Jag packar lätt och litet enligt Joannas skola
Hatten av och tusen tack Joanna! Är nog inte många av dina inlägg gällande packning och mat som jag inte läst.
Nu har jag turen att både gilla och må bra av sån mat som Joanna förespråkar, om än blygsamt bara för sin egen del. Jag är dock väldigt förtjust i god mat och tycker det är en viktig del av upplevelsen ute och är därför inte riktigt redo för egengjorda energibarer, iaf inte i för stor utsträckning
Till alla ni som förundras över 2 veckor och 55 l:
1)
Nej, jag får inte plats med allt inuti. Mitt lilla liggunderlag samt en lätt packpåse med proviant inkl. dagens lunch hänger utanpå. Det skulle nog gå att få ner iaf liggunderlaget men jag vill hellre undvika att säcken blir för hög då jag själv är så kort. Tältet ligger under topplocket. Förutom sovkläder finns endast mat, hygienartiklar och sovsäck inuti säcken som alltså inte behöver öppnas dagtid. Jag klarar mig med stora sidofack för regnkläder mm. Det går därmed smidigt även när regnskyddet är på.
Men visst är det som Joanna redan påpekat, trångt i början men det lättar snabbt
2) Jag är 160 cm lång och väger 58 kg, mina kläder tar väldigt liten plats! Jag har också en lite mindre sovsäck för dam, och ett kortare liggunderlag.
3) Jag är 160 cm lång och väger 58 kg, jag fryser och har en stor dunsäck även på sommaren! Med en normal sovsäck hade volymen verkligen inte varit ett problem.
4) Jag är 160 cm lång och väger 58 kg, jag hade 18 kg vid start i somras, det är ca 30 % av min egen vikt.... jag är visserligen ganska vältränad men har ju inget annat val än att packa riktigt lätt! Den lilla volymen får man på köpet
5) Skippa dom meningslösa frystorkatpåsarna! Jag ställer om redan någon månad innan till ganska strikt lågkolhydratkost med mycket fett. Det funkar bra för mig både hemma och på fjället. Även om just sådan kost inte passar er så vill jag ändå tipsa om Joannas artikel om mat där det finns många praktiska tips. Med hemlagat kommer man långt.
6) Ställ om kroppen hemma, man dör inte av hunger under en kortare period. Bara kroppen är inkörd på att klara sig så fungerar den bra även vid hård belastning. Det är min erfarenhet iaf! Och 58 kg blev efter 32 mil i somras till 55 kg.
7) Jag är såklart ingenjör ut i fingerspetsarna med en gedigen excelfil som räknar ut det mesta. Är det för lågt kcal/g i något så åker det!
8) Till sist, för mig är fjällen semester! Jag vill äta gott, må bra och inte bära för tungt. Det är mina förutsättningar, packningen har bara blivit vad den blivit för att passa in
Tackar för intresse trots att tråden blev lätt kapad. Nu blev jag iaf inspirerad att ta tag i mitt eget ryggsäcksinköp!
Björn, jag hoppas att även detta kan vara en hjälp i utvärderingen i ryggsäcksdjungeln
Madeleine