Lätt att välta med kajka?

Solocanadensare

Björn Thomasson har två smala canadensare Singoalla och Swift. Bootshaus säljer Wenonahs kanoter i Sverige, där finns några solo. Jag har byggt "stitch and glue" efter egna ideer, som jag är nöjd med. Kolla efter "six hour canoe", det är ett enkelt sätt att få till en farkost. Utgå från den, och lägg till lite egna ideer. Acronkanoter har en solo.

Svante

Formen

Det finns ingen form som är bäst till all paddling. Det är delvis därför jag menar att en solocanadensare med bra form inte går att köpa. Alla former är kompromisser mellan olika ytterligheter och marknaden i Sverige för liten för att det ska finnas något vidare urval. Köllinje, fylligheten i stävarna, skrovformen, längden, bredden allt tillsammans ger kanoten dess egenskaper. De solocanadensare som finns att köpa är bra på olika sätt och till olika sorters paddling. Bäst blir det med "skräddarsytt" - efter dina behov och din paddelstil. För alla studier och allt slit med bygget får man inte bara en kanot som är "bäst" utan också en som är summan av just dina val och till vilken du genom byggprocessen skapat en stark relation. Sedan gör man samma resa med paddeln... Det är kul, bör tilläggas!
Ritar just nu på mitt andra bygge. Sonens blev klar i somras, nu är det dags för en solo till mig själv. För mig är bästa formen en canadensare med oval bottenprofil vid 0-spant övergående till V-profil i ändskeppen. Något under 500 lång och ca 70 bred. Skarpa (tunna) för och akterprofiler, rak köllinje och litet "tumblehome" . Ganska mycket buk för att bli lättsvängd när man lutar henne.
"Min" båt är alltså en sjökanot med god riktingsstabilitet, snabb, med låg lastförmåga. Helt olastad är hon rolig att leka och "snurra" i. Lite blöt i vågor och inte särskilt lämpad för fors (klarar dock lättare strömvatten utan problem). Vad hon sedan blir i verkligheten beror på vilka misstag jag själv gör. Vad din kanot blir beror på vilka val och eventuella misstag du gör!
Uhg, det här blev långt! Förlåt min mångordighet.
Anna

Hej Anna

Bosse Weslien www.trakanot.se har en liknade kanot den är dock lite kortare och bredare.

runt 4.5m och en bredd 4" vattenlinje på cirka 0,75m ger en helt OK solokanot. Gör man de smalare blir det mer en snabb cruiser tänk på att Prospectorn som många använder som solo kanot är betydligt bredare än 0,8m. Gör man den lite bredare går kanoten även hjälpligt att använda som enkel tandemkanot.

Går men mer åt 5m blir kanoten lite bångligare att hantera och den blir även lite mer vindkänslig utan last.

Dock är det förstås alltid precis som du säger en fråga om hur man kommer att använda kanoten. När barnen var små paddlade jag själv med dom i en Maratonkanot på cirka 5.85 och det gick hur bra som helst. Dock var det ingen kanot man gjorde piruetter med :)

Trappers Easy är egentligen mer en solokanot dock sitter man här i princip på botten vilket gör stabiliteten OK. Den funkar också förvånansvärt bra i lätt strömande vatten.

Både Bosses kanot och Easyn har mer eliptiska bottenformar än V-formade. Ändskeppen är mer en fortsättning av 0-spantet

Hans Friedel

Solo

Jo, jag har sett den. Den är jättefin, men köllinjen är mer svängd än vad som passar mig. I övrigt stämmer stilen rätt väl... Är barnen med använder jag Clippern. Väger bly, men så länge man inte bär är den rätt underbar. Blev lite "galen" av bygget i somras, så även nästa blir ett hembygge. (Tack för all hjälp än en gång, allesammans!) Fördelen mad varsin solo märks främst när mamma ensam ska ha upp kanoterna på biltaket... Anna

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg