lätt sovsäck

Det blev en propeller tänkte jag säga. Köpte north face propel på rea för 1100. 410 gram påstår lappen på säcken, har inte vägt den än så vi får se. Men med en komfort temp på +4 och under 500 g får man nog anse att det var ett bra köp. Hoppas jag ;)

har själv en Mountain Equipment Helium 400. Den är väldigt bra tycker jag. väger 750g men jag har klarat mig med den i ner till 8 minusgrader utan problem. Största fördelen är att den blir väldigt liten när man packar ner den i påsen.

har vägt propellern nu, den väger faktiskt 528 gram men förvaringsäcken väger 25 gra, så ung. 500 gram för sovsäcken. Det förklarar varför den tål lika mycket som dunsäckar runt +4, den väger helt enkelt lite mer, plus att den är rätt så trång, tror att dunsäckar runt +4 är rymligare. Men då är de också minst 2x dyrare.

Det vore intressant om en syntetsäck i den viktklassen (viktskillnaderna är ju inte så stora gentemot dun) isolerade lika bra som en dunsäck.

Vad du kan göra är att mäta loftet/tjockleken på isoleringen. Mät antingen lagret du har ovanpå dig eller mät hela sovsäckens tjocklek och dela med 2. Hur tjockt är loftet? Sedan kan man jämföra med dunsäckar med motsvarande loft och se vad de väger.

Jörgen

[Det vore intressant om en syntetsäck i den viktklassen (viktskillnaderna är ju inte så stora gentemot dun) isolerade lika bra som en dunsäck.

Troligtvis isolerar den inte lika bra. För att mäta det exakt måste man på något sätt mäta hur bra dun/syntet binder luft. Vet inte exkat hur man definerar "loft", måste antagligen börja där. Har alltid trott att dun isolerar bättre än än syntet, men skillnaden kanske inte är så där jättestor. Fyllningen heter polarguard, om det säger något.
Dock har de sparat in på andra saker, minimalt med sömnar, de har på något sätt tejpat istlället, extremt lätt material, plus att den är rätt så trång=mindre volym, mindre vikt.

Senast ändrad:
Troligtvis isolerar den inte lika bra. För att mäta det exakt måste man på något sätt mäta hur bra dun/syntet binder luft. Vet inte exkat hur man definerar "loft", måste antagligen börja där. Har alltid trott att dun isolerar bättre än än syntet, men skillnaden kanske inte är så där jättestor. Fyllningen heter polarguard, om det säger något.
Dock har de sparat in på andra saker, minimalt med sömnar, de har på något sätt tejpat istlället, extremt lätt material, plus att den är rätt så trång=mindre volym, mindre vikt.

Loft är tjockleken på det isolerande skiktet. 5 cm dun isolerar i princip lika bra som 5 cm syntet. Sedan isolerar naturligtvis inte 5 cm järn lika bra (möjligen gör stålull det), så tumregeln gäller alltså fluffiga material som används t ex sovsäckar. Isoleringsförmågan bestäms av materialets förmåga att binda luft i stillastående miniskulösa utrymmen. Men i princip så isolerar en 5 cm tjock dunsäck lika bra som en 5 cm tjock syntetsäck. Synteten brukar dock vara runt 30% tyngre, om mitt minne inte sviker mig. Men det finns säkert någon som kan komplettera i så fall.

5 cm ovanpå kroppen brukar vara en tumregel för något som håller dig varm vid nollpunkten. Så cirka 4 cm kanske du bör ha (enkelt skikt) för 4-5 plusgrader.

Polarguard är ett bra material (fast det finns i ett antal olika varianter som det krävs en doktorsgrad för att reda ut) och TNFär ett märke som enligt min mening innebär en viss garanti mot felköp i detta sammanhang. Men det är alltid intressant att se hur syntetfyllningarna och -säckarna utvecklas. En så lätt syntetsäck som håller angiven temperaturgräns är definitivt intressant. Så därför vore det intressant att få ta del av din utvärdering av säcken så småningom.

Jörgen

Har alltid trott att dun isolerar bättre än än syntet, men skillnaden kanske inte är så där jättestor.

Jag kan lova dig att skillnaden är jättestor. Det finns inget syntetmaterial som kan konkurrera med dun. Men däremot har dun sina nackdelar, bl.a genom att det är fuktkänsligt.

Jag kan inte tänka mig att informationen som "North Face" skriver, faktiskt stämmer överens med verkligheten. Så pass nyrevolutionerande tror jag inte att deras material är.

//Peter

Så därför vore det intressant att få ta del av din utvärdering av säcken så småningom.

Ok. jag ska undersöka det hela närmare, har också ett intresse av detta. Det jag vet hittills är att säcken har en temp angivelse på +4 grader, eller temp. rating som dom kallar det. Jag antar att de menar den nedre komfort temperaturen. Säcken gjordes 2005, en senare modell kom 2006 och var röd med en dragkedja vid fötterna men ingen upptill lustigt nog. Den modell jag har ingen dragkedja alls och är gråvit. Allt detta går att googla fram. Ska kolla loftet, återkommer om detta. Tror också att det finns en recension på backpacking light, som du säkerligen kan hitta.

Jag kan inte tänka mig att informationen som "North Face" skriver, faktiskt stämmer överens med verkligheten. Så pass nyrevolutionerande tror jag inte att deras material är.

Varför skulle de göra en säck och ljuga om temp. gränserna? vad skulle de tjäna på det?

Varför skulle de göra en säck och ljuga om temp. gränserna? vad skulle de tjäna på det?

Dom skulle nog inte tjäna alls på det!

Tro mig! Jag hoppas att uppgifterna stämmer. Jag säger bara att jag inte tror riktigt på uppgifterna.

Nu är i och för sig denna säcken utan dragkedja och det gör mycket för temperaturen. Men bara för att jämföra så har exempelvis Haglöfs LIM50 en komforttemp på +14grader (tror jag) och den väger ca 550gram.
"Propellern" väger 50gram mindre men har en komfort temp på 10grader lägre.

Låter lite för bra för att vara sant. Men stämmer det så är det bara bra!

//Peter

Skillnaden beror till största delen att de använder olika bedömningsmallar för sin temperaturgradering.

Haglöfs använder den europeiska EN standarden som är ganska moderat i sin bedömning, jämför bara Haglöfs temperaturgradering innan och efter införandet av EN standard, det skillde sig 7-10 grader i komfort för samma säckar.

TNF använder sin egen standard, om man loggar in på www.northface.com och väljer den eruropeiska marknaden så visas både EN och TNFs egen standard, detskiljer ett par grader för varje säck , skillnaden är större för varmare säckar, upp till 10 grader.

Just nu verkar de inte ha några sommar säckar inne, typ Propel, så det är svårt att jämföra dessa.

Har nu gjort ett litet test av sovsäcken. Låg på balkongen där det nu blåser rätt bra och temp är ung 4-5 grader enligt smhi (göteborg, högt upp) hade inga kläder förutom ett par kalsonger. Upplevde inte att jag frös, tycker att säcken klarade det hela bra. Har också mätt loftet och det är ung 1.5 cm, max 2cm, om jag har mätt rätt. Så utifrån detta skulle jag säga att jag åtminstone skulle klara av 0 grader med ett merino underställ och kanske en baclava. Men jag är inte så frusen av mig heller, ska kanske tilläggas. Och fler tester skall också göras i mer lämplig terräng.

Har nu gjort ett litet test av sovsäcken. Låg på balkongen där det nu blåser rätt bra och temp är ung 4-5 grader enligt smhi (göteborg, högt upp) hade inga kläder förutom ett par kalsonger. Upplevde inte att jag frös, tycker att säcken klarade det hela bra. Har också mätt loftet och det är ung 1.5 cm, max 2cm, om jag har mätt rätt. Så utifrån detta skulle jag säga att jag åtminstone skulle klara av 0 grader med ett merino underställ och kanske en baclava. Men jag är inte så frusen av mig heller, ska kanske tilläggas. Och fler tester skall också göras i mer lämplig terräng.

Det är bara att gratulera till hetblodigheten. Du kommer att spara både vikt och pengar på dina sovsäckar om detta funkar i praktiken. De flesta, mig inkluderat, behöver tjockare loft för att ha det varmt runt nollan i enbart underkläder och balaclava.

Jag sov ute i natt i en dunsäck som skall klara -7 och det blev kallt kring ryggen på morgonkvisten, trots två tunna tröjor, balaclava och fleecbyxor. Temperaturen var 0 grader och det blåste lätt, vilket höll tarptältet kondensfritt. Hade klockan varit mitt inatten istället för 7 så hade jag tagit på dunjackan i detta skede. Nu klev jag upp. Men jag är frusen av mig.

Bilagd länk visar tumregler som stämmer väl med mina erfarenheter.

http://cache.backpackinglight.com/backpackinglight/user_uploads/1168566350_01082.jpg

Jörgen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24
efa "Lagom" lätt sovsäck och liggunderlag Lättpackning 12
avslut1102 Lätt varm sovsäck Lättpackning 54
awarnqvist Lätt syntEtisk sovsäck Lättpackning 8
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 24
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg