Längd på prusiksnören?

"Doppelter Spirestich"

fafner; sa:
Vandrare; sa:
Dubbel fiskarknop är farlig enligt franska guider. .

Detta har jag aldrig hört, mer info tack...

dvs dubbel fiskarknop är inte farlig. Den går dock, som mycket annat när det gäller klättring, att utföra felaktigt. Förmodligen är det detta som de franska guiderna enligt Björn Sjögren menar med "farlig".

Det felaktiga utförandet finns f ö beskrivet i "Risiko in Fels und Eis" av Pit Schubert, DAV (Deutsche AlpinVerein) och innebär att de två knoparna är placerade framför/utanför varandra i stället för bakom/innanför varandra, vilket i sin tur innebär att slingan öppnas vid belastning. Och det är ju inte bra...

Generellt finner jag att man tar på sig ett stort ansvar när man har åsikter och gör rekommendationer i säkerhetsfrågor.

Jag vet inte om vattenknopen är lämplig till repsnöre. Däremot vet jag att det har skett ett antal olyckor i europa med denna typ av knop på plattband, den kan nämligen genom yttre påverkan, t ex av klippans struktur, lätt öppna sig själv vid belastning och det är ju inte heller så bra...

Ciao T'säme!

Uffe

Gissningar

OK, då har vi utrett det. Ingen som vet, men alla gissar på samma sak: "Dubbel fiskarknut är inte farlig om den utföres rätt. Är man rädd för att göra fel kan man använda vattenknop istället." Det vore intressant om någon har läst något om detta i någon tidning eller liknande.

I Callebergs "Stora klippklättringsboken" står det en del om både fiskarknopar och vattenknopar, samt när de är lämpliga. En bok som i min värld ofta får vara referensen för vad som är bra.

Jag har en del andra böcker och ska kika specifikt i dessa om det finns varningar för knoparna. I båda fallen är jag tämligen säker på att det varnas för glidning, och när det gäller platt- och tubband, ska en viss överloppssträcka lämnas, och sedan bevakas mot glidning på längre sikt.

Vandrare; sa:
Ja, enligt en guide jag snackade med i Chamonix så hade diverse "haverikommisioner" kommit fram till att fiskarknuten låg bakom flera olyckor. Han rekommenderade att gå över till vattenknut (Tape knot) och sa att de franska UIAA guiderna gått över till detta för 2 år sedan. Någon som vet mer?

http://www.climbing.ie/knots.html

Jag vet inte om det är relevant i sammanhanget med fiskarknopens "farlighet", men klicka på Björns länk och kolla på prussiksnörena längst ner på sidan. Nog tycker jag att det ser ut som de är knutna med Dubbel Fiskarknop.

Frågan igen:

Jo, alla (däribland jag) brukar ju använda dubbel fiskarknop till prusiker, knutna kilar, hexor, cordalette mm. Det står i alla böcker och har alltid lärts ut, så troligen är det en dubbel fiskarknop på bilden.

Frågan är alltså om någon vet eller hört någpt om detta, att knuten är farlig?

Andrhandsexpertis a la 'En guide i Chamonix sade' skall man lägga föga värde på. Ifall att en etablerad teknik visar sig vara farlig eller riskfylld kan man vara säker att sgs varenda tidning, website, tillverkarhemsida för att inte tala om förbundens och UIAAs sida publicerar ett meddelande om saken.

Varenda bok om klippklättring (t.ex. Handbook of Climbing) jag läst rekommenderar dubbel fiskarknop för prussikar. Man ska lämna tillräckligt långa ändor då man gör knopen och spänna till den ordentligt (t.ex. genom att hänga upp sig ur prussiken).
Den enda situation där jag ser en risk i att använda en dubbel fiskare är när man knyter ihop två rep (av samma diameter) för firning. Den fastnar ju lättare än en dubbel överhandsknop (av amerikanerna kallad EDK) när man drar ner repet. Ifall repen är av klart olika diameter (t.ex. när man knyter ihop ett singelrep och en firningslina) är fiskarknopen bättre

När man knyter cordelett av spectra, dyneema eller dylikt skall man använda trippel fiskarknop. Det är dumt att använda spectra till prussikar eftersom de inte tål värme och de är jobbigare att hantera.

Vattenknopen glider inte under belastning, men däremot promenerar ändorna då belastining upphör. Följaktligen löser den sig vid upprepade belastingar/avbelastningar vilket tillslut leder till at knopen släpper. Man ska alltså se till att ändorna är långa nog och att knuten är tilldragen. Används för att knyta slingor av band (inte spectra pga att det är för halt).

Dubbel fiskarknop

Jag kommer fortsätta använda dubbel fikarknop.

110 cm långt 5 mm prusiksnöre passar bra till firningsbackup tycker jag. På långturer brukar jag även ta med ett längre prusiksnöre för att kunna använda för att fira av från, repklättring och kamraträddning.

Calleberg, Fyffe och Hatting rekommenderar i sina böcker fiskarknopar för att knyta rep och repsnören. Dubbel är bättre än enkel förstås och trippel rekommenderas för kevlarsnören. Det här är böcker som inte är helt nytryckta/skrivna men, de har väl varit referensböcker även för instruktörer i många många år i olika upplagor.

Dubbel fisherman el Bandknop

Jag har aldrig hört talas om att en dubbel fiskarknop är farlig om den knyts på rätt sätt. Ibland kan det vara svårt att se och då är det bättre att knyta om den.
Bandknop, som man knyter ihop slings med, kan glida om det är tub-slings! Därför tycker jag det känns säkrare med en dubbel fiskarknop där också.

Längd på Prusik

För att återgå till orginalfrågan angående prusiksnörets längd vill jag lägga in en variant från norges Breförare (Glaciärguider) som jag lärt mig i Jostedal.

Där tar man helt enkelt ett snöre som är lika långt som avståndet mellan din ena hand till din andra armbåge, när du står med utsträkta händer. Snabbt, lätt och framför allt får du en perfekt längd på prusiksnöret då prusiknuten, som du har mellan selen och repet vid brevandring, aldrig är utom räckhåll. Denna läng tycker jag är alldeles utmärkt även vid klättring. Till fotslinga kan man förlänga med en slinga eller bara använda en slinga.

//David

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Olle H Olika längd på dubbelrep Klättring allmänt 10
A.S. Längd på statiskt rep? Klättring allmänt 4
Carlarmfelt Längd på prusikslingor Klättring allmänt 9
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg