Lätt att välta med kajka?

Hej!

Funderar på att köpa en Oasis Twin, en liten 2-manskajak för paddling i åar.
Jag har aldrig paddlat kajak förut men canadensare har jag paddlat.
Hur lätt välter man med en 2-manskajak???? Med en kanadensare är det ju praktiskt taget omöjligt i lungt vatten...

Är det lätt att ta sig ur en vält kajak? :-s

MVH

Hur lätt välter man med en 2-manskajak?

Förenklat: om den är lika bred som din kanandensare och om sätet är lika högt är den lika rank. Tyngdpunktskomponenten: lägre säte mindre rank. Högre säte mer rank.
Skrovsbredskomponenten: Bredare skrov mindre rank. Smalare skrov mer rank.
(Och sen kan man komplicera det hela med att fundera på "hur lång" bredden är.)
Med kajak har man ett paddelblad på varje sida att stötta med, i kanadensare är det svårare att stötta på "fel" sida.

Ett svar, mer rakt på: Du välter inte så lätt. Förvånansvärt toktryggt!

Är det lätt att ta sig ur en vält kajak?

Bara ett svar av typen "mer rakt på": Ja, det är lätt. (Om du inte är stor och nedklämd i en väldigt liten kajak.)

Säkert och lätt att ta sig ut

Tja, Patriks svar får mig att tänka på när statsminsiter Thage Erlander besökte Republiken Jämtlands president Yngve Gamlin, och utfärdade en kommuniké:
"Förhållandet mellan våra länder kan tyckas enkelt och okomplicerat, men vänta bara till vi två statsmän förhandlat om saken.."​

Frågan om kajkens stabilitet och hur det är att ta sig ut förtjänar ett enklare svar:

En kajak av den typ du anger är tämigen stabil. Skulle du välta är det mycket lätt att ta sig ut.

hälsningar
Jens

Senast ändrad:
Tack Jens. Och om du inte visste det så sitter jag i en huvudkontorsverksamhet där det politiserade är gravt besvärande - rentav en livsstil!
:)

I strömmande vatten

kan det tvärtemot vad som skrivits ovan vara lätta att kapsejsa.

Akta dig för trädstammar där strömmen ofta går under eller brevid stam och grenar och det är lätt att fastna med kanoten oavsett om det är en kajak eller kanadensare.

Stora vågor, valsar, stenar strax under ytan är andra riskabla platser. Lugnt strömmade vatten behöver inte vara farligt. Risken/riskerna beror mer på paddlarens omdöme och färdighet än på flytetyget.

Thure

Tack för svaren!

Då känner jag mig tryggare! Gillar att paddla i åar, tycker sjöar är rätt så tråkigt faktiskt, känns som det går långsamt liksom. nån som ahr nått kul att beräta om paddling i åar?

Mvh

Smala vatten = canadensare

Du skriver att du helst paddlar i åar och smalare vattendrag. Då vill jag rekommendera dig att titta lite mer på canadensare. Canadensaren är de smala vattnens farkost, det är lättare att manövrera med en enkelpaddel när det är trångt, man är rörligare och kan göra många olika styrtag. Jag kan inte se var i landet du bor. Jag bor i Skara, där har jag ett litet fint vattendrag där man får manövrera mycket.

Svante

Jag bor i Lindesberg, 4 mil norr om Örebro.

Jag har paddla canadensare förut men tycker den är lite för långsamm och tung-paddlad...
Funkar inte en kajak i åar? Oasis Twin är ca 4 meter tror jag... man kanske skulle få dit ett roder?

För visst är väl en kajak (2-mans) snabbare än canadensare?

mvh

Kajak i åar

En tvåmanns kajak är betydligt snabbare än en canadensare. Men i en å är det kanske inte så viktigt då det som någon skrev, ofta lite trångt och med en hel del svängar fram och tillbaka.

Men det ska väl också sägas att det är av samma orsak som jag slutat paddla canadensare och uteslutade paddlar kajak sedan ett par år tillbaka. Snabbhet och fartkänsla.

Tvåmannskajak har däremot aldrig varit ett alternativ för mig undantaget då vi lånat kajak vid ett par tillfällen. Detta på grund av att man blir så begränsad och hela tiden beroende av att man har någon med sig.

Solocanadensare

Jag har byggt solocanadensare. Den är smalare, och därmed mer lättdriven än en tvåa. Balansen är inga problem, det är bara skönt att kunna luta kanoten för att få till svängarna bättre, liksom kajaker kan man hjälpa till i svängen genom att luta.
För intresserade så brukar jag bjuda in till paddlarträff i Skara i början av april, jag har inte bestämmt datum för 2008 ännu. Där har jag med paddelteknik i canadensare.

Svante

Jag har byggt solocanadensare. Den är smalare, och därmed mer lättdriven än en tvåa. Balansen är inga problem, det är bara skönt att kunna luta kanoten för att få till svängarna bättre, liksom kajaker kan man hjälpa till i svängen genom att luta.
För intresserade så brukar jag bjuda in till paddlarträff i Skara i början av april, jag har inte bestämmt datum för 2008 ännu. Där har jag med paddelteknik i canadensare.
Svante

En kommentar gällande ovanstående förehavende från vår vän 'canoe', alias Svante:

Det hela låter rätt, det låter bra, det låter kul!
(Kul att inte alla tänker "dubbelpaddel", kul att inte alla tänker "tröga tvåmannskanandensare i aluminium". Kul! Visa vägen världen din väg Svante. Kul!)

Disclaimer: Jo, jag är både vass och cynisk ibland, jag vet - men ovanstående glädjerop från mig nyss var fanimej bara genuina och glada. Sådeså!

Canadensare!

Kan bara hålla med! Upplever man canadensarpaddling som långsam och tråkig är det nog ofta för att man inte utvecklat sin teknik tillräckligt. När första 360gradersvändningen med cirkeldrag sitter är det allt annat än tråkigt! Bill Masons böcker är en guldgruva för den som behöver råd. (Fast Svantes paddelträffar har en klar fördel, att man får råden på svenska... I trånga vatten är dubbelpaddeln i vägen lika ofta som den är en tillgång, enligt min mening. Nej, en smal canadensare med god form (går knappast att köpa i vårt land, lagom vinterprojekt), är man snabb nog - och har mycket roligare! Anna

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg