Hej.
Jag skulle behöva tips på ett lätt kokkärl på ca 0.8-1L med handtag som rymmer 1st 250 Grams gastub invändigt och gärna även ett mini-gasolkök av typen "Pocker Rocket" eller motsvarande.
Primus 230grams har en ytterdiameter på 108mm och höjden är 85mm.
Aluminium eller möjligen Titan känns väl aktuellt för viktens skull, har funderat på Trangias 27 serie med packpåse men det måste väl finnas fler alternativ ?
(Trangia 27 gryta väger 80gram och tamoj 48gram = 128gram som referens)
Det är ju inte vad du frågar efter, men hur viktigt är det att kunna packa gasflaskan inuti kärlet?
Jag övergav det tankesättet för ganska länge sedan, då jag insåg att man kan packa annat inuti kokkärlet och slippa den där stora tomma saken som stjäl plats.
Jag gillar inte heller de där smala höga kärlen. Dels är de jobbiga om man ska göra något annat än att koka vatten, och dels får man vrida ner gaspådraget så mycket för att man inte ska elda för kråkorna.
En trangia 27-kastrull med trangia mini-tamoj väger tillsammans 105g. Lägg till ett lock av pajform som väger 5 g.
Kostnad för det är under 250 kr, och mycket lättare än så blir det inte om man inte köper dyra titankärl.
Trangias hårdanodiserade kastruller är så släta att man nästan kan kalla det nonstick. Busenkla att diska ur.
Hårdanodiserat tycker jag du ska välja, oavsett vilket kärl du än väljer.
Vill du ha en sån där smal och hög som du kan packa allt inuti så har optimus sitt Terra Weekend. Det rymmer en 230 g gasflaska samt en Cruxbrännare.
Värmeväxlare i botten tycker jag dock att du ska undvika.
Det skapas väldigt mycket koloxid när man kokar i sådana, det tar lång tid att spara in vikten, och det bränner lätt fast i botten om du ska laga någon mat i dem.