Lätt pannlampa till joggingrunda

Petzl, Tikka Plus

Kolla in Petzl Tikka Plus på http://www.petzl.com

Jag har för mig att det finns ganska så bra specifikationer där.
Vill du ha en enkel men ändå vattentät modell så har Princeton Tec någon sådan.

Mvh,
Per Nyberg

Re: Petzl, Tikka Plus

zeromaker; sa:
Kolla in Petzl Tikka Plus på http://www.petzl.com

Jag har för mig att det finns ganska så bra specifikationer där.
Vill du ha en enkel men ändå vattentät modell så har Princeton Tec någon sådan.

Mvh,
Per Nyberg
Jag har kört några stycken löppass i mörkret med Tikka+ och det fungerar ju men inte så mycket mer. På grusväg och bra stig är det helt ok, på mindre stigar sådär. Framför allt märkte jag en gång att när det blev lite dimmigt pga att jag närmade mig en sjö var det näst intill omöjligt att se något.

Jag kör med Mila.
100mm reflektor, 20W Xenophot lampa, 9AH batteri. Det lyser helt ok :) men kostar en slant.
Har provat Petzl tidigare men tycker att det lyser lite dåligt.

Jo det är väl bara halogen som ger tillräckligt med ljus?
Gäller att hitta en lätt och smidig en. Gärna en som är lätt att byta batterier i då de är slut efter två rundor. En laddbar historia är ju kul annars :)

Silva M3

Jag har en Silva M3 (finns på Clas Ohlson för 198 kr) där jag har bytt ut kryptonitlampan mot en starkare halogenlampa. Med vanliga uppladdningsbara AA-batterier har jag bra ljus i ca 1,5 timmar. Räcker helt klart för löpning på stig och för skidåkning i hyfsade spår.

/Klas

Re: Silva M3

kfn; sa:
Jag har en Silva M3 (finns på Clas Ohlson för 198 kr) där jag har bytt ut kryptonitlampan mot en starkare halogenlampa. Med vanliga uppladdningsbara AA-batterier har jag bra ljus i ca 1,5 timmar. Räcker helt klart för löpning på stig och för skidåkning i hyfsade spår.

/Klas
Hur sitter din M3 på huvudet? Jag sneglar själv på den lampan och andra i samma storlek. Så det går bra att löpa med den?

Re: Re: Silva M3

MagArne; sa:
Hur sitter din M3 på huvudet? Jag sneglar själv på den lampan och andra i samma storlek. Så det går bra att löpa med den?

Det går bra att springa med den men man får dra åt ganska hårt så det är inte särskilt bekvämt efter någon timma. Största nackdelen är att batterierna sitter på huvudet så det är lite tungt. Å andra sidan balanserar batterierna vikten från själva lampan.

Det finns en kontakt i lamphuset så det är enkelt att koppla in ett annat batteripack som man har i fickan eller i en väska om man vill det. Man skulle också kunna använda kontakten för att ladda batterierna utan att plocka ur dem ur sin hållare vilket är lite pilligt.

/Klas

Vad tror ni om Petzl Myo Belt 3?
Den kostar ca 550kr. Men kanske behövs en sele för att batteriet ska vara bekvämt att bära vid löpning?
Länk

Har även sneglat lite på Myolite men 3st AA kanske är tungt? Får se om nån återförsäljare även har extra övergående bandet som säljs som tillbehör.

Jag har sprungit med en Myo och tycker Tikka Plus fungerar bättre. Jag är själv sugen på en Petzl Myo XP eller Silva L1. Ja, jag vet att de inte kan ersätta vanliga orieneringslampor som Silva och Mila, som jag sprungit mycket med, men jag önskar någonting smidigare och utvecklingen går ju framåt. Problemet är ju bara att det inte går att testa lampan i skogen innan jag köper. Har någon här på forumet testat Myo XP eller L1?

