Längd på vandring?

Vad tycker ni är lagom längd på en fjällvandring. Då tänker jag både i mil och i tid. Men kanske framförallt i tid...

/johan

lagom?

ja, du vet väl egentligen bäst vad du vill få ut
och hur mycket tid du har. Och hur stor del
av dina passioner som vandrandet utgör.
Här skriver folk ofta och vill ha tips
om turer på tre-fyra dar; de hinner knappt upp
på fjället så är det dags att gå ned i skogen
igen.

Själv vill jag vandra minst
en vecka om det ska vara värt transporten
och förberedelserna. Alla mina fjällvandringar
utom en (Saltfjellet-Sulis, 14 dagar)
har varit i augusti och då har jag inte så mycket tid över. Som mest har det blivit 12 dagar i augusti
(Rondane-Dovrefjell), men min mest idealiska
tur (Breheimen 2001)
var på 10 dagar, vilket verkligen kändes bra.

http://www.mai.liu.se/~pehac/bre.html

Mina kontintentala turer gör jag tidigare på säsongen
och då vill jag helst vandra minst 14 dagar.
Min bästa tur tog 21 dagar. Skälet att
dessa turer blr långa finns på

http://www,mai.liu.se/~pehac/2001.html

Lagom etapplängd brukar för mig vara 6-7 timmar,
men ibland kan man inte dela hur som helst,
då blir det mer. Jag tänker alltid i timmar
och bedömer tiden efter terrängen och vegetationen
sådana de framgår av kartan. Hur långt det blir
vet jag sällan, men knappast över 2 mil på
en dag. Prestationer är jag för gammal för
(snart 58).

il C.

Tid eller Sräcka ?

Hej.

Förra inläget sade väl allt, beror helt och hållet på din egen förmåga och vilja, samt vad du vill hinna med att uppleva under vandringen. Tror dock att om du räknar med en tur på 7 dagar, eller 5 övernattningar i tält, reltivt lättgången terräng men ej led, så tror jag att man utan större "slit" kan gå 12-15 km per dag och då hinna med sköna raster och njuta av lägerlivet på kvällen. Planera för att kunna njuta....

Testa hemma med en vandring efter elljusspåret med full packning, se hur långt man hinner på en timme i lagom takt.....lägg på 50% i tid så stämmer det rätt bra för en lättgången fjälltur.

Vill man slita ont, svettas mm kan man ju lasta ryggsäcken med sten och vandra uppför slalombacken där hemma........sparar mycket tid och pengar.....
Fjällräddningen slipper då rycka ut och hämta hem slutkörda vandrare med alla möjliga krämpor orsakade av vandrare som planerat sin tur felaktigt och överskattat sin egen förmåga.......

Re: Tid eller Sräcka ?

jokkmokk; sa:
Testa hemma med en vandring efter elljusspåret med full packning, se hur långt man hinner på en timme i lagom takt.....lägg på 50% i tid så stämmer det rätt bra för en lättgången fjälltur.

Njaaaa jag vet inte om det verkligen är bra. Jag håller med om att det är realistiskt men det kan också vara mycket avskräckande. Det är nog många med mig som istället fått en chock när man väl får på sig ryggsäcken i fjällen. Men det går ju över fort och man klarar mycket mera än det första intrycket ger vid handen.

Det håller jag med om. Jag fick en chock redan när jag satte på mig den fullpackade väskan där hemma, och då tyckte jag redan att jag hade plockat bort allt onödigt. Men sedan när man kommer ut på fjället så klarar man som sagt av mycket mer än man tror.

Jag har gått i fjällen en gång, 6 dagars ensamvandring. Det blev cirka 10 mil totalt. Som första vandring kändes det ganska lagom även om jag inte hade haft några problem att gå några dagar till. Årets vandring blir lite längre.

Olle

Testa....eller inte

Eftersom jag har ansvar för bla fjällräddningen inom Jokkmokks Kommun så har jag tyvärr kommit i kontakt med allt för många vandrare som har varit mycket dåligt förberedda både konditionsmässigt och utrustningsmässigt. Man har inte testat vare sig utrustningen eller den egna förmågar och det har tyvärr bl.a. medfört att fjällräddningen fått rycka ut med helikopter och hämta ned vandrare med skavsår, ont i kn´äna osv. Många konstruerar också sjukdom för att man helt enkelt inte orkar gå längre och får då hämtning med hkp till en kostnad av kanske 10000 kr som då andra för betala....
Min uppfattning är att det är bättre att bli avskräckt hemma vid, än att ge sig ut på fjället ovetandes om sin egen förmåga. Är man förberedd, tränat, gått in skor osv blir också fjällturen mycket trevligare....
Eller har jag fel ?
Kalle

All anledning att träna lite

Du har helt rätt Kalle och beroende på hur långt man planerat att gå och hur mycket man tänkt bära behövs det inte någon "elitsatsning" för att komma igång. Ta några helger i anspråk, gå ut och gå med den packning du tänkt ha med, träna på att slå upp tältet, pröva ut strumpkombinationer så att inte skavsår uppkommer. Gör det även nån gång när det är uselt väder. Efter ett tag upptäcker man hur man ska packa ryggsäcken praktiskt och hur mycket man pallar att gå. Påverkad av min forna vpl i Kiruna brukar jag gå ca 50 minuter och sen ta paus 10-15 min då jag dricker och tar av mig skorna. Efter tre sådana vandringspass tar jag en längre paus (lunch) för att äta något. Detta har jag vant mig med och passar mig bra. Under ett sådant pass (ca 50min) går jag ca 2-4 km beroende på terräng vilket innebär att en dagsetapp på 15 km känns ganska lagom, men det är ju självklart i högsta grad individuellt. Men självklart är det så att ju bättre förberedd man är desto trevligare blir ens utevistelse. För tillfället skulle jag nog inte planera att gå mer än ovan nämnda ca 15 km i snitt/dag. Under en lång Anapurna vandring (ca 40mil) för ett par år sedan då jag var i bättre form gick vi mellan 15-25 km varje dag utan att det kändes för jobbigt. Då hade jag varit ute och vandrat ett par gånger i veckan med "för tung" packning under några månader innan. Otränad hade nog vandringen inte blivit så fantastisk som den nu blev. Det finns alltså all anledning att träna på att gå med packning innan.

MVH
David Björkén

Håller också med Kalle B om att man ska testa sig själv och sin utrustning innan man ger sig ut på alltför stora strapatser. Att gå två dagar "hemma" (var det nu är) med full packning ger en bra uppfattning om vad fjällvandring innebär. Dessutom ger det bra träning, vilket gör att upplevelsen i fjällen blir än mer angenäm.

Sedan ska man absolut inte vara rädd för att ge sig ut, även om man ska ha respekt för platser/miljöer där hjälpen är långt borta. Jag har fått oerhört många kommentarer om att fjällvandring är väl bara jobbigt, att det är väl inget för "vanligt folk" eftersom man måste ha superduper-utrustning för si och så många tusenlappar, att man kan väl inte gå i fjällen utan guide om man inte är väldigt erfaren etc. Tyvärr skräms vissa bort från fjällen i okunskap om vad fjällvandring egentligen innebär.

Daniel

Jag tycker att lagom vandring per dag är ca 6-7 timmar. Och räkna med en ca 3 km i timmen så har du hur långt du kommer.
Längden i tid bör nog vara minst en 4-5 dagar, om man är otränad så får man träningsvärk dag 2-3 men sen försvinner det och det är bara skönt.
I sommar så ska jag gå från Riksgränsen till Keb. Räknar med 4 dar från Riksgränsen till Allesjaure, o sen ska jag vidare till Keb via Vistasdalen och där räknar jag med 5 dar, så totalt med resor fram o tillbaka o nån vildag, nån avstickartur, och ev upp på Keb om det är väder så har jag avsatt 2 veckor.
Låter kanske mycket men det är skönt med frihet att kunna stanna längre om man vill.
Hat skönt
Peder

Som någon annan sa vid en annan diskution om något liknande: "det ær ingen konst att gå 4 mil på en dag, vilket det ær att gå 4 km på en dag".

Lægg gærna till någon extra dag før just den dær dagen som var så underbar vid just den dær underbart vackra fjællsjøn. Fjælvandring handlar inte om hur långt man gått utan om hur bra man haft det :)

/Martin

Re: lagom?

pehac@mai.liu.se; sa:
..."Här skriver folk ofta och vill ha tips
om turer på tre-fyra dar; de hinner knappt upp
på fjället så är det dags att gå ned i skogen
igen."

Hallå, jag håller med om att det är underbart att vara ute på fjället och att man gärna kan va borta en vecka eller mer, men att påstå att man inte kan göra kortare turer utan att "knappt hinna upp på fjället innan man ska ner igen" vill jag absolut inte...enligt min mening beror det mkt på var man väljer att vandra. Ta Jotunheimen i Norge som ex. Där kan man lätt hitta fina rutter på 3-4 dagar, dessutom är det inte så långt att åka för att ta sig dit (för oss stackare som bor i södra Sverige)...

Vad gäller hur långt man "bör" gå på en dag håller jag med de flesta tidigare debattörer i detta inlägg...när du planerar din rutt så titta mkt på kartans topografi...kraftig stigning,många vattendrag,stenig terräng mm är ofta sånt som kan göra att du inte går så fort fram. Leta gärna på nätet efter olika beskrivningar av rutten, det kan säga dig mkt om hur lätt/svår-gången den är...
seså, ut & njut!
/freddy

risk för stress?

Min inställning kanske ska förklaras med att
vandrandet (med resor) är hela min semester.
Jag vet helt enkelt inget annat meningsfullt sätt
att fira den.

Jag kan iaf inte planera för mindre än
en vecka i Norden; skulle känna mig
stressad av mindre. Måste man inte planera väldigt noga
för att utnyttja så kort tid?
För det mesta vet jag inte
mycket mer än när och var jag ska börja,
även om jag studerat lite olika alternativ.
Jag har så gott som aldrig returbiljett.

Den kortaste nordiska vandring jag gjort var Tafjordfjella 1999. Sex dagar, men jag fick
avbryta
p g a diskbråck. Då vill det till att man (som den gången) har tur med vädret!

il C.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andreasf Fundering kring längd på vandring (halvextrem) Fjällvandring 16
casimir Längd på dagsetapp för nybörjare? Fjällvandring 18
stenblock Fjällsäsongens längd södra norge Fjällvandring 3
flierman Abisko - Skate längd Fjällvandring 0
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg