Lätt jacka för MTB och vardag

Hejsan,

Är på jakt efter en softshell som jag tänkt använde under våren och hösten när jag är ute och cyklar - Cross country/MTB - och skulle gärna vilja ha lite tips.
Jackan ska vara en lättare variant som jag också har tänkt att använda till vardags.

Jag har själv spanat in Haglöfs Viper II Hood och Marmots ROM Jacket. Är det någon som har erfarenhet av dessa eller kan ge tips om liknande jackor?
Marmot-jackan verkar vara lite robustare ("mer" för pengarna eftersom det inte skiljer så mycket mellan dem) och jag undrar om det finns risk för att jag blir för varm i den när jag cyklar.

Förresten får jackan gärna finnas i röd färg så att den matchar cykeln. =)

Mer info om respektiva jacka:
*Marmot ROM
*Haglöfs Viper II

Det verkar ju mkt bättre med fyrväggsstretch som det är i Haglöfs jackan. Ett sådant plagg blir nog mer rörligt (jag har ingen egen erfarenhet än en massa provande av byxor där jag kommit fram till detta, har gått om kring i byxorna ganska länge hemma för att skaffa mig en uppfattning).

Däremot förstår jag inte alls tanken med soft shell att cykla i. Själv blir jag kanonvarm när jag cyklar om jag har nåt vindtätt på mig. Räcker ju med en tshirt under gtex jackan när jag cyklar in till stan nu. Min uppfattning från tiden med soft shell jacka (blixtlåset gick sönder efter ett par år och jag fick tillbaka pengarna och köpte därefter gtex jacakn) var att jag blev lika svettig som i min nuvarande gtex jacka, men jag blev också blöt när det regnade. Och hur kul är det, svettig/blöt vid varmt väder och vid regn.

Det verkar ju mkt bättre med fyrväggsstretch som det är i Haglöfs jackan. Ett sådant plagg blir nog mer rörligt (jag har ingen egen erfarenhet än en massa provande av byxor där jag kommit fram till detta, har gått om kring i byxorna ganska länge hemma för att skaffa mig en uppfattning).

Däremot förstår jag inte alls tanken med soft shell att cykla i. Själv blir jag kanonvarm när jag cyklar om jag har nåt vindtätt på mig. Räcker ju med en tshirt under gtex jackan när jag cyklar in till stan nu. Min uppfattning från tiden med soft shell jacka (blixtlåset gick sönder efter ett par år och jag fick tillbaka pengarna och köpte därefter gtex jacakn) var att jag blev lika svettig som i min nuvarande gtex jacka, men jag blev också blöt när det regnade. Och hur kul är det, svettig/blöt vid varmt väder och vid regn.

Bra poänger. Vilken gore tex cyklar du i nu?

Riktiga cykeljackor brukar vara vind och vattentäta framtill och på ärmarna samt ventilera väl på ryggen.....Ljus färg syns bättre på vägen.

Jag tycker såklart att få jackor över 500 gram kan betecknas som "lätta" ;)
Hur som helst skulle jag definitivt undvika Windstopper (eller nåt annat diffusionsmembran) i ett plagg som jag tänker svettas i. Då kan man lika gärna köra riktig Gore-Tex och få vattenskyddet på köpet.

Jag har en "relativt tung" vindjacka som jag tycker är väldigt trevlig, Bergans Microlight heter den och är, enligt vissa definitioner, en softshell. Stretch har den, och den väger ca 300 gram. Jag skulle dock gärna ha en bröstficka hellre än två handfickor.

142_red.png

Foto: www.bergans.no

Marmot Tempo Jacket väger 435 gram enligt tillverkaren. Om det anses tungt eller lätt är väl upp till var och en att avgöra. Jag anvánder min jacka ganska ofta och har aldrigt lidit av att den känns tung, snarare tvärtom: den känns látt och fin.

Gillar man emellertid att jämföra gram och använda sig mer av rena UL-parametrar, sâ är den dock tung och fr.a klart mycket tyngre än de 300 gr som Martins enligt egen uppgift "tunga" jacka väger (närmare bestämt 45% tyngre). Dock har den bröstficka med sladdutgâng för moderna maskiner typ iPod och sânt dár. ;-)

Jag har även en superlätt jacka i Pertex som väger sisàdär en 160 gram, sâ den skulle ju vara vinnare om man enbart gâr efter viktparametern, men enligt de uppgifter som gavs av tràdskaparen tyckte jag av nâgon anledning att Marmot Tempo jacka verkade som en mer lämplig rekomendation.

Men som sagt: kánslan man fâr av denna jacka är att den ár lätt, bekväm, stretchig, vindtät, vattenavisande samt med bra ventilation, även om den per UL-defintion inte alls är lätt,

jag cyklar varje dag från och till jobbet i gbg, två backar varje dag. Regn mer regel än undantag. Här är mina synpunkter:

1: svettig kommer man att bli i vilket fall som helst, hur svetten ska tas han om är det viktiga.

2: Om ett plagg väger 500 eller 400 gram spelar ingen roll, man släppar på böcker, träningskläder mat osv... Dessutom cyklar man max 1 h åt gången. UL i dessa sammanhang saknar relevans.

3: min bästa lösning hittils är en merinoull tröja som suger åt sig svetten väldigt bra plus en vindtät jacka. Det viktiga är att öppna den när det blir uppförsbackar så att lite svett kan ångas bort. Vattentät är bra, men oftast hinner man fram innan man blir blöt.

4: Haglöfs viper fungerad inte för mig, den satt som en strypsnara runt halsen, men jag kanske har en tjurnacke ;) Nu använder jag noatun från klättermusen, funkar alldeles utmärkt.

Om ett plagg väger 500 eller 400 gram spelar ingen roll, man släppar på böcker, träningskläder mat osv... Dessutom cyklar man max 1 h åt gången. UL i dessa sammanhang saknar relevans.

Självklart.

Vad jag menade var att Mikael framhäver just låg vikt som ett krav, och att över 500 gram (Mikaels egna förslag) låter som ganska ordinär vikt bland mjukskaljackor (och tekniska jackor överhuvudtaget). Att blanda in ultralätt hit eller dit är till och mer mer meningslöst i det här fallet än vanligt, men någonting måste ju "lätt" betyda - annars hade det kanske inte stått i rubriken.

Hur som helst kan ju till exempel en sån sak som packbarhet vara mer intressant, för de stunder man vill stoppa undan jackan för att slippa bli för svettig.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
Elinoor Tipsa mig om en lätt och smidig jacka Kläder 16
mange85 Lätt och tunn jacka i tropiskt klimat - Singapore Kläder 4
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
vandrafjäll Lätt och varmt, dunkläder för extrem kyla. Kläder 0
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
bico Tunn och lätt vindjacka för sommarhalvåret? Kläder 16
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
Arvidsjaur Lätt vadarsko/sandal Kläder 9
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
sir Toby Lätt fleecetröja Kläder 5
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
Davva2 Lätt bomullsskaljacka Kläder 17
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
Vandrare Lätt parkas i syntet Kläder 2
niben Lätt regnställ (andas???) Kläder 94
lätt dunväst? Kläder 3
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg