inte dementerat i refereade tråden.
Inte? "Reval Midi Pe har bara namnet gemensamt med glasfiber kajaken."
Tillbaka till 30cm:
Det påstås att det är omkretsen som avgör, inte längden.
30cm gör knappast någon större skillnad i kajaklängd, om vi alltså talar +-15cm från "idealet" och de övriga dimensionerna förblir stort sett oförändrade.
Ökad längd ger högre toppfart men också större våtyta vilket innebär mer motstånd vid marschfart. Ökad längd innebär också mer flytkraft som i sin tur ger större vindyta och sämre "förankring" i vattnet.
Uppgifter på bärförmåga skulle jag ta med en nypa salt, provpaddla hellre med ett par 10kg sandsäckar som provlast. North Shore Atlantic kan jag tänka mig ta ut på en veckoslutstur eller längre, men inte skulle jag ge den olastad till en 50kg paddlare en blåsig dag. Reval Mini i sin tur passar väl till en 50kg paddlare men jag på ca 80kg skulle nog inte lasta den för veckoslutstur. Båda kajakerna ska enligt tillverkaruppgifter klara ca 110kg.
North Shore ger dessutom en väldigt bred skala för paddlarvikt, 60kg mellan min och max, men det köper jag inte. Tänker du paddla tom kajak och lasta tungt så behöver du två kajaker, ska du klara dig med en kajak så ska du packa lätt. Dimensionerar du kajaken så att du får plats med gjutjärnspannan och tältkaminen på långfärd så vantrivs du med kajaken på dagsturer.
Vid val av kajak har jag övergått till att utgående från paddlarens önskemål angående typ av paddling, paddlingsstil och paddlingsmiljö välja paddel (paddeltyp, paddellängd och bladstorlek). Därefter ser vi på kajakalternativ som passar helheten, ser först närmast på flytkraft, sedan på måtten och till sist på sittställning. Vid behov justeras sittställningen, sitsen och stöden anpassas, paddelvalet eventuellt finjusteras. För stor kajak är svår att göra mindre, för liten än ännu svårare att göra större, men sits, svankstöd, lårstöd och fotstöd kan ofta justeras, bytas ut eller lätt customiseras om inte de är helt på tok fel.
Av trådstartarens alternativ skulle jag på ca 175cm/80kg (långa armar, korta ben) direkt skippa Scott HV och primärt se på Scott MV samt North Shore Atlantic, eventuellt Atlantic LV. Personligen är jag för tillfället sugen på en Nordkapp Forti...