Längre skidled i Stockholmsområdet

Hej allihop!

Mitt namn är Gustaf och jag och några vänner vill ta en längre tur någonstans nära Stockholm. Vi tränar inför en expedition och vill köra medellånga längdpass och sova i tält längs vägen. Vi tänkte vara ute cirka en helg fre-sön och undrar om någon har tips på vandringsled eller dylikt som brukar vara bra för skidåkning.

Är någon kunnig inom området :)?

Med vänlig hälsning Gustaf Soldan

Beror

på snötillgången. Många vandringsleder har en del passager där snön ofta inte räcker till. Område med ej plogade grusvägar/ traktorvägar borde kunna funka.

Norra Uppland har ofta mera snö än resten av området. Är det nu eller senare? Upplandsleden nordost om Uppsala tror jag skulle kunna vara ett alternativ. T ex mellan Gimo och Lövsta bruk.

Thure

Jag åker på Upplandsleden ibland, men brukar då gå ut på vägar eller sjöar där de går i något så när rätt riktning eftersom leden oftast är alltför stenig, krokig och buskig. En liten bit på leden går ju bra, men längre sträckor går för sakta för att det ska vara roligt. Vanliga turskidor bär inget vidare i skogen heller. Innan älgjakten slutar helt i januari så är det ofta bilspår på skogsbilvägarna. De kan då vara lika snabbåkta som skaråkning på fjället.

I Gimo är det nu ca 40cm snö. Betydligt mindre närmare kusten.

Ett annat område med lite tur-stuk är Lunsen söder om Uppsala där det åks en del skidor på upplandsledens sträckning. Men det är ett ganska begränsat område för mer än en dagstur.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg