Det är långt om pikarna skall användas för stakning. För längdskidåkning är rekommendationen 0,8-0,87x kroppslängden inkluderat även skate.
Kanske finns pikmoment där större längd är önskvärt? Hansapiken är ganska lång.[/QUOTE
Jag använder ispiken för att bedöma isens hållfasthet och som balansstöd vid passage av vrakisbälten där skidskoåkning inte är möjlig. Använder inte handtagen överst på piken när pikar utan håller ispiken åtskilliga 100 mm från toppen (närmre tyngpunkten). Utan att vägt en Striim så upplever jag den väsentligt lättare än min kanske 10 år gamla Lundhags ispik (den första ispik från Lundhags med 4-kant spets).
Jag vet inte hur gammal jag var när jag kom på att det var lättare att spika med en ”tung” hammare än med en ”lätt” hammare och det var lättare att klyva ved med en ”tung” yxa en med en ”lätt” yxa. På samma sätt tycker jag en tung ispik gör att man inte behöver användas så mycket muskelkraft med en tung pik för att bedöma isens hållfasthet mot en lätt pik. Jag provade för ett antal år sedan med att byta ut ståltyngden i min ispik mot en egenhändigt gjuten tyngd i bly för att gör piken tyngre
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=53126&highlight=bly
Att Hansapiken är lång beror nog på den enkla anledningen att det behövs så mycket trä för att piken ska flyta. Och då träskaftet är jämntjock kan man hålla var man vill när ska pika, och var man vill (lämpligtvis i tyngdpunkten) när man åker.
Per