Lätt paddeljacka?

Med din inställning till paddling tror jag att Padlers och Palms tunnaste funkar bra. Palms känns som kvalitetsmässigt ett eller två snäpp upp, men kostar dubbelt.
Båda jackorna är tunna, neopren hals och muddar. Jag har själv Palm's. Något fladdriga i hård vind, men man får plats med flytvästen under om man vill.

Med din inställning till paddling tror jag att Padlers och Palms tunnaste funkar bra. Palms känns som kvalitetsmässigt ett eller två snäpp upp, men kostar dubbelt.
Båda jackorna är tunna, neopren hals och muddar. Jag har själv Palm's. Något fladdriga i hård vind, men man får plats med flytvästen under om man vill.

Har ju aldrig flytväst men tack för tipset Kjell ska även kolla på Palms ;)

/Janne! Ps hur är dagsformen förresten? Är lite nyfiken ;)

Så länge du har annan bra flythjälp

kanske inte flytvästen behövs.

Men 0,5 mm neopren hur mycket flytkraft ger det?

Thure

Flytväst

Flytvästens vara eller inte vara: Om man har bra karma så blir man återfödd i ett bättre liv. :)

Jag har oftast flytväst. Men innan diskussionen brakar loss vill jag gärna skämta lite allvarligt om frågan. ( Mer på det temat i en annan tråd, kanske med inspiration från följande länk: http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/samhalle/artikel_201467.svd.) Klart för mig är att det är bra att Janne gör som han vill i den här frågan. Han är klart vuxen!

Fokusera istället till att skaka fram fler bra förslag på bra tunna tighta paddeljackor med andasegenskaper.

Yak Strobe

Hittade en helt ny lätt å smidig paddeljacka från Yak med neoprenmuddar å bröstficka!
Ska enligt Johan på Kanotcentrum andas mkt bra ;)
Pris; 1100:-

/Janne

Flytväst

alltid hatat att använda flytväst och försökt undvika det... men med min senaste så är det inte så, den tar jag alltid på mig. Det tog tio år innan jag hittade en perfekt...
Det säger jag inte bara för att min kompis säljer den.

Och vilken flytväst är det? Skulle gärna ha en smidigare/mindre än nuvarande Hiko Orca.

Janne, dagsformen är rätt skral när det gäller paddling. Men snart går isen upp vid klubben.:)
Djävla förkylningshelvetet den sista månaden.

Det är en precis ny jacka som jag bara sett på Peak:s hemsida. Den ska komma ut i april 2009 - vilket torde vara nu...

Materialet ser tunt ut - mer vindjacka än oljeställ. De beskriver det som lightweight ripstop.

Fleecefodrad krage har jag på mitt seglarställ och jag har aldrig upplevt det som ett problem att den är blöt. Men som alltid kräver hygienen att man tvättar av den när den blivit svettig. Fleece luktar inte men gammal svett luktar och kan göra att materialet blir stelt och börjar skava. Detsamma gäller för neoprenmuddarna på ärmarna.

Fodret i kragen kanske gör att den blir tillräckligt styv för att den ska stå upp av sig själv och ventilera bra.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg