Cykelegnjackor, har lång bål men är tätsskurna, långa ärmar, under ärmarna zippar finns.
Köpte för några år sen en Sarek hos ITAB, den har ventilationer, går över en tweedkavaj och har längden, modellen lyser numer med sin frånvaro.
Även FR hade en vapenrockslång modell med ventilation och rymd nog till stortröjan, står inte att uppbringa idag.
Den gamla TAIGA regnparka jag har som är i vapenrockslängd finns inte heller i deras modernare kataloger.
Min vandringvän köpte en längre regnparka hos Jonsson, modellen står lite att uppbringa.
De militära regnplagg som har längden, vidden och ventilationen förefaller heller inte gå att köpa av allmänheten.
Modeidiotin med korta tätskurna plagg tycks ha slagit igenom till 100%. Fördumningen är ett faktum! Ledsamt men en sammanfattning.
Häromåret hittade jag i en Proshop en golfregnjacka med plats för en swing, ventilation och längd nog för en kort kavaj, så än är inte hoppet ute, men tyvärr så trots rea, kostade den betydligt mer än jag ville betala men jag hade ju inget alternativ. Då jag behövde en regnjacka av längre modell.
På holmarna köpte jag i i en herraffär en lätt regnjacka enkel, tyvärr utan annan än lodenrocks ventilation under ärmarna men med längd och rymd, ett fynd. Den fungerar utmärkt. Färgen signalblått får jag däremot leva med.
Även den ett nödköp.
Maila till tillverkare och gnäll i bodarna det kan göra verkan, hoppas flera av oss.
go tur