Lätt - men bra - 60-liters-säck

För att svara med personliga erfarenheter :) så kör jag med en Osprey Exposure 66 som jag trivs mycket bra med. Den var resultatet efter mycket letande bland hyfsat lätta säckar (~2kg) för att hitta en som jag ändå tyckte satt riktigt bra. Hittills kan jag bara säga att jag är mycket nöjd. Eftersom bärsystemet är helt fast med ganska få justeringsmöjligheter så måste man dock se till att prova den personligen först. Här i Stockholmsområdet så har jag sett 50-litersvarianten, som har samma rygg, på Addnature och Playground. Skönaste säcken alla kategorier, som jag provade igenom, var dock Osprey Crescent som jag dock tyckte var för tung för mig.

Med Pårte i bakgrunden inför 2 veckor i Sarek:
http://www.paerl.homeip.net/fjallbilder/2006-500.html

marmotta; sa:
Jag använde ett Acrux förra året, 18 dagar i Italien
och 11 dagar i Norge. Det syns här på bild
från Italien 14 juni, vandringens första dag.
http://www.huthyfs.com/piaogal/pages/piao006.html

Vandringen i Italien avslutades med några dagar på Aostadalens Alta Via 1, där bördorna känns eftersom
det är stora höjdskillnader, c:a 1300 meter dagligen.

Hade jag haft ont av dem hde inte säcken följt med till
Norge. Jag hade mat för 12 dagar på den trippen,
en startvikt över 16 kg. Alla fysiska känningar
jag hade
på den turen var kopplade till dåliga skor (trycksår)
och i ngn mån knän (otroliga mängder sten, måst programmeras bort).
Bältet räcker bra.

Jag kanske borde ha photoshoppat bort den fjolliga staven

Provgick denna säck idag, vikt totalt 15 kg - enligt
mina beräkningar kommer det att vara startvikten på
åtm. den första av mina sydliga turer. Inga problem,
men mycket mer ska man inte ha, då har man nog säcken
hängandes på rumpan. Det är nog f ö de 65 störst liter
jag någonsin sett.

Något som är skönt med denna säck är att man
inte behöver tänka på hur man emballerar grejerna -
t ex i en annan säck lägger jag mina
850 gram kartor i ett vattentätt plastomslag, 70 gram, och sovsäcken
i en soppåse (om nu det räcker).
Det kan tänkas
att man vid jämförelser med andra säckar ska
dra bort 1-2 hg från vikten!

paerl; sa:
För att svara med personliga erfarenheter :) så kör jag med en Osprey Exposure 66 som jag trivs mycket bra med. Den var resultatet efter mycket letande bland hyfsat lätta säckar (~2kg) för att hitta en som jag ändå tyckte satt riktigt bra. Hittills kan jag bara säga att jag är mycket nöjd. Eftersom bärsystemet är helt fast med ganska få justeringsmöjligheter så måste man dock se till att prova den personligen först. Här i Stockholmsområdet så har jag sett 50-litersvarianten, som har samma rygg, på Addnature och Playground. Skönaste säcken alla kategorier, som jag provade igenom, var dock Osprey Crescent som jag dock tyckte var för tung för mig.

Med Pårte i bakgrunden inför 2 veckor i Sarek:
http://www.paerl.homeip.net/fjallbilder/2006-500.html

Tack! ...och vilka underbara bilder!

HåkanF

Inspirerad av några mer eller mindre fjäderlätta här på Utsidan har jag bestämt mig för att skaffa en mindre och lättare ryggsäck. Jag har - via nätet - framför allt tittat på Haglöfs Matrix och Bask Aggressor.
Är det någon som har PERSONLIG erfarenhet av någon av dessa säckar? Finns det någon annan som jag absolut borde jämföra med?

undrar HåkanF
Jag har nyss avslutat en treveckors solotur med Bask Aggressor. Tidigare har jag gjort en tvåveckorstur, en tiodagars och några helgturer, så nu har jag på fötterna vad gäller omdöme om säcken. Säcken är på 60 liter, jag har kompletterat den med två sidofickor från Norröna á 6 liter (skulle behövt á 7-8 liter).

I originalskick har Aggressorn endast en några mm tjock platta i halvmjukt material i ryggen. Ingen ram eller annan stadga alls. 12-15 kg, inget problem med den saken. 20 kg så tenderar säcken att vika sig, få en bulle i ryggen om man inte är petnoga under packningen. Jag löste den saken genom att tillföra en platta i form av ett gammalt liggunderlag plus en därpå fastsydd upp och ner U-formad bambupinne. Markant skillnad.

Under treveckorsvandringen startade jag med nära 26 kg. Litet misstag visade det sig. Jag sätter fortsättningsvis max startvikt till 24 kg för säcken, i det uppstadgade skicket med bambupinnen mm. Efter första dagen fick jag ont på en punkt längst ner på ryggen, precis där vänstra ryggplattan slutar. Där sitter en hård kant, någon plastbit inuti vänstra delen av yttre ryggplattan. Den plastbiten buktade tydligen ut lite, så jag fick hålla på och trixa under andra vandringsdagen, för att lätta på trycket. Tredje-fjärde vandringsdagen, när matåtgången minskat vikten, försvann utbuktningen och trycket. Hade annars nästan tänkt at ta en sten och krossa plastbiten i ryggslutet. Något hade jag tvingats göra om det inte släppt.

Man märker också på axelremmarna att säcken inte är konstruerad för vikter 25 kg +. Säcken är lätt och man kan nog inte förvänta sig att den ska vara som Vulcan att bära med. Vulcan är ju redan den relativt lätt.

Min slutsats om Aggressorn är att i originalskick går 15, kanske t.o.m. 18 kg bra. Stadgas säcken upp i ryggen som jag beskrivit går det bra upp till c.a. 24 kg. Men sen är det stopp. Det börjar hända grejer när vikten går utöver det. Även axelremmarna skulle behöva breddas, förtjockas för att säcken ska fungera bra på 24 +. Men det är den inte konstruerad för.

All in all är säcken bra för mig, i moddat skick, och jag kommer att fortsätta använda den, upp till max 24 kg.

Raskesven

.....
Och jag tror inte man köper en "Lätt 60-literssäck" för att lasta ner den med över 20 kilo annat än undantagsvis, och förhoppningsvis sällan över 15 kilo.
Det där är jag frågande inför. Vad är vitsen med en 60-liters säck, om man inte ska bära mer än 15 kg???? 60 liter är mer än vad som krävs för just 20 kg, men det ska då inte säckarnas bärsystem klara?

Ta t.ex en säck som Bergans Helium, 55 liter, men rekommenderad bärvikt är bara 12 kg. 55 liter. 20 kg är vad 55 liter ungefär rymmer av vanlig vandringsutrustning, inklusive mat och bränsle. Den som bara vill ta med 12 kg, vad ska den med en 55 liters säck till? Min Norröna Bessöh på 40 liter plus 2 x 6 liter sidofickor, dvs. 52 liter, både rymmer och klarar 18 kg.

Jag tycker många av de relativt nya säckarna, som Bergans Helium, Bask Aggressor etc. har underdimensionerade bärsystem relativt vad säckarna rymmer, alternativt för stor volym relativt bärsystemet. Poänglöst att behålla stor volym som tillåter tung packning, medan bärsystemet krympts för att spara vikt så det inte klarar vad volymen medger.

De nämnda säckarna tillhör ändå de jag uppfattar som bland de bättre, stabilare, lätta säckarna. Kollade in en Arcteryx Naos 55 igår. Den säcken är en av få nyvarianter som verkar ha ett bärsystem som står i paritet med volymen. Kanske även Crux AK57 har en bra avvägning mellan bärsystem och volym.

När sedan säckar tillverkas för att kunna lasta i uppåt 30 kg, så överdrivs istället vikten för ryggan. Ta Berghaus Vulcan. En strippad sådan väger 2 kg och rymmer 80 liter. Bärsystemet är den relativt låga vikten till trots utformat för att klara vad 80 liter rymmer, dvs. 30 kg. Med dagens material, teknik, och alla som sitter och tänker, borde det vara en baggis att komma med en säck på 1,5-2 kg och 80 liter som är gjord för 25-30 kg packning.

Raskesven

klipp

Jag tycker många av de relativt nya säckarna, som Bergans Helium, Bask Aggressor etc. har underdimensionerade bärsystem relativt vad säckarna rymmer, alternativt för stor volym relativt bärsystemet. Poänglöst att behålla stor volym som tillåter tung packning, medan bärsystemet krympts för att spara vikt så det inte klarar vad volymen medger.

klipp

Raskesven

Jag kan stödja den uppfattningen. Jag kan iofs bara jämföra min gamla Haglöfs Alaska (90 l) med Bask Shivling 90 som jag nu använt en 5-dagars tur runt Grövelsjön + en Sarektur med mat för 13 dagar. Sarekturen började jag med cirka 21 kg och jag tror jag måste nu upp i de där 35 kg jag hade i Alaskan en gång (när jag var ung och oerfaren.....) för att få motsvarande o-komfort i bärandet. Efter några dagar kändes den absolut helt OK (Basken) men min gräns där går nog på strax unde 20 kg. Det stora problemet upplevde jag att midjebältet var. Det var svårt att få det att sitta så man kunde bära något med höfterna. Jag tror att det har att göra dels med skälva bältet och dels med att säcken är för ostyv så att den tenderar att vika sig bakåt så att masscentrum hamnar långt ut från ryggen. Jag upplevde den nämligen lite baktung.

