Intressant debatt. Lägger till lite av mina tankar kring detta....
1.Verkar som att det finns vissa som inte bryr sig alls om detta, o de har säkert sin motiverade anledning att inte bry sig.
2. Det finns ju även dom som har valt att helt ta avstånd från all konsumtion i samhället och fyttat ut till en stuga i skogen för att bli självförsörjande. De bidrar inte alls längre till samhällets oljedrivna kultur. Men de märks inte o inspirerar knappast många andra till samma stora förändring då de inte syns. Men kanske har man tappat tron på att vi kollektivt kan klara av att förändra oss. Då kan det ju vara ett motiverat val...
3. Sen så finns det medelvägen. De konsumerar delvis miljövänliga produkter och delvis syntetiska, beroende på förutsättningarna, som är olika för alla.
Man kan göra så gott man kan utefter sina förutsättningar. Med förutsättningar menar jag dels ekonomiska, men även den information man kommit i kontakt med i frågan och hur accepterat miljömedvetet betéende är i det sociala sammanhanget.
Men de som går den här vägen finns deltagande i samhället, påverkar och inspirerar andra till större medvetande i miljöfrågan. Dessa flyttar ständigt normen för samhällets individer. Vill man ha en större förändring i samhället vad gäller miljömedvetet handlande är förmodligen denna vägen bäst att gå...
Allt tvång i miljöfrågan anser jag vara av ondo och var o en måste hitta viljan o inspirationen i sig själva genom förståelse inför situationen. Man känner själv hur mycket man orkar angagera sig.
Själv har jag under senaste året köpt ett par nya gortex plagg av viss anledning, men köper mycket annat ekologiskt också. Mitt egna mål är att tilslut lägga alla mina inköp på ekologiska produkter. Jag som ännu inte har invisterat i utbildning o karriär i oljeberoende industrier, köpt hus eller bil, har säkert lättare att motivera mig till en miljömedveten livsstil. För mig är det mer en belöning än en betraffning att välja miljömedvetet.
Vi kan ju i alla fall sträva mot att optimera vårat konsumerande mot det miljömedvetna, men var o en på sin nivå.
Men var inte lessna, om ni köper ryggor av syntet - oavsett vikt - så är det ju bra att man använder raffinaderiernas restprodukterna som sedan kan återvinnas eller brännas upp i fjärrvärmeanläggningar. Alltså ur mijösynpunkt ett nollsummespel. Bränn upp det som olja eller som skräp. KÖP utan dåligt miljösamvete!
Vårat konsumerande är ett ställningstagande och att göra miljömedvetna köp stimulerar utvecklingen av marknaden och det miljövänliga utbudet.
Men värderar man lättviktsprodukter i syntet högre än naturens välmående mår man nog bäst av att fortsätta konsumera dessa. För mår man dåligt av sina val har man ju knappst gjort rätt val.