Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hi hi, Seobserver, du vinner verkligen SM i mansplaining. Det här är tredje inlägget där du förklarar självklara saker som inte alls hör till ämnet jag frågade om :-D
jag har en nordisk telemark 2 lw som jag är väldigt nöjd med. den väger ca 100gram mer än UL versionen, men kvalar ändå in under kilot.
tog 2mans tältet trots att jag mest sovit själv i det, gött med lite extra plats inne för packningen. inne o ytter tält.
jag har en nordisk telemark 2 lw som jag är väldigt nöjd med. den väger ca 100gram mer än UL versionen, men kvalar ändå in under kilot.
tog 2mans tältet trots att jag mest sovit själv i det, gött med lite extra plats inne för packningen. inne o ytter tält.
Kul att höra, hoppas jag ska bli nöjd med min enmansversion! Jag tyckte också att det verkade onödigt att ta ul-versionen, när redan lw-versionen var så lätt.
Hur upplever du innertältsväven? Blåser det igenom? (Märks kanske bara om man varit till fjälls med tältet.)
Kul att höra, hoppas jag ska bli nöjd med min enmansversion! Jag tyckte också att det verkade onödigt att ta ul-versionen, när redan lw-versionen var så lätt.
Hur upplever du innertältsväven? Blåser det igenom? (Märks kanske bara om man varit till fjälls med tältet.)
hej,
har inte varit ute när det blåst mycket så vet inte, men det känns rätt skyddat. dock har jag märkt att det kan bli en del kondens som fastnar på innertältstaket och det kan bli lite fuktigt på sovsäcken om den ligger emot. känns inte som ett problem om man är lite kortare än mig(185). har lagt något som skydd emellan så inte haft problem efter det. Varit ute i regn och yttertältet håller bra tycker jag.
Nu omnämns inte Vaude Lizard GUL 1P i tråden som jag tyckte var ett helt outstanding 3-säsongers lättviktstält (690g enligt spec men 740g när jag vägde det med två extra grövre tältpinnar) med bra ventilationshål i mesh i toppen samt i fot och huvudändan och ett golv på 10.000 vattenpelare. Outstanding tills det som inte fick hända hände. Den bärande mittstolpen gick igenom tälttyget i tälttoppen efter sex nätters användning, varav två extrema nätter i Sarek för ett par veckor sedan. Det visade sig även vara fallet för två av mina vänner som också köpte det tältet nu i sommar. Alltså ett allvarligt konstruktionsfel och jag vill passa på att varna för det tältet.
Returnerade tältet idag och det får bli ett Nordisk Telemark ULW 1P istället.