Självklart.
Vad jag menade var att Mikael framhäver just låg vikt som ett krav, och att över 500 gram (Mikaels egna förslag) låter som ganska ordinär vikt bland mjukskaljackor (och tekniska jackor överhuvudtaget). Att blanda in ultralätt hit eller dit är till och mer mer meningslöst i det här fallet än vanligt, men någonting måste ju "lätt" betyda - annars hade det kanske inte stått i rubriken.
Hur som helst kan ju till exempel en sån sak som packbarhet vara mer intressant, för de stunder man vill stoppa undan jackan för att slippa bli för svettig.
Stämmer. begreppet "ultra lätt" har helt förlorat sin betydelse i friluftssammanhang. en säck är lätt när den väger, säg 500 gram/35 liter. ultralätt får mig att tänka på en plastpåse.
hur som helst: packbarhet är viktigt för en jacka, riktigt bra är det om den går att packa i sin egenficka. oftast går det hand i hand med lätta jackor. Marmot ion kan ju vara en kandidat, dock är den rätt så tätt kring armarna vilket gör att värme inte riktigt kommer ut i ärmsluten. Faktum är den bästa kombination som jag har kommit på när det är kallt och man ska cykla är en tunn merino tröja plus en dunjacka. om det blir varmt så öppnar jag helt enkelt jackan. att en jacka "andas" ska inte överdrivas, viktigare är att det går att öppna den på olika ställen.