Lätt tvåmanna

Intersport har ett riktigt lätt och inte allt för dyrt 2-mans tält som heter McKinley Enduro Light 2. Väger enligt reklamen bara 1kg men klarar iofs då "bara" en 3m vattenpelare, men det kanske räcker?
Har ju ej heller någon absid, men ska det vara lätt så ......

http://www.intersport.se

//TheMountainman

Ibland undrar man...

Har de haft en referens-grupp som svarat att ett tält utan absid är precis vad folk vill ha?

Är det nån som INTE vill ha absid? Lätt eller inte...

peter

Stephenson Warmlite 2R

Bland lättpackare liksom klättrare verkar det som detta tält är en klassiker.
Stephenson Warmlite
Det är lite en hybrid mellan enkelväv och dubbelvägg. Om du har stålar att lägga på ett Hilleberg är det ju inget problem att köpa Stephenson.
Leverantören är pålitlig så det borde inte vara något problem med att beställa från USA (Bli inte avskräckt av de nakna damerna, grundaren av Stephenson var naturist.).

En spanjor (inaki diaz de etura ) gick hela nordkalottleden med tältet(Det mindre 2C) och var nöjd. Det klarar alltså skandinaviska förhållanden bra.
Lättare tvåmanna tror jag inte man hittar om man inte skall gå till enkelduk. Isåfall är det nog Tarptent Double rainbow som gäller om man vill ha bra vindtålighet också.
Själv är jag mycket intesserad av ett Six Moon Designs Lunar Duo, men är lite orolig för hur det klarar en storm på kalfjället.

För en lite mer extrem variant kan du köra med Tarptent Cloudburst. Det blir lite mer dragigt, men det har gått om plats för 2. Otroligt lätt är det iallafall (ca 1,2kg). Jag har själv ett exemplar. Jag är dock än så länge lite orolig om det inte blir för kallt i stark blåst. Har inte testat det ännu.

Jag kör med ett GoLite Trig2 (finns i recensionsbanken), det väger drygt 1,2 kilo och är i lite grövre väv än de flesta UL-tält. Jag litar blint på det ;), har testat det i storm (finns en tråd nånstans om det). Det har tyvärr gått ut, men jag tror att det fanns på Moosejaw för ett tag sedan...

Kanske Mountain Hardwear Skyledge 2.1

Funderar själv på detta tält, verkar helt ok ur alla aspekter såsom väder och vind samt vikt.
Det enda jag kan se som liten nackdel är att ytan är i minsta laget - ok att ha med äkta hälften.

Mvh

Måste alla tält vara så extremt dyra??!!! Det försvårar verkligen situationen för alla oss som är studenter! Man söker efter ett relativt lätt 1-2-mannatält som man skall använda under en solotur i fjällen, men när man äntligen hittar något så är det lika dyrt som en flygbiljett till andra sidan jordklotet! Att det skall vara så dyrt att fjällvandra! Det kostar ju lika mycket som att resa jorden runt :(.

Tarptent scarp 2 med extra stänger lär vara stabilt som bara den och väger inte mycket. Använt flitigt av Chris townsend i skottland. Det funkar antagligen bra i de flesta situationer utan korsstängerna också. Dyrt är det inte heller.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Måste alla tält vara så extremt dyra??!!! Det försvårar verkligen situationen för alla oss som är studenter! Man söker efter ett relativt lätt 1-2-mannatält som man skall använda under en solotur i fjällen, men när man äntligen hittar något så är det lika dyrt som en flygbiljett till andra sidan jordklotet! Att det skall vara så dyrt att fjällvandra! Det kostar ju lika mycket som att resa jorden runt :(.

Sluta klaga. Svälj stoltheten och låna ett tält eller köp billigt begagnat. Hyra kan man också göra. Det är synd om alla dessa pryldiskussioner hindrar någon från att komma ut.

Du anar inte vad en strängt upptagen trebarnsfar avundas en fattig student. Det är tiden som är problemet, inte pengarna. Tillräckligt bra prylar kan alltid fixas med lite möda för nästan inga pengar alls. ITAB, stadium etc, har helt OK grejer för småpengar. Kanske får du bära lite tyngre, men bättre det än att stanna hemma.

Sluta klaga. Svälj stoltheten och låna ett tält eller köp billigt begagnat. Hyra kan man också göra. Det är synd om alla dessa pryldiskussioner hindrar någon från att komma ut.

Du anar inte vad en strängt upptagen trebarnsfar avundas en fattig student. Det är tiden som är problemet, inte pengarna. Tillräckligt bra prylar kan alltid fixas med lite möda för nästan inga pengar alls. ITAB, stadium etc, har helt OK grejer för småpengar. Kanske får du bära lite tyngre, men bättre det än att stanna hemma.

Mitt klagande gör saken bara sämre, så att du har helt rätt :) Skall ej klaga mer.

Visst är det så att mycket utrustning kostar en del pengar. Likaså kostar en biljett jorden runt mycket pengar. Skillnaden i mina ögon är att tältet i det här fallet hänger med på långt fler turer än en enda. Används det flitigt behöver det inte bli så dyrt sett till varje natt. Tio nätter på fjällstation motsvarar tältinköpet och med tältet får du då all den frihet det erbjuder.

Sen finns det ofta kampanjer och liknande som kan ge vettiga priser även för den som har lite skral kassa för tillfället. Begagnat?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 24
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg