Lätt varm sovsäck

Jag har en Pipedream 900 från Alpkit som funkat fint. Den är dock för stor och tung för mina alpina turer (4000+ i Alperna). Jag är vanligen inte så frusen av mig, så normalt räcker det med en sovsäck som klarar nollan. Men har man varit ute en hel dag, hög höjd, lite vätskebrist och ja allmänt trött så behövs det ett par extra värmande grader.

Ett annat problem är att jag verkligen måste lära mig sova på rygg, då det är klart varmast. Har försökt i förra veckan att somna på rygg, men det är fan omöjligt.

Har kollat med testar, forum och annat på nätet och mitt första val är fortfarande Marmot Helium. Har en dunjacka från Marmot som jag är grymt nöjd med. Troligen den enda jackan jag använt vars dragkedja aldrig låser sig.

PipeDream 900, är det en äldre modell som utgått? PipeDream 800 är ju -17, vad ligger 900an på?

Marmot Helium är ju bara -8 så är ju en klenare säck som närmast kan jämföras med PipeDream 600. Då skiljer det 71 gram så kanske inte så väsentligt egentligen, även om alla gram givetvis räknas... fast 600 är -10 så du får ju två extra grader för de 71 g.

Alpinedream 900 hette den och ja den är nog inte med i deras sortiment längre. Den ska hålla -20, men det är lite glädjesiffror. Testade den i Bohuslän för ett par veckor sedan och frös en del, det var väl runt -5 till, men väldigt fuktigt och jag låg heller inte på rygg. Så fort man ligger på rygg kommer värmen rätt snabbt, men jag har så svårt att sova på rygg.

Roberts.pl syr riktigt fina säckar!

Min vagabond 600 har komforttemperatur (t-lim) på -15, extremtemp på -28, jag har sovit i -36 (med kläder givetvis, men det var varmt och skönt! Vi var 3 i tältet!)
Extra bred så jag kna klä på mig i säcken, inte lättaste yttertyget, 700cuin dun stf 800cuin, den väger 1250 gram inkl packpåse.

samma säck fast smal och lättare tyg och dun blir givetvis lättare :)

Jag är grymt nöjd med den, sydd i lådor så blött dun sprider sig inte så farligt, tycker iaf jag är positivt!
Tog 3 veckor från beställning tillj ag hade den och kalaset kostade ca 2500 inkl frakt.
Och så får man ju välja färg också! ;)

Värt att notera är att den var minst av säckarna som var med på turen i vintras också.. Jag får in den på tvären i botten på min 25liters ryggsäck! Utan kompressionsremmar!

Kraven är att den ska klara minst minus 5 grader och väga runt 1 kg. Finns denna säck?
Måste den vara så tung? ;-)
Mountain Equipments Dewline väger ca 650 g och värmer till -5. Sov i ett vindskydd med den säcken Lucianatten. Temp ca -7-8. Helt OK. Men jag är inte frusen av mig.
Nackdel? Ingen dragkedja.

HåkanF

Är också en lycklig ägare av WM Ultralight. En fördel med den är att det går att skaka runt dunet så att det mesta ligger på ovansidan. Har 2 meters varianten och den väger 900 g inkl packpåse. För mig är det en fördel att den är relativt smal.

Ny sommarsäck

Står nu också i köp tankar. Har just nu en blytung sommarsäck från "Kronan". Har sneglat lite på de här två säckarna:

Mountain Hardwear Phantom 32 Reg
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=MHPHANTOM32

resp. Marmot Hydrogen Reg
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=MARMOTHYDROGENR

Jag själv ingen tidigare erfarenhet från Mountain Hardwears prylar men har hört gott om dem. Marmot har jag provat en del själv. Bra grejor men inte spets teknik.

Det borde gå att hitta en säck under 700 g, och helst varmare än komfort 0 grader.

Senast ändrad:
Jag kan se att många av er väljer att lägga er runt -5 till -10. Använder ni dessa säckar på sen höst och tidig vår också? Har ni en sommar och en vintersäck Eller kör ni tre olika. Jag har just nu en tung sommar säck och en tung vår/höst säck. På vinterturer brukar jag kombinerat dessa två eller med en innerfleecesäck och/eller ett vattenavvisande överdrag.

Har visioner om att införskaffa en lätt säck till sommar, vår/höst resp. vinter.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 24
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg