Läskit i skogen

Handen på hjärtat. Hur många är rädd/orolig över att få påhälsning av ett rovdjur när ni övernattar i naturen.

Själv har jag aldrig ens tänkt tanken förens för ca: två år sedan när rovdjurs diskussionen var som värst i tidningarna. Nu finns tanken där var gång jag tar cykeln och tältet och sticker iväg. Har svårt att släppa tanken på hungriga björnar. :-/
 
Handen på hjärtat. Hur många är rädd/orolig över att få påhälsning av ett rovdjur när ni övernattar i naturen.

Själv har jag aldrig ens tänkt tanken förens för ca: två år sedan när rovdjurs diskussionen var som värst i tidningarna. Nu finns tanken där var gång jag tar cykeln och tältet och sticker iväg. Har svårt att släppa tanken på hungriga björnar. :-/

Hungriga björnar oroar mig inte, tror inte dom är sugna på mig. Inga andra rovdjur heller, i varje fall inte i Sverige. Tror inte att det någonsin har hänt att någon blivit överfallen av ett rovdjur när dom tältat. Däremot har jag blivit skrämd någon gång, bla av att en råbock gav upp ett vrål strax utanför tältet mitt i natten. Diverse brak,prassel och steg har ibland låtit fantasin skena iväg men när morgonen väl gryr skrattar man åt det.

Erik.
 
Jag har själv aldrig kommit i närkontakt med något av de stora rovdjuren, varken dag- eller natte-tid.
Jag har heller aldrig hört talas om att någon annan skulle ha haft nattligt besök av något rovdjur. Chansen att få närkontakt är som det verkar mycket liten!

/Lars
 
Det närmsta jag kommit i tält vs. stora djur var några renar som kliade sig mot tältlinorna en tidig morgon.
Det var lite obehagligt när man vaknade av att hela ens tillvaro skakade, men rädd för rovdjur? Näe, det är jag inte.

De enda djur jag är rädd för i svenska naturen är de eländiga fästningarna.

/Peter
 
I Sverige kan jag inte se att det finns någon risk att ett större rovdjur friviliigt skulle närma sig en människa. Det lär i extremt sällsynta fall inträffa att t ex en björn passerar förbi nära tältplatser på natten, men det är inte människor de är ute efter. (Skulle de hitta exempelvis en kvarglömd korv misstänker jag att de tacksamt tar hand om den.)

Däremot har jag i fjällen haft påhälsning av räv nära tältet under natten, och även renar som varit rätt så närgångna och hotat att skada tältet med klövar eller horn. Men återigen så är det inte människor djuren är ute efter utan andra saker.

Då är det mycket farligare att gå hem genom stadens centrum en sen kväll än att övernatta ensam i mörka skogen. Det är väl snarast vår fantasi som skrämmer oss, eftersom vi är rätt så ovana vid naturen och vad som finns där. Man kan ju försöka tala förstånd med sig själv och resonera logiskt. Det finns egentligen ingenting att vara rädd för i skog och vildmark som är tom på människor. Och människorna man ibland möter där brukar vara mer pålitliga än genomsnittet!

/Hans
 
Inte rovdjur, men jag blev lite orolig en natt när vildsvinen betade i skogen nån Km bort, och jag tarpade aldeles invid deras stig.
 
Själv läste jag läs-kit.

Me too...


Men OnT, det farligaste var nog när Grimbert spatserade fem meter framför tältet medan jag satt i absiden och ordnade frukost, svisch så var fötterna indragna i tältet och nätdörren stängd. Odjuret bara blängde trött och gick vidare. En Räv dök upp på samma sätt en annan gång, svisch sa det då också men det var Räven som tog ett tigersprång när den upptäckte mig.

En Älg snubblade på en stormlina en gång när jag slagit läger intill en fors, annars borde den hört mig snarka.

Jo, vaknade en gång mitt i ottan av ett Orrspel alldeles inpå tältplatsen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
EmmelieSv Gräsand i skogen Vilda djur 4

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg