Mitt tält är mitt hem och har varit det de senaste 16 åren.
För mig är det viktigt att hålla mig torr.
När jag letar tält för mig och hunden så vill jag att golvväven har minst 10 000 mm i vattenpelare.
10 000 mm i vattenpelare på ett par byxor skyddar från att vatten går igenom byxorna när du lägger
hela kroppstyngden på ett knä som du har lagt i en vattenpöl. Under 10 000 mm i vattenpelare så blir knäet blött i den situationen. För ett tältgolv som du kryper omkring på så bör det ha samma vattenpelare så att det håller dig torr även om marken har blivit riktigt blöt av skyfall.
Med klimatförändringarna så kommer regnet att bli mer intensivt.
Ytterduken bör ha minst 3000 mm i vattenpelare, helst 5000 mm.
Sedan om du skall välja 1, 2 eller 3 mans tält beror helt på storleken på innertältet.
Det skiljer i storlek mellan olika tillverkare räknar med att en person tar upp för plats i tältet.
Hur brett är ditt liggunderlag? Hur stor yta vill din hund ha att röra sig på?
Har tältet plats för dig, hunden och er packning?
Ventilation är viktig om du inte gillar kondens. Viss kondens kommer du alltid att ha men i ett dåligt
ventilerat tält så kommer allt vara riktigt fuktigt på morgonen.
Vad gäller fukt som tältet utsätts för så är det markfukt, utandningsluften från i det här fallet 2 källor; dig och hunden + fukt som era kroppar släpper under natten. Bra ventilation hjälper mot kondens.
Mindre tält samlar mer kondens än större tält.
Sedan är det hur man sätter upp tältet.
För mig går alla tält bort där man sätter upp innertältet först.
Regnar det så kommer innertältet att vara blött innan du har fått på ytterduken.
Ytterduken bör gå hela vägen ned till marken då regnoväder har en tendens att komma från sidan, inte rakt uppifrån.
Det är bekvämt med tält där du reser inner och yttertält samtidigt eller åtminstone
att du kan resa yttertältet först och sedan fästa innertältet.
Det finns andra tillverkare än Hilleberg som har det utförandet.
För så litet slitage som möjligt, ta bort innertältet när du packar ihop tältet och passa på att vädra innertältet
innan det packas ihop om vädret tillåter det.