Länspump

Läste ett inlägg från 2001 om länspumpar här på utsidan när jag sökte lite i sökfunktionen. Har redan tidigare funderat på fastmonterad fotlänspump men det där med batteridriven lät som en lyxig rolig grej som kanske inte är helt fel. Så länge den fungerar dvs. Har någon prövat detta? / vet hur man gör med stömkällan. Vått batteri = inte bra... Eller ska jag jobba vidare på fotpumpsversionen. Kanske någon av er har prövat någon av dem och har bra tips.

Andreas

Det batteri jag använder är en blyaccumulator (1,2 Ah)med gelfyllning. Väger 600 g och på det går pumpen ca en timme. Det batteriet är helt slutet man kan utan vidare har det upp och ner. Jag laddar ett par gånger per säsong för att vara på säkra sidan. Till pump har jag en länspump (1,2A) till fritidsbåtar som pumpar sittbrunnen tom på en minut eller något sådant. Det är då också möjligt att pumpa när man är kvar i vattnet om man så vill och under tiden som man tar sig upp i kajaken.
Batteriet har jag placerat längst ned i "fikautrymmet" bakom sittbrunnen där det är helt torrt. Saltvatten och batterier är ingen bra kombination. Även pumpen sitter i praktiken där i ett litet pumphus som har förbindelse med sittbrunnen via några hål i skottet. Alltihop väger under ett kg.

/Hans

Priser

Ungefärliga priser tagna ur minnet:
Batteri 300 kr. Det är den typ batterier som man använder tex som backup i villalarm mm. Finns alltså att köpa hos tex Storel, Elfa mfl.
Pump 300 kr, går säkert att hitta billigare
Slang 10 - 100 kr
Backventil 70 kr, båttillbehör. Kanske inte nödvändig, men sitter hålet nära vattenlinjen och däcket är lågt (brukar vara fallet på kajaker) så finns ingen plats för en sk svanhals, alltså att man låter slangen gå i en båge uppåt, för att inte vatten skall rinna baklänges vid tex kraftig sjö eller en roll.
Skrovgenomföring mässing 50 kr. Kan ersättas med egentillverkad genomföring.
strömbrytare vattentät, 80 kr
Slangklämmor rostfritt, 80 kr
Plus lite kabel och epoxy.
Det blir alltså en slant, men jag vet inte vad alternativen kostar.

/Hans

En stilla undran...

Varför använda eldriven länspump?
Själv brukar jag ju inte kantra så ofta att jag inte orkar tömma kajaken med handkraft... Och om jag skulle använda elpump så kan jag slå vad om att om jag skulle slå runt så skulle det elendiga batteriet utan tvekan ta tillfället i akt och vara fullständigt urladdat. Men det är ju klart...man kanske kan kombinera med barlast? En rejäl blyack väger ju trots allt några kilo...

Ja,

det kan man ju undra, är det vettigt med eldriven pump eller inte, det är mycket man kan undra över. Men, att ha en fastmonterad länspump av något slag är jag helt övertygad om att är rätt. Det här med el-pumpen verkar ju fungera bra om man ser till att ha batteriet skyddat. Priset verkar vara hyfsat men är det någon som pröva med "manuell"/ eller fotpumpsversioner i sina farkoster? Skulle då kunna vara trevligt att veta lite hur det kan löna sig att placera pumpen och liknande (det är ju onödigt att göra onödiga hål i skrovet), det finns säkert någon som har erfarenheter. (Jag paddlar en Point 65, men det är av mindre betydelse i den här frågan.)

Andreas

Det jag vill ha är en manuell tömningsmetod som fungerar i alla lägen sedan kan man väl lyxa till det med en elektrisk pump om man vill även om jag inte kan se exakt när man skulle vara intresserad av att tömma en kajak så om man nu inte tävlar men då får/vill man säkert inte ha någon elektrisk pump på grund av vikten.
Jag skulle aldrig våga lite bara till ett elektriskt system.
Den här pumpen fungerar utmärkt och det tar inte många minuter att tömma en kajak som man vattenfyllt lägg till en svamp så behöver du bara komma i sjölä så blir kajaken snustorr inuti :).
http://www.orust-kajak.se/produkter/pumpprij.html
/Mattias

Elwood; sa:
Det jag vill ha är en manuell tömningsmetod som fungerar i alla lägen sedan kan man väl lyxa till det med en elektrisk pump om man vill även om jag inte kan se exakt när man skulle vara intresserad av att tömma en kajak så om man nu inte tävlar men då får/vill man säkert inte ha någon elektrisk pump på grund av vikten.
Jag skulle aldrig våga lite bara till ett elektriskt system.
Den här pumpen fungerar utmärkt och det tar inte många minuter att tömma en kajak som man vattenfyllt lägg till en svamp så behöver du bara komma i sjölä så blir kajaken snustorr inuti :).
http://www.orust-kajak.se/produkter/pumpprij.html
/Mattias
Du litar på elektriska system varje dag där konsekvenserna av ett haveri med stor sannolikhet dödar dig. Det är en fråga om konstruktion och underhåll. Om man vill ha en elektrisk pump eller en fotpump är väl en smaksak men om det nu går så illa att man måste pumpa, tycker jag att man skall kunna utföra andra uppgifter under tiden, tex sätta dit kapell mm. Jag gjorde en elektrisk för att det var enklast när jag byggde kajaken och jag hade en länspump över från segelbåten.
Det där med att hitta sjölä för att kunna pumpa en båt tror jag inte på. Min erfarenhet är, att går det åt helvete så gör det det ordentligt. Det är ju just bristen på sjölä som gör att du går runt första gången, hur skall du då med en fylld sittbrunn ta dig i lä utan att gå runt igen?
/Hans

Vilken elpump?

Jag tror Hans har rätt, att elpump eller fotpump är mycket bra att ha. När man gått runt, tvingats evakuera och tagit sig upp igen, är ju inte problemen över. Att hålla balansen efter en re-entry, då kajaken gärna blir halvfull med vatten, är inte lätt - jag har provat i ordentlig sjögång, och jag vill lova att det blev en vinglig färd. I det läget har man inte några händer över till en länspump, den saken är klar.

Och sjögång är det ju när man kapsejsar. Även en sträcka på bara 100 meter till sjölä kan vara oöverstiglig.

Vad är det för elpump du valde, Hans? Det finns ju en uppsjö av små elpumpar i båtshopen, men du har tydligen goda erfarenheter av din.

Sedan skulle jag aldrig lämna den vanliga handpumpen hemma, oavsett hur fin elpump jag hade. Hängslen och livrem... Och mycket roll-träning, förstås, så man förhoppningvis slipper hela problemet.

hälsningar
Jens

elpump Ð ja tack

Jag Šr ganska klar šver att en elpump Šr en vettig variant nŠr det gŠller att tšmma en kajak. Jens tar just fram det hŠr om det svŒra i att bŒde hŒlla balansen, fŒ pŒ kapellet, paddla en vattenfylld kajak i sjšlŠ, samtidigt som man fšrsšker tšmma den med en handpump. Vad jag fšrstŒr Šr det inte heller helt lŠtt med en fotpump, eftersom en stor del av paddlingsenergin dŒ gŒr fšrlorad i sjŠlva pumpningen.
Handpump krŒnglar inte, men om jag behšver en sŒdan, vill jag gŠrna ha en kompis bredvid fšr att ge stabilitet. Men varfšr inte ha en liten handpump med i reserv, ifall pumpen krŒnglar. Den tar inte mycket plats, och vŠger inte sŒ mycket.
Jag skaffade i fjol en batteridriven elpump via en av de stšrre paddlingsbbutikerna i Stockholm. MŠrke Attwood, den drivs av tre ficklampsbatterier pŒ 1,5 volt, modell stšrre, sŒ den vŠger en del. Batterierna ligger i en vattentŠt del av pumpen, vattentŠt sŒ lŠnge man kommer ihŒg att det Šr bra att fetta in o-ringen. Jag glšmde det, med resultat att jag nu i vŒr fick byta en oxiderad stršmbrytare.
Annars fungerar den fint, inte lika snabbt som Hans 12-voltssystem gissar jag, men jag hŒller balansen, kan paddla och fŒr kajaken tšmd medan jag sšker mig i lŠ.
Jag anvŠnder ett kapell med en šppningsholk framfšr magen, och dŠr Šr det enkelt att dra ut slangen. Pumpen sitter fastsurrad vid sitsen framfšr mig. DŠr har den plats, utan att vara i vŠgen, jag kommer Œt kontakten och fŒr ut slangen.
Men jag hŒller med om att en fast montering definitivt vore att fšredra. FŒr kanske fundera pŒ en sŒdan lšsning.

Re: Vilken elpump?

kajaken@yahoo.com; sa:
Vad är det för elpump du valde, Hans?

Jag kommer inte ihåg fabrikatet men det var en vanlig liten länspump, en sån där man skruvar fast i kölsvinet på träbåtar. Nu skruvade ju inte jag, utan satte fast den i ett litet hus av epoxy och glasfiber, svårt att förklara hur. Jag skall se om jag kan ta ett foto om jag hinner. Jag bygger till huset så det är inte mycket tid över till paddling eller något annat just nu.

/Hans

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg