Visst har storleken betydelse...
Normalt tillverkas skidor på ett sådant sätt att skidorna får ett hårdare spann ju längre de är. Dvs. en lång skida passar en tyngre åkare bättre än en lätt. Är man som jag omkring 85 kg "lätt" är många kortare skidor helt enkelt för mjuka, jag trampar "igenom" och får dåligt glid och skidorna känns "svampiga". Men det kan vara stor skillnad på olika modeller... vissa går kanonbra även i korta längder.
Sen är det det här med skärningen. De flesta skidor har samma breddmått i bak, midja och brätte oavsett längd. Detta ger effekten att ju kortare skidan är desto mindre svängradie får den.
Så skall jag någon form av generellt råd är det följande:
- 185-190 cm är utgångspunkten för en "normalviktig" kille på 70-80 kg.
- Väger du mer kanske du måste gå upp i längd för att få en tillräckligt hård skida. Väger du mindre måste du kanske gå ner i längd för att få en skida du kan trycka igenom.
- Vill du ha en kvick skida går du ner i längd men får se upp så att skidan inte blir för mjuk. (Det finns korta och hårda skidor för kvicka tungviktare...). Vill du köra "stort" kan det vara lämpligt att gå upp i längd för att få stabilitet, men se upp så att skidan inte blir för styv.
Over and out! / MM