Dessutom var det små litrar i Basken. Den var hyfsat knökfull upp till snörlåset. Alaskan hade jag bara kastat i grejerna utan större problem med att få plats.

Ska försöka få ihop en mer uttömmande recension på säcken vad det lider.

Mvh
Peter P.

helium

Jag tror 55 liter är när man fyllt snölåset,ca 40 till "första dragsnöret",och dit fyller jag den och har ca 12kg,så egentligen behöver den ett lite mindre snölås,fyller man upp den så har man ingen nytta av lockfickan,då den står upp vertikalt.

Fylld med lätta saker...

Det där är jag frågande inför. Vad är vitsen med en 60-liters säck, om man inte ska bära mer än 15 kg???? 60 liter är mer än vad som krävs för just 20 kg, men det ska då inte säckarnas bärsystem klara?

Ta t.ex en säck som Bergans Helium, 55 liter, men rekommenderad bärvikt är bara 12 kg. 55 liter. 20 kg är vad 55 liter ungefär rymmer av vanlig vandringsutrustning, inklusive mat och bränsle. Den som bara vill ta med 12 kg, vad ska den med en 55 liters säck till? Min Norröna Bessöh på 40 liter plus 2 x 6 liter sidofickor, dvs. 52 liter, både rymmer och klarar 18 kg.

Raskesven

Det tål att tänka på det du skriver Raskesven...om vikt vs volym!
12kg ger ju inte automatiskt 25 liter....

Jag testade tre "lättare" mindre ryggor, litrarna låg mellan 45-55l och viktmässigt skillde sig kanske 100-150gram!

En veckas packning gick in i 45l(Osprey tallon)(all utr, tält, liggunderlag osv inne i säcken) men det var ingen plats över!!
I 55 liters ryggan(bergans helium som jag köpte) var det bra med plats över(utan att använda snölåset)...samt det finns ju möjligheter att fästa sidofickor på den. Kändes som att man kunde "växa" med den vid längre vandringar och vintertid!!

För en vecka bär jag på 8-9kg och för de två veckor jag snart ska ut på 14-15kg!
Skulle jag bära tyngre än så, skulle jag använda en annan säck, mera anpassad för det!

För mig och mina syften är den perfekt! Eftersom jag är lättpackare så strävar jag efter minstavikt vs högsta komfort för mig!

Enligt mina tester så funkar berganssäcken bra med 15 kg...upp mot 18-20 kg skrev någon att den börjar bli lite klen...

Ska man bära över 15kg som standard så tycker jag att man ska satsa på en lite större, stabilare rygga!

//A

Det verkar inte komma så många fler konkreta tips om ursprungsfrågan, så det gör nog inte så mycket att vi snackar ryggor i allmänhet. Lever tråden kan alltid något användbart dyka upp.

Vad jag främst var ute efter med min Bask Aggressor var en säck under 2 kg och runt 70-80 liter som pallar 26-27-28 kg. Trodde den skulle göra det när jag fixat uppstagning av ryggen, sidofickor, men 24 kg blir maxgräns för den säcken, efter uppstagning. Lite drygt 2 veckor är Aggressorn gångbar.

För en treveckors tur blir det knappt 16 kg mat och runt 10-12 kg utrustning för mig, inklusive allt. Det vill jag ha en c.a. 80-liters säck till, allra helst en på 65 liter plus 2 x 7,5 liter sidofickor. Eftersom det verkar knepigt att finna en sådan rygga, funderar jag på att utgå från en strippad Vulcan, som jag även skurit av locket på och tagit bort det tyg som gör locket lite höjbart och sytt fast locket igen ("stelopererat" locket), som väger knappt 2 kg nu. Och skära bort en remsa tyg lodrätt längs hela fronten på säcken, kilformat i botten på säcken och sy ihop det hela till en säck igen. Alltså minska volymen på huvudsäcken med 15 liter till 65 liter. Därefter sy på starka hålbandsfästen på sidorna så jag kan knäppa fast ett par sidofickor på 7,5 liter styck. Dragkedjan i botten ska bort och säcken sys igen.

Det borde ge mig den säck jag vill ha, eller?

Vad tros om det?

Raskesven

... säcken är för ostyv så att den tenderar att vika sig bakåt så att masscentrum hamnar långt ut från ryggen. Jag upplevde den nämligen lite baktung.

Just denna aspekt tycker jag att Aarnsäcken som jag provat i sommar gav en dellösning på, det ger ett masscentrum placerat närmare (eller rent av i) ryggen. Däremot vet jag inget om hur Aarns större modeller fungerar map bärremmar etc, den Featherlite Freedom (lite muppigt namn) jag testade ska definitivt inte lastas med mer än 20 kilo.

Eftersom det verkar knepigt att finna en sådan rygga, funderar jag på att utgå från en strippad Vulcan, som jag även skurit av locket på och tagit bort det tyg som gör locket lite höjbart och sytt fast locket igen ("stelopererat" locket), som väger knappt 2 kg nu. Och skära bort en remsa tyg lodrätt längs hela fronten på säcken, kilformat i botten på säcken och sy ihop det hela till en säck igen. Alltså minska volymen på huvudsäcken med 15 liter till 65 liter. Därefter sy på starka hålbandsfästen på sidorna så jag kan knäppa fast ett par sidofickor på 7,5 liter styck. Dragkedjan i botten ska bort och säcken sys igen.

Det borde ge mig den säck jag vill ha, eller?

Vad tros om det?

Det låter som att det vore enklare att skära bort allt tyg och sy fast en ny säck på bärsystemet ;)

Det låter som att det vore enklare att skära bort allt tyg och sy fast en ny säck på bärsystemet ;)
Jag har funderat på det också. Problemet är att jag grejar bara grovsömnad på ett bra sätt, typ sy så det blir hållbart á la ståltråd i svetsduk och enklare grejer;-) Har desutom bara nålar och trådar. Brukar gå till en skomakare med olika projekt, ofta halvfabrikat och låta honom ta över där jag måste erkänna mina begränsningar. Tänkte mig att det är lättare för honom att bara klippa bort en tygbit och sy ihop det igen. Men kanske du har rätt. Får kolla vad Shelby har för gångbart, och fundera ett tag till.

Raskesven

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
grodanbolle Lätt ryggsäck? Transportera 22
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Deltidseremiten Lätt ryggsäck för kort dam? 65-70 L Transportera 26
majjen Lätt, liten pulka? Transportera 19
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
whynot Lätt och bra ryggsäck Transportera 8
Jackiie Lätt ryggsäck ca 1 kilo? Transportera 16
Elvah Kraftig, rymlig, lätt, ergonomisk ryggsäck? Transportera 8
Rikard_L Större lätt ryggsäck Transportera 25
MS Frog Packa "lätt ryggsäck" Transportera 1
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
pelka Vill ha tips på Lätt 25-35L ryggsäck?? Transportera 3
Oskar R. Lätt ryggsäck Transportera 8
Bulldozer Lätt vandringssäck? Transportera 7
tiddelipom Lätt dagturssäck 25 - 30 L Transportera 4
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
dojjan77 Lätt ryggsäck för veckoturer Transportera 6
Adam_Skevstad Lätt ryggsäck för snabbmarsch i fjällen Transportera 8
grodanbolle Lätt bra dagryggsäck? Transportera 8
Christinar Lätt ryggsäck till liten tjej Transportera 3
svartöra Lätt 55L säck? Transportera 15
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Schneeberger 30 liters dagstur/vardagsryggsäck Transportera 17
utemänniska 70 liters rygga för tjejer? Transportera 1
martinsit Tips på 70-80 liters ryggsäck Transportera 8
Mal 50-60 liters ryggsäck för skidåkning??? Transportera 3
Rian Annan säck på fjällräven ram Transportera 1
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
anders998 Vad kan denna säck heta.. Transportera 24
såg letar efter en hundra lite säck som kan användas året om. Transportera 2
almkvist Olivgrön duglig alpin säck? Transportera 2
ljaw 50l säck som passar långa Transportera 1
mytsk Säck för turer på 3-5 veckor - "all inclusive" efterfrågas Transportera 13
samppa89 Fjällrävens nya säck Abisko frågor Transportera 9
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
albbro Liten säck. Haglöfs Cracker? Transportera 7
Edvin m Nån med en Crux säck i Stockholm? Transportera 21
quid 40l säck till 180 cm bärare? Transportera 7
Emma_W Tips på en bra 50-55 L säck Transportera 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg