Funkar Salomon Pilot pjäxor till Salomon SNS Profil bindning?
Jag har jämfört ett par äldre Profil bindningar med ett par nytillverkade och det ser ut som om de har anpassats för att även kunna användas med pjäxor för Pilot-systemet. Om så är fallet borde man kunna få ett par nya schysta Pilot pjäxor till bra pris även om man skaffar en Profil bindning.
det finns en missuppfattning att salomon har en viss typ av bindning som heter SNS, så är inte fallet, alla salomon bindningar heter SNS.
den första SNS har en bygel i stål som går ut framför pjäxan, dessa är inte kompatibla med nyare
SNS profil finns i flera utföranden; SNS profil equipe classic, med en bygel som du låser manuellt ,går det att sätta dubbeaxlade pilot pjäxan i. är bindningen ny kan du kapa någon mm från kudden för att minska trycket över tån
SNS profil automatic måste du ta bort den bakre stålpinnen fpå pjäxan ör att få i bindningen.
Sen kom nämnda SNS pilot med dubbel infästning som bland annat stadium och teamsportia fortfarande, med god min, kränger i sina paket.
till motionärer är det rent vansinne att sälja det smäcket.
Senare generation SNS är nu tillbaka till samma grundkonstruktion som profil classic equipe.
När det gäller skumkärna är det absolut inget att vara rädd för, jag syftade mer till om man lägger på en slant och köper skidor som man förväntar sig ha resten av livet, då kan det vara idé att undvika den typen av skida. jag vet av erfarenhet att dom inte håller sig plana lika bra.
personligen tycker jag inte man ska vara rädd för begagnat. det finns otroligt mycket bra skidor att hitta för bara någon hundring.
köp ett par fina gammla fischer för 100:- med "fel" bindning och ett par nyare begagnade av sämre sort men med rätt bindning för ytterligare nån hundring. låna en pz3 skruvmejsel, ett borr på 3,5mm och en borrmaskin och lägg två timmar kör i lite tvåkomponents lim i hålen som blev över, så har du fått vad som idag kostar 2-3000;- i butik.
det finns inget som hindrar att man provar spannet på begagnade skidor. det är ju inte heller direkt någon skräll om damskidan är utprovad till runt 65kg och herr till runt 80. ser man sig omkring är det inte så många 140kg + åkare i spåren. eller tjejer som är 1.80 och väger 40kilo. sen är det ju inte hela världen om inte spannet stämmer på grammet, lite kan man ju dra ner eller öka på fästzonen.
nya skidor ser bättre ut, men dom är långt ifrån alltid det.