/Pottan

Jag skaffade mig en 1W led-lampa med 4 olika ljusinställningar. Ljuset hade nog dugt att springa i, åtminstone på de gropiga grusvägar där jag brukar hålla till. Men jag bestämde mig redan andra gången att jag ville sätta batteriet i en höftväska och kapade sonika sladden. Jag glömde dock att ta bort batterierna, och jag tror att detta gjorde att kretsarna förstördes. (Skrev detta i en annan tråd, men fick ingen respons om det var detta som var orsaken till att lampan hela tiden stängde av sig.) Jag fortsätter därför springa med min gamla pannlampa med 6V - 0,4A halogenglödlampa. Den duger...

Den trasiga ledlampan slaktade jag och limmade fast en vanlig osram-halogen 35W - 12V "flod". Tänkte ha den med ett 12V batteri när jag cyklar, åker rullskidor och skidor.

Någon som provat Petzl Myo XP för terränglöpning i mörker? Räcker ljuskäglan, dvs skiljer den sig betydligt från Tikka/Zipka, som bevisligen är något klena?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
avslutmedlemskap0904 Såg modell lätt Utrustning allmänt 8
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
frilufsnörden lätt vindjacka Utrustning allmänt 6
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
UffeB Lätt och kraftfull ficklampa? Utrustning allmänt 17
-Patric- Billigt och lätt, går det? Utrustning allmänt 134
Jackiie Lätt spade Utrustning allmänt 17
sveom Minikamin till en moskoselkåta, Arran 5 lätt Utrustning allmänt 1
magwo Vilket lätt 2-mans, 1000-2000 kr? Utrustning allmänt 17
Nettchen Lätt dagsryggsäck Utrustning allmänt 4
The Trooper Ultra Lätt eller Ultra Smått. Utrustning allmänt 15
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
såg lätt och roligt på turen Utrustning allmänt 2
Snödrivan Välja pannlampa? Utrustning allmänt 36
Biomed Pannlampa uttalat bred/jämn ljusbild? Utrustning allmänt 23
erik_odal Pannlampa för riktigt kallt klimat? Utrustning allmänt 25
Tundraman Pannlampa Silva SWE-Light Utrustning allmänt 0
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
zotter Petzl Tikka XP Pannlampa Utrustning allmänt 3
ludvig_svensk Pannlampa Utrustning allmänt 24
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
SLUGGA Pannlampa? Utrustning allmänt 22
rJohansson Bra pannlampa? Utrustning allmänt 8
CFM Stark pannlampa Utrustning allmänt 8
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa med gamla 6V batterier Utrustning allmänt 6
Jackiie Pannlampa för vandring/skidåkning Utrustning allmänt 21
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
niking Ersättare till Silva L1 pannlampa Utrustning allmänt 18
alven Pannlampa för nattåkning utför Utrustning allmänt 9
niklaz Ny pannlampa - Petzl Myo RXP eller? Utrustning allmänt 21
Jonas.O Pannlampa? Utrustning allmänt 5
stigdaniel Fenix HP10 LED Pannlampa Utrustning allmänt 3
Nitsson Förslag på pannlampa som också har rött nattljus Utrustning allmänt 12
niklaz Ev. ny pannlampa - Petzl Myo RXP? Utrustning allmänt 1
martinlif Petzl eller Silva pannlampa?? Utrustning allmänt 13
Swamprat Pannlampa för löpning Utrustning allmänt 14
owahlund Silva L1 pannlampa=Brunton L2? Utrustning allmänt 12
spajk Pannlampa? Utrustning allmänt 12
johanniska Pannlampa Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Pannlampa för byggarbete? Utrustning allmänt 16
Sallle Pannlampa för cykling? Utrustning allmänt 5
Tipp Pannlampa? Utrustning allmänt 13
Jonas_K4_9596 Petzl TacTikka - ny pannlampa med rött filter Utrustning allmänt 5
anyweather Pannlampa? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg