Nirrebosse; sa:
Intressant Paul.
Gäller det den inlagda kolstålskärnan eller helståls-kålståls-knivarna eller båda delarna. Vet du HRC på helstål respektive kärnan i inlagt stål.
Bosse
Det gäller endast helkolstålsmororna. De som är laminerade innehåller antagligen Uddeholms Vanadis RC 60-62. Men den uppgiften är jag inte helt säker på eftersom jag fortfarande avvaktar svaret från Pär Bräck (min gissning bara).
Som förklaring lämnar jag mina konversationer med Pär. Hoppas att han inte har något emot det
.
-------------
Hej Pär!
Ytterst tacksam för svaret. 1095 är den amerikanska termen för ett stål som innehåller ca 0.95% kol i matrixen (plus andra kriterier), vilket skulle motsvara din egen beteckning: CK 95. Med andra ord så gissade jag rätt
RC 61 skulle kunna stå för hårdheten men det jag har läst om era kolstålsmoror, så ligger de lite lägre? Jag kan ha fel förstås.
Hur som helst så har vi rett ut det hela. Tack än en gång,
Paul
---------------------------
Standardmororna ligger som riktvärde mellan 59 och 61 oftast kring 60. Det har att göra med den jämförelsevis låga eggvinkeln avsedd för träskärning i urspunget som kräver en relativt hög hårdhet för att eggstålet inte skall vika sig. Laminatstålsknivar härdas något högre (60-62) då det omgivande materialet gör att kniven inte kan brytas av på samma sätt som en helstålskniv.
Med vänliga hälsningar, Best regards
Pär Brask
[Technical Sales]
---------------------------
Tack för infot igen Pär!
Får man fråga vad för sorts kärna som utgör laminatknivarna? Eller är det kanske en yrkeshemlighet?
Eftersom du skriver att det handlar om en hårdhet på 60-62 så kan det inte gärna vara något vanligt skräp. I den här kategorin har vi: VG-10, 440C, ATS-34, Uddeholms Vanadis (olilka sorter), Vascowear, Sandvik 19C27 osv
~Paul~
----------------------------