Jag köpte ett par skalbyxor, Marmot W´s Liquid Steel Pants, av storlek Medium. Det visade sig att de var 2-3 centimeter ovanför kängskaftet när jag sitter på huk. Annars är storleken bra: de är inte plufsiga och absolut inte åtsittande. Och längden funkar när jag går.
Men glipan i vristen är ju inte bra, särskilt inte i minusgrader och stark vind.
Jag har därför beställt hem Large och provat även dem. De är betydligt längre men även mycket större i omfång: överflödigt tyg, vilket jag inte gillar.
En lösning på problemet kan vara att använda ett snölås som täcker vristen.
Frågan är om jag ska prioritera byxans passform före byxlängden? Är möjligen för långa byxor ett problem vad gäller smidighet och rörelseförmåga??
Men glipan i vristen är ju inte bra, särskilt inte i minusgrader och stark vind.
Jag har därför beställt hem Large och provat även dem. De är betydligt längre men även mycket större i omfång: överflödigt tyg, vilket jag inte gillar.
En lösning på problemet kan vara att använda ett snölås som täcker vristen.
Frågan är om jag ska prioritera byxans passform före byxlängden? Är möjligen för långa byxor ett problem vad gäller smidighet och rörelseförmåga??