Tycker som många skriver att ni ska fundera över vilken kvalitet och slitstyrka ni behöver. Mitt favorittält för skogsturer har länge varit ett Exped Carina 2 pga enkelt att sätta upp, självstagande (bra om man vill tälta där det är svårt att få ner tältpinnar) litet footprint (lätt att hitta tältplats), hög takhöjd, och att man får plats med två breda, rektangulära liggunderlag i storleken large. Sen är det trevligt att kunna lägga packningen i en absid och laga mat i den andra. Även trevligt att höjden är så tilltagen att man kan sitta bekvämt i en liggunderlagsstol om man fastnar i tältet pga regn. Det senaste har blivit ett krav för mig i val av tält. Carina är varken lätt (2,7kg), välsytt eller slitstarkt. Tältet har konkurrerat med Anjan 2gt, Soulo, Orion 3 extreme och Nallo 4gt men det slutar oftast med att jag väljer Carina om det handlar om skogsvandring eller tältning där man kan få vindskydd. För kajakturer i skärgården eller fjällvandring skulle jag inte överväga Carina 2. Däremot övriga modeller i samlingen.
Mitt råd är att be en butik slå upp tältet innan ni köper. Jag brukar istället köpa, testa och sen inse att tältet inte var något för mig/oss. Blir dyrt i längden. Svårt att veta vad just ni uppskattar. Jag är stel som en pinne och föredrar därför höga tält. Vaknar vääääldigt tidigt på morgonen men vill gärna ta en långfrukost sittandes i absid eller tält. Då är det trevlig med ett tält där man kan få utsikt utan att det regnar in eller stormar i tältet. Funkar bra i både Exped Orion Extreme (inte lika bra i UL-varianten med endast halv mesh), Nallo GT där man kan rulla upp ena kortändan för utsikt och gamla versionen av anjan gt. Nya versionen av Anjan GT kräver att man monterar ett tältstångklipps för att man ska kunna rulla upp kortändan av absid.
Bergans brukar ha prisvärda tält. Har aldrig ägt något men campat med kompisar som har bergans tunneltält. Det de hade var ganska lågt, hade PU-belagd väv i yttertältet (tungt, tål inte UV lika bra (?) men saggar inte när det blir blött). Tältpinnar och linor var av sämre kvalitet men de funkade. Om ni har hund kanske ni även vill ha helt footprint? Eller i alla fall en markduk i absid?
Ska ni oftast campa där ni har tillgång till väderprognoser och möjlighet att tälta vindskyddat så finns det massor av lätta tält som funkar.