elpump Ð ja tack
Jag Šr ganska klar šver att en elpump Šr en vettig variant nŠr det gŠller att tšmma en kajak. Jens tar just fram det hŠr om det svŒra i att bŒde hŒlla balansen, fŒ pŒ kapellet, paddla en vattenfylld kajak i sjšlŠ, samtidigt som man fšrsšker tšmma den med en handpump. Vad jag fšrstŒr Šr det inte heller helt lŠtt med en fotpump, eftersom en stor del av paddlingsenergin dŒ gŒr fšrlorad i sjŠlva pumpningen.
Handpump krŒnglar inte, men om jag behšver en sŒdan, vill jag gŠrna ha en kompis bredvid fšr att ge stabilitet. Men varfšr inte ha en liten handpump med i reserv, ifall pumpen krŒnglar. Den tar inte mycket plats, och vŠger inte sŒ mycket.
Jag skaffade i fjol en batteridriven elpump via en av de stšrre paddlingsbbutikerna i Stockholm. MŠrke Attwood, den drivs av tre ficklampsbatterier pŒ 1,5 volt, modell stšrre, sŒ den vŠger en del. Batterierna ligger i en vattentŠt del av pumpen, vattentŠt sŒ lŠnge man kommer ihŒg att det Šr bra att fetta in o-ringen. Jag glšmde det, med resultat att jag nu i vŒr fick byta en oxiderad stršmbrytare.
Annars fungerar den fint, inte lika snabbt som Hans 12-voltssystem gissar jag, men jag hŒller balansen, kan paddla och fŒr kajaken tšmd medan jag sšker mig i lŠ.
Jag anvŠnder ett kapell med en šppningsholk framfšr magen, och dŠr Šr det enkelt att dra ut slangen. Pumpen sitter fastsurrad vid sitsen framfšr mig. DŠr har den plats, utan att vara i vŠgen, jag kommer Œt kontakten och fŒr ut slangen.
Men jag hŒller med om att en fast montering definitivt vore att fšredra. FŒr kanske fundera pŒ en sŒdan lšsning.