Ja precis, varför ska man bära vikten av hjul och drag anordning på en så liten väska som ett handbagage? Övergår min insikt. Reser man dessutom med laptop, äter ju både datorn och laddaren tyvärr mycket av de 10 kg som börjar vara gräns för en del flygbolag (åtminstone en ordinär jobb-laptop i min värld, som är köpt för att vara robust och tålig, inte ett dugg flashig).
Jag har en Patagonia MLC och en Arcteryx Blade 30, i sökandet efter den perfekta kabinväskan. Jämförelse mellan dem nedan:
Patagonia MLC: mjuk väska, större BxH än Arcteryxen, men "mindre djup". Bra öppning för packning av huvudfacket, en "flytande avdelare" för att kunna separera olika delar av packningen. Mer plats i kläd-/skopackningen än Arcteryxen. Laptop-fack lite sladdrigt/fladdrigt. Bra ytterfack för biljetter och småplock, bra axelrem och 2 bärhandtag, på både lång- och kortsida.
Min väska är 3 år gammal, dagens version har bättre datorfack samt lite mer polstrade ryggsäcksremmar. (Mina är dock tillräckliga för de vikter man bär som handbagage.)
Arcteryc Blade 30: halvhårt skal, mer stabil men inte lika flexibel, mindre mått BxH men "djupare". Huvudfack avskiljs med blixtlåsförsedd mellanvägg, inte lika flexibelt att packa som MLC:n samt att huvudfaxket är mindre. Utmärkt laptopfack. Lite trångt fack för småplock på framsidan, men ett riktigt bra fack på toppen. "Dolt fack" på ryggsidan, för pass/biljetter etc. Handtag på både kort- och långsida. Ingen axelrem, så den måste bäras i ryggsäcksremmarna eller i handen. Bättre polstrade ryggsäcksremmar.
Summering:
MLC:n lätt, flexibel, enkel, smidig. "Högre knöl-faktor", rymligare och enklare att packa i, men ser lite svampigare ut.
Blade 30 mer "business" för resa med laptop. Kompakt. Snyggare som packad.
Gillar båda, men det finns alltså för- och nackdelar hos dem, beroende på vad jag ska packa.
Segrare?
Civilt, pga mer flexibilitet för packningen:
Patagonia MLC.
I tjänsten, om jag inte behöver mycket packning som kläder/skor:
Arcteryx.
Andra bra tips, kolla in i denna tråd om Red Oxx och Tom Bihn, kanske fördelaktigt köp med låg dollarkurs?
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=64966
Och här är mer läsning:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=48720&highlight=MLC