Hur stor del av kostnaden för en körtimme på en buss är bränsle? Jag vet inte, men gissar att det inte är överlägset störst.
Jag vet heller inte hur politiken kring länstrafik ser ut i Norrbotten, men på sydligare breddgrader förekommer det att man på politiska bevekelsegrunder avstår att köra kollektivtrafik på sträckor där privata aktörer kan bedriva verksamhet med vinst för att gynna näringslivet. Jag missunnar inte norrbottningar att plocka pengar av turister söderifrån, en tysk eller holländare kommer väl inte känna av den extra hundringen på en redan dyr biljett. Grundproblemet är väl huruvida det går att få busslinjen att bära sig eller inte, om det finns passagerarunderlag som vill betala vad det kostar att driva linjen.
Går det att få ekonomi i det kan jag tycka att det är lite synd att man inte gör det till just kollektivtrafik, och kör linjen inom länstrafiken. Jag tycker att det kan finnas ett självändamål i att det offentliga erbjuder tillgång till fjällvärlden. Om den inte går att driva så att det går runt får länstrafiken i Norrbotten avgöra om det är värt att sponsra inflödet av turister till regionen, men jag har full förståelse om de kommer fram till att det inte är det. Om det för länstrafiken inte bär sig för att folk inte vill betala det biljettpris det kostar att driva linjen har jag en viss skepsis till att det för ett privat företag skulle vara möjligt att göra det.
Man kan förstås tänka sig att det här är ett sånt där tillfälle där en liten operatör med bondförnuft och jävlar anamma lyckas där stora kolosser går bet, men det är ju inte många hörn man kan gena förbi när det gäller att köra fram och tillbaka på en rak väg. Med tanke på att det är en unik linje där inga liknande alternativ finns har jag svårt att se att det, i alla fall under turistsäsong, inte finns ett marknadspris som en kundgrupp är villig att betala som ger vinst på linjen. Därför borde det gå att köra linjen med vinst i länstrafikens regi lika väl som i en privat aktörs.