Lätt jacka för MTB och vardag

Självklart.

Vad jag menade var att Mikael framhäver just låg vikt som ett krav, och att över 500 gram (Mikaels egna förslag) låter som ganska ordinär vikt bland mjukskaljackor (och tekniska jackor överhuvudtaget). Att blanda in ultralätt hit eller dit är till och mer mer meningslöst i det här fallet än vanligt, men någonting måste ju "lätt" betyda - annars hade det kanske inte stått i rubriken.

Hur som helst kan ju till exempel en sån sak som packbarhet vara mer intressant, för de stunder man vill stoppa undan jackan för att slippa bli för svettig.

Stämmer. begreppet "ultra lätt" har helt förlorat sin betydelse i friluftssammanhang. en säck är lätt när den väger, säg 500 gram/35 liter. ultralätt får mig att tänka på en plastpåse.

hur som helst: packbarhet är viktigt för en jacka, riktigt bra är det om den går att packa i sin egenficka. oftast går det hand i hand med lätta jackor. Marmot ion kan ju vara en kandidat, dock är den rätt så tätt kring armarna vilket gör att värme inte riktigt kommer ut i ärmsluten. Faktum är den bästa kombination som jag har kommit på när det är kallt och man ska cykla är en tunn merino tröja plus en dunjacka. om det blir varmt så öppnar jag helt enkelt jackan. att en jacka "andas" ska inte överdrivas, viktigare är att det går att öppna den på olika ställen.

Tack för alla svar!

Jättebra tips. Bergans-jackan ser onekligen intressant ut. Har ställt samma fråga på happymtb.org, och från att inte haft en aning om vad jag skulle köpa har jag nu en veritabel garderob som jag skulle vilja fylla med jackor. =)

Får helt enkelt testa mig fram genom att prova jackorna i fråga.

Bergans-jackan ser onekligen intressant ut.

En cykel-nackdel jag kan tänka mig för Bergansjackan jämfört med mer traditionella mjukskaljackor är fladdrighet. Mjukskal sitter ju vanligen ganska snävt, och då slipper du fartfladder. Min Bergansjacka sitter mer som en helt vanlig jacka. Men man kanske måste hoja ganska fort för att tycka att det är ett problem,

Ingen jacka

klarar åretrunt-cykling. Just fladder är störande på många tunna jackor och även cykeltröjor. Den ITAB-jacka jag länkade till kan fungera bra svalare dagar. Är det varmt så är en vanlig kortärmad cykeltröja det man behöver. Då kan en riktigt tunn jacka för regnskurar tas med i reserv.

Elastiska kläder med bra snitt för personen i fråga är överlägsna icke elastiska vid cykling. Hellånga blixtlås i sidorna kan vara bra på cykeljackor. Känner till och använder en bra sådan jacka men den har tråkig färg. Jag har sytt på en varselväst permanent på den jackan Mammut Ultimate som jag använder hela vinterhalvåret. Den jackan är bra vatten och blötsnöresisitent och ovanligt ventilerande för att ha windstoppermembran. ITAB-jackan är bättre ventilerande i tyget men saknar extra ventilation i armhålor och sidor..

Thure

Bilagor

• Mammut%20Ultimate%20Pro%20Jacket%20WS%20bk%20v.jpg
    Mammut%20Ultimate%20Pro%20Jacket%20WS%20bk%20v.jpg
    98.1 KB · Visningar: 432
JAG gillar och vill slå ett slag för...

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16914&plats_id=1435

Min XXL ligger runt 500g och den är mycket bekväm (den är tunnare och lättare än den andra ITAB-jackan som puffats för i denna tråd). De där tumhålen i de långa ärmarna är kalas och huvan är bra. Nu är den fast och en smula vindfång när man cyklar om man inte rullar ihop den.
De enda nackdelarna är att dragkjedjorna är väldigt fnuttiga löpare som man inte får tag på med handskar (jaghar därför satt snoddar på mina) och att ventilationshålen på sidorna inte är större (går ut på ärmarna... men de har nätmesh)

Fladder?... tja...

Jackan jag länkade till är en mjuk och flexibel skaljacka och som sådan kanske inte speciellt kroppsnära - man ska få plats med förstärkning under (jag får in en sån där UL-dunjacka).
Nu ser jag ditt inlägg där du påpekar "Just fladder är störande" och då är den nog inte din grej... förlåt att jag inte läste mer noggrannt. Nu är det väl så att JAG inte cyklar så fort och inte heller störs så mycket av fladder... störs mer av uppförsbackar :eek:)...
Hursom är det en jäkligt trevlig och prisvärd jacka.

Tänkte komma med en uppdatering på mitt val av jacka - Haglöfs Viper II.

Är mycket nöjd med jackan. Hann bara använda den en gång under våren innan det blev förr varmt att ha den vid cykling.

Har dock använt den flitigt som vardagsjacka fram till för någon vecka sedan, och har gillat den skarpt. Hyfsat lätt, djupa fickor som kan öppnas för ventilation och en skön och snäv huva.
Det enda minuset jag kan hitta är att den är lite tajt om halsen. Inte så att det stör mig nämnvärt (minns att någon i tråden nämnde att den var direkt okomfortabel) men ändå något jag tänker på.
Vet inte om detta är något genomgående för Haglöfs eftersom jag nyligen köpte en microfleecetröja som också var lite snäv kring halsen.

Men allt som allt en bra allroundjacka som är vindavstötande och grejar ett lättare duggregn.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
Elinoor Tipsa mig om en lätt och smidig jacka Kläder 16
mange85 Lätt och tunn jacka i tropiskt klimat - Singapore Kläder 4
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
vandrafjäll Lätt och varmt, dunkläder för extrem kyla. Kläder 0
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
bico Tunn och lätt vindjacka för sommarhalvåret? Kläder 16
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
Arvidsjaur Lätt vadarsko/sandal Kläder 9
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
sir Toby Lätt fleecetröja Kläder 5
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
Davva2 Lätt bomullsskaljacka Kläder 17
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
Vandrare Lätt parkas i syntet Kläder 2
niben Lätt regnställ (andas???) Kläder 94
lätt dunväst? Kläder 3
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg