eldstål in, kanske?

Vic Sportsman jag har som alternativ är 84mm; ngt mindre variant av originalet 91mm Spartan. Men det kanske snarare är storlek Classic som ryms i handtaget?

Hursomhelst, 4-tumare liksom eldstål hänger kanske i regel med i ryggan för min del, och Vic i fickan.
Skulle tro att det lilla stålet får plats. Som du skriver så får man nog gå ner i storlek på Vicen. Classic är nog lagom. Jag har dock en äldre Vic som heter Waiter. Den får också plats. I storlek är den något mellan Classic och Spartan.

~Paul~

Waiter är väl en tunn 84 mm modell, endast ett lager med blad combitool och korkstkruv.
Waiter=kypare - därav möjligheten att öppna alla korkar i ett annars litet utförande.
Har bytt till träskaft på nån sån modell och givit till kamrat som fyllt år. Det blir uppskattat och oftast använt samt lite personligt.

Bosse

Nirrebosse; sa:
Waiter är väl en tunn 84 mm modell, endast ett lager med blad combitool och korkstkruv.
Waiter=kypare - därav möjligheten att öppna alla korkar i ett annars litet utförande.
Jag har den gamla modellen som är något kortare. Den tillverkas inte längre. Tror den är endast 63 mm lång. Den har svarta skollor.

~Paul~

På tal om stål i kolstålsmororna. Jag har alltid trott att de kör med Sandviks 1095 kolstål. Tydligen hade jag bara till hälften rätt.

Har varit i kontakt med Pär Brask [Technical Sales] på Frosts/Mora of Sweden och rett ut det hela. I och för sig så stämmer sorten till stor del men: Den är tillverkad av Uddeholm och går under beteckning UHB 20 (U som i Uddeholm). Andra namn är CK 101 samt CK 95.

En amerikan hade med tanke på kompositionen sagt att det är 1095 men det finns små skillnader i matrixen.

~Paul~

Intressant Paul.
Gäller det den inlagda kolstålskärnan eller helståls-kålståls-knivarna eller båda delarna. Vet du HRC på helstål respektive kärnan i inlagt stål.

Bosse

Nirrebosse; sa:
Intressant Paul.
Gäller det den inlagda kolstålskärnan eller helståls-kålståls-knivarna eller båda delarna. Vet du HRC på helstål respektive kärnan i inlagt stål.

Bosse
Det gäller endast helkolstålsmororna. De som är laminerade innehåller antagligen Uddeholms Vanadis RC 60-62. Men den uppgiften är jag inte helt säker på eftersom jag fortfarande avvaktar svaret från Pär Bräck (min gissning bara).

Som förklaring lämnar jag mina konversationer med Pär. Hoppas att han inte har något emot det ;).

-------------
Hej Pär!

Ytterst tacksam för svaret. 1095 är den amerikanska termen för ett stål som innehåller ca 0.95% kol i matrixen (plus andra kriterier), vilket skulle motsvara din egen beteckning: CK 95. Med andra ord så gissade jag rätt ;)

RC 61 skulle kunna stå för hårdheten men det jag har läst om era kolstålsmoror, så ligger de lite lägre? Jag kan ha fel förstås.

Hur som helst så har vi rett ut det hela. Tack än en gång,

Paul
---------------------------
Standardmororna ligger som riktvärde mellan 59 och 61 oftast kring 60. Det har att göra med den jämförelsevis låga eggvinkeln avsedd för träskärning i urspunget som kräver en relativt hög hårdhet för att eggstålet inte skall vika sig. Laminatstålsknivar härdas något högre (60-62) då det omgivande materialet gör att kniven inte kan brytas av på samma sätt som en helstålskniv.
Med vänliga hälsningar, Best regards

Pär Brask
[Technical Sales]

---------------------------
Tack för infot igen Pär!

Får man fråga vad för sorts kärna som utgör laminatknivarna? Eller är det kanske en yrkeshemlighet?

Eftersom du skriver att det handlar om en hårdhet på 60-62 så kan det inte gärna vara något vanligt skräp. I den här kategorin har vi: VG-10, 440C, ATS-34, Uddeholms Vanadis (olilka sorter), Vascowear, Sandvik 19C27 osv

~Paul~
----------------------------

Jag säger bara wow, wow, wow. Jag har fått det svaret som jag eftersträvade och saken är klar. Kärnan i mororna består av Uddeholms 2140! I andra sammanhang heter det här stålet Uddeholm Rex. Optimalt ligger hårdheten runt 67 RC! Helt vansinnigt. Efter en viss anpassning till morornas anv. område så lämnar Frosts en hårdhet på ca 61 RC.
--------------------------------------------------

Här är den senaste konversationen med Pär:

Det är ett material som ligger nära Uddeholms 2140 i analys. Dessa material håller 66-67 efter härdning och är inte speciellt knepiga att hålla vid 61Rc efter anlöpning men sprödhetsgränsen ligger nog vid det övre intervallet 62 Rc.

Med vänliga hälsningar, Best regards

Pär Brask
[Technical Sales]

----------------------------------
Avslutningsvis. Vi borde vara stolta över vårt svenska stål. Inte många andra som kan mäta sig med oss i fråga om kvalité kontra pris.

~Paul~

Paul, din energi i faktainsamlandet är berömvärd. Har ju alltid vetat att stålet i mororna är bra. När man genom uppväxt och vana gjort den här kvaliten till bedömningsnorm så kan det hända att annars bra knivar känns som om stålet är lite undermåligt. Speciellt som billiga EKA också har väldigt bra stål.

Härvid tycker jag att Mora fått lite upprättelse, under många år har den annars eminente Anders L Dahlman använt Moras laminerade stål som exempel på ett dåligt stål i svensk jaktpress och samtidigt exvis propagerat för 440A.

Bosse

Nirrebosse; sa:
under många år har den annars eminente Anders L Dahlman använt Moras laminerade stål som exempel på ett dåligt stål i svensk jaktpress och samtidigt exvis propagerat för 440A.

Bosse
Hm, jag kan förstå var han fått den uppfattningen ifrån. Man måste tyvärr konstatera att laminatmororna inte var så bra i början eftersom bladet gärna ville dela på sig i sektioner.

Så är dock inte fallet idag ;)

~Paul~

PS. 440A duger kanske på sin höjd till dykarknivar...:)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg