Formen
Det finns ingen form som är bäst till all paddling. Det är delvis därför jag menar att en solocanadensare med bra form inte går att köpa. Alla former är kompromisser mellan olika ytterligheter och marknaden i Sverige för liten för att det ska finnas något vidare urval. Köllinje, fylligheten i stävarna, skrovformen, längden, bredden allt tillsammans ger kanoten dess egenskaper. De solocanadensare som finns att köpa är bra på olika sätt och till olika sorters paddling. Bäst blir det med "skräddarsytt" - efter dina behov och din paddelstil. För alla studier och allt slit med bygget får man inte bara en kanot som är "bäst" utan också en som är summan av just dina val och till vilken du genom byggprocessen skapat en stark relation. Sedan gör man samma resa med paddeln... Det är kul, bör tilläggas!
Ritar just nu på mitt andra bygge. Sonens blev klar i somras, nu är det dags för en solo till mig själv. För mig är bästa formen en canadensare med oval bottenprofil vid 0-spant övergående till V-profil i ändskeppen. Något under 500 lång och ca 70 bred. Skarpa (tunna) för och akterprofiler, rak köllinje och litet "tumblehome" . Ganska mycket buk för att bli lättsvängd när man lutar henne.
"Min" båt är alltså en sjökanot med god riktingsstabilitet, snabb, med låg lastförmåga. Helt olastad är hon rolig att leka och "snurra" i. Lite blöt i vågor och inte särskilt lämpad för fors (klarar dock lättare strömvatten utan problem). Vad hon sedan blir i verkligheten beror på vilka misstag jag själv gör. Vad din kanot blir beror på vilka val och eventuella misstag du gör!
Uhg, det här blev långt! Förlåt min mångordighet.
Anna