Lätt - långfärdscykelkärra - ihopvikbar?.

Hej.

Jag söker en lätt - gärna ihopvikbar - cykelkärra för långfärdscykling.

Känner du till en bra kärra?
Känner du till någon som har cyklat med en sådan eller motsvarande som kan dela med sig av sina erfarenheter kring kärror och cykling på lagom skruttiga vägar?


Anette


Reflektioner Allteftersom
 
Burley

gör fina och lätta kärror. Vi har en transportkärra som används flera gånger per vecka för inköpsresor och hade under en följd av år en barnkärra.

Fast grundtipset vid cykeltouring är att minska packningen hårt. Då behövs normalt ingen kärra.

Thure
 
cykeltrailer.

Hej.

Jag söker en lätt - gärna ihopvikbar - cykelkärra för långfärdscykling.

Känner du till en bra kärra?
Känner du till någon som har cyklat med en sådan eller motsvarande som kan dela med sig av sina erfarenheter kring kärror och cykling på lagom skruttiga vägar?


Anette


Reflektioner Allteftersom

Jag har själv åkt några hundra mil med en cykeltrailer bakom. Ett utmärkt sätt att färdas, framför allt kommer du att uppskatta den låga tyngdpunkten på packningen. Men en sak är ovillkorlig, det skall vara en enhjulig kärra. Kärran som Kropp åkte sin långtur med tillverkas tydligen inte mer (PackTrack) Det närmaste du kan komma ifrågan om kvalite och lastförmåga är en kärra som heter Bob Yak. Själv åker jag med en hemmagjord konstruktion byggd av hydraulrör och ett 26 tums hjul. Ett knutkors från styrstången på en bil ansluter till sadelstolpen
Glöm tanken om en hopfällbar konstruktion. Den blir tyngre och känsligare
Lyca till på dina turer. Vi kanske möts ute på vägarna
 
...och sen blev det en fin cykeltur från Chennai (Madras) till Kolkata (Calcutta) - längs Indiens östra kust alltså. Även denna gång utan kärra! :) Det gick alldeles utmärkt!

Anette
 

Liknande trådar