Har inte varit inne här på ett tag så alla inlägg är ju gammla. Men när det gäller att ÅKA med stavar, dvs i princip samma som att skejta eller staka på skridskorna, då använder jag lika långa stavar som till skate. Kollade upp det till tidigare tråd och ca 90% verkar vanligast. -20cm är det kortaste jag sett rekommenderas, och för min egen del känns det lite kort. Jag är 176cm och använder 160cm både till skate och skridskor. Strax över 90% men inget onormalt långt. För mig betyder det när jag står med vanlig sko utan skida eller skridsko att toppen på handtaget slutar precis under näsan! Lååångt över armhålan. Till klassiskt använder jag 150cm vilket är 5cm längre än det man rekommenderar till nybörjare, men inte heller det är skrivet på stentavla.150cm känns alldeles för kort för att staka effektivt med och längden på en klassisk stav beror mycket på vad man orkar med. Det är en jädra skillnad på några cm när man ska hitta en längd som ger ett bra tryck i åket. Som sagt, jag föredrar ca -15cm på skate/skridskostavar för effektiv åkning. Jag pikar nästan aldrig men skulle kunna tänka mig ett extra handtag för det, men aldrig en kortare stav.