Lämpliga skor/kängor för pilgrimsvandring

Min 16-åriga dotter ska vandra i Spanien (till Santiago de Compostela) tillsammans med en grupp ungdomar från Svenska Kyrkan. Vandringen kommer att gå av stapeln i mitten av juni och nu undrar jag över lämpliga skor/kängor att ha på vandringen. Är det någon som vet? Hon säger själv att hon vill ha kängor - men jag (som är totalt okunnig om sånt här) säger att det måste bli alldeles för varmt - och jag föreslår sköna sandaler.

Please help me? Vad ska hon ha? Jag vill att hon får det bästa så att hennes vandring blir ett jättefint minne och inte förmörkas av att hon har dåligt på fötterna.

Hälsningar
Bir
 
Lyssna på din dotter. Hon har helt rätt. Att vandra i sandaler är rena fördärvet. Det funkade kanske för Jesus men i dag finns det bättre grejer att vandra i. :)
 
Det är därför jag har registrerat mig här och ställer frågan.

Jag vill alltså att hon får det som är det bästa. Om det ska vara kängor - så får hon naturligtvis kängor - men .... för mig är kängor något väldigt varmt och klumpigt. Och, jag skrev att jag var okunnig. Det var därför jag frågade.

Finns det kängor för sommarklimat? Tips och råd mottages tacksamt.

Berätta gärna mer om du har kunskap. Tipsa om märken, modeller etc.

Vänliga hälsningar
Bir
 
Visst blir det varmt med kängor, men det blir det i nästan vilket klimat man än vandrar i (förutom när marken är täckt med snö...). Hade lika svettiga strumpor i Liberia som i Sarek.

Bortser man från värmen så är det väl skaderisken som minskar betydligt med ett par känor. Med en stukad fot kommer man inte långt. Det blir ju också ett "minne för livet" men kanske inte av det ljusare slaget ;).

Sedan kan man diskutera vilken sorts kängor man ska ha. Det kanske inte behöver vara en känga med cellgummi och goretex. Det finns fina "alpvandringskängor" som borde funka. Jag kan även tänka mig att ett par lite lägre kängor (på gränsen till stabila allroundskor) skulle passa bra.

Om du går in på www.naturkompaniet.se och klickar vidare till skor och därefter trekkingskor så finns en del. Patagonia (vagabond) har en känga där som liknar det jag försöker förklara ovan. I en annan prisklass så finns Meindel (klicka dig in på skor och därefter kängor, där finns en Meindel som heter "safari mid")

Har en kollega som vandrade samma sträcka förra året. Han blandade mellan försvarets m90-kängor och stabila löpardojor, beroende på hur terrängen såg ut. Kanske det är en bra mix om hon orkar bära båda. Kan vara skönt att vila fötterna från kängor om det går.

Önska henne lycka till. Det kommer nog bli ett riktigt härligt minne!

/Karolina
 
Senast ändrad:
Bästa kängorna på marknaden idag för allt enligt nmig,

Lowa Husky och Hanwag Yukon, de senare lite styvare och smalare.

Har själv gått Santiago. Konstanz-Biarriz ca 140 mil.

/H
 
Exakt vart skall hon vandra och hur långt? Det kan mycket väl fungera utmärkt med ett par lägre hikingskor, i stället för varma kängor. Det är stor skillnad på att vandra i Pyrineerna jämfört med att vandra på mindre kuperade avsnitt.

Att sedan rekommendera enskilda märken är ju naturligtvis tämligen meningslöst, om man inte har klonat sina fötter. Det finns många bra tillverkare, och det finns ingen person som kan ha överblick över den enorma marknaden av olika käng/sko tillverkare.
 
Saria - Santiago de Compostela

Ungdomarna ska vandra från Saria till Santiago de Compostela. Rutten är på ca 11-12 mil. Jag har inga exakta uppgifter ännu.
 
Från Sarria in till Santiago de Compostela är det lättgådd terräng på mindre vägar och bredare stigar. Ingen svårgådd terräng alls, normalt är det 4 etapper, varav den sista är längre. Har man bara väl ingådda skor/kängor och undviker strumpor av bomull (syntet är bättre) så är det inget problem.
 
Det blir varmt med kängor, men stabilt. En bra (klassisk) lösning är att gå med en tunn och en lite tjockare socka över, båda av ylle. Yllen suger upp fukten men känns ända skön på foten. Om man vill kan man byta sockor mitt i dagen och låta ombytes paren torka utanpå ryggsäcken. Bra sockor finns det en hel del av ex. Smart wool eller Lundhags mfl. Undvik bomulls strumpor!
 
Instämmer med tidigare inlägg, Meindl Safari mid ( Samma sko som Svenska apecialstyrkorna i Afganistan använder, fast lågt skaft) Finns i dam-modell

http://www.naturkompaniet.se/index.asp?ItemId=64185

Sockor i merinoull &coolmax + en tejprulle bred Leukoplast ocht Helosan fotsalva från Apoteket.

Givetvis ska hon nogrant testa storleken ( utrymme så foten kan svälla i värmen) sen måste den gås in lite.
 
`Sträckan Sarrias - Santiago de Compostela är inte sárskilt komplicerad tekniskt sett, utan gâr som Klager mycket riktigt pàpekar i lâglänt terräng och lángs stigar, skogs- och landsvägar. Se exempelvis dessa foton frân sträckan: http://www.pbase.com/lillirod/sarria_santiago

Klimatet i Norra Spanien kan liknas det i övriga Central-Europa, dvs, det är ingen ökenhetta (som i södra Spanien) samt är det inte ovanligt att det regnar. Regnet kan medföra att stigar etc. ibland kan vara lite geggiga och fyllda med vattenpölar.

Lämpliga skodon vore därför exempelvis skor eller halvhöga skor/kängor med kraftig gummisula samt visst màtt av vridstyvhet i sulan för att ge bra stöd i sidled..

Vad gáller styvhet i lángdsled: Mânga är rädda för styva kängor/skor och tror att ju flexiblare ett skodon är, desto bekvämare. Min peronliga âsikt ár att ju mer man màste flexa med foten i varje steg, desto tröttare