Lämpliga tjej-kajaker?

Vad är det?

Jag har vurmat för att man skall ha ett tjejforum, men vad kan en tjejkajak vara? Själv har jag en P&H Capella för att den är en av de få jag får ner ändan i. Kan det vara ett bra kriterium? Alla tjejer är ju inte så breda. Det är bäst att provsitta och provpaddla om och om igen. Sedan väljer man färg och prisläge. En bra paddel är inte heller att förakta om man är tjej. Jag har valt en sådan där krokig kolfiberstång ifrån Lendal. Den var dyr men underbar!
\C

Tack för svaret!
Jag inser att frågan var lite diffust formulerad från början! Behovet i detta fallet tänker jag mig är en kajak med mindre volym, lättdriven, hyggligt stabil, inga större krav på lastförmåga. Den blivande paddlaren ifråga är inte speciellt intresserad av prylar eller att prova runt, så jag vill hitta några lämpliga att testa.

Capella är ett bra alternativ

Jag kan inte så mycket om kajaker och deras egenskaper. Jag är nybörjare egentligen och har uppnått mogen ålder. Jag är inte stark heller, men det har gått väldigt bra att göra veckoturer med Capellan. Swima rekommenderar den också som nybörjarkajak. Tyvärr klarade jag inte av att styra den med egen kraft, så jag har skaffat roder, som fungerar förträffligt. Efter två säsonger är jag fortfarande väldigt nöjd med Capellan. Den har också fördelen att vara billig i inköp eftersom den är rotationsgjuten. Men nog tycker jag man måste prova lite innan man köper. Speciellt stolen tycker jag är viktig. Man skall ju sitta många timmar.

Re: Capella är ett bra alternativ

cwmint; sa:
Tyvärr klarade jag inte av att styra den med egen kraft, så jag har skaffat roder, som fungerar förträffligt.

Bara ett litet inlägg..
Capella var en av de första kajakerna som jag paddlade. Har precis samma uppfattning om kursstabiliteten. Capellan var väldigt trevlig i de flesta fall, uppför sig jättefint i grov sjö, men i vissa vindar var den totalt omöjlig trots skäddan. Största problemet var när det blåste men det inte gick vågor ( Inomskärs )
Mitt tips till en nybörjare är att inte köpa en Capella om man vill ha en kursstabil kajak utan roder... Men med roder kan jag tänka mig att den är väldig trevlig.

Bel Ami

Jag rekommenderar en Bel Ami (säljes visst under namnet Grizzly i Sverige) från Bear & Water http://www.bearwater.fi/ (svenskan tycks ha försvunnit från hemsidan)
Den är liten och lätt, snabb och lättpaddlad nästan som en tävlingskajak dock utan att vara rank.

Prijon Catalina

Jag är medarbetare i ett företag som säljer Prijons kajaker, så visst är jag lite partisk, men jag tycker ändå du ska titta seriöst på Prijons Catalina.

Jag har vid det här laget sett folk i många storlekar, allt från min 12-åriga dotter till fullvuxna av medellängd, sitta skönt i den kajaken, som just utmärks av ovanligt stora inställningsmöjligheter. Pedaler, sits, svankstöd och lårstöd, alla kan justeras rätt frikostigt. Den borde alltså lätt få att passa din vän.

I övrigt är kajaken lättmanövrerad och kul att paddla, har roder, har 100% täta lastutrymmen med hyfsad stuvplats.

Materialet, tryckblåst polyeten, är oerhört slittåligt och lätt att underhålla (= skölja av med färskvatten). Min egen Seayak (storasyster till Catalina) är nu på sitt 5:e år, den ser fortfarande fräsch ut, trots att den används 12 månader om året.

En annan, icke oväsentlig fördel, är det relativt låga priset. Väldigt mycket kajak för pengarna!

Catalina säljs av oss på Orust Kajak (http://www.orust-kajak.se/produkter/catalina.html) men även av andra. Kolla med importören Kajaktiv (http://www.kajaktiv.se) för närmaste återförsäljare

mvh,
Jens

Pideraq

Tips på kajaker som min fru tycker om att paddla är P & H Sirius, Prijon Seayak (dock lite klumpig) och en kajak som hon provade så sent som igår, nämligen Welhonpesä Pideraq. Den tyckte hon var kanon. Både snabb, smidig, snygg och relativt stadig. Den borde passa en nybörjare. Kolla med Skärgårdsgumman på Utö.

North Shore Polar?

Polar är en lillasyster till Buccaneer och skall vara en kajak för "mindre personer". Bra kvalitet, stora packluckor, fikalucka etc. Dyr! Min fru provade den, och tyckte att den var bra och smidig. Dock gillade hon inte den lilla sittbrunnen.

North Shore har även andra modeller för mindre personer, t ex Mistral.

Peter

Prijon Catalina

Jeg kjøpte en Prijon Catalina til min 10 år gamle datter i vinter. Hun har padlet K2 med meg i noen år, men hun er nu stor som en tolvåring og sterk nok til å håndtere egen kajakk. Catalinaen kan anbefales! Den er rask, morsom å padle og både små og store sitter komfortabelt, selvom jeg nok kan ønske litt mer plass for mine 85 kg. Men for små og mellomstore padlere er den et meget godt valg. Lett å manøvrere, retningsstabil. Vi har ikke sett det nødvendig å montere ror så langt. Prisgunstig her i Norge.

P.S. Jeg er IKKE medarbeider i et firma som selger Prijon.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Paddla med barn + lämpliga leder? Paddling allmänt 3
Lämpliga vatten för distanspaddling v. 16 Paddling allmänt 0
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
Myrvarv Kajak för tjej? Paddling allmänt 4
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
JohanWild Försäkring av kajaker Paddling allmänt 14
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
henkeboy77 uppblåsbara kajaker?? Paddling allmänt 15
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
plankton Recensioner av kajaker Paddling allmänt 17
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
jazzmatsa Vad väger era kajaker??? Paddling allmänt 12
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
calypso63 P&H släpper nya kajaker Paddling allmänt 1
hannulan Kajaker som liknar Valley Avocet Paddling allmänt 4
MartenT Förvaring av kajaker och påverkan på kajaker av förvaring Paddling allmänt 1
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
eyck From the horse's mouth: Kajaker och väjningsregler Paddling allmänt 4
ChrisL Kajaker borde förbjudas! Paddling allmänt 18
olmar Hyra kajaker i Nådendal-Åbo Paddling allmänt 1
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
calypso63 Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak? Paddling allmänt 95
fraewu Kajaker överallt Paddling allmänt 10
partyfrasse Uthyrning av tåliga kajaker i Klintemålatrakten Paddling allmänt 0
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
15064 Åsikter om Zed-Tech kajaker? Paddling allmänt 4
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
knatte *tips* Dekaler för kajaker Paddling allmänt 0
pad Cobolt kajaker? Paddling allmänt 7
ÄventyrsCompaniet Aquarius Kajaker - Erfarenheter ? Paddling allmänt 0
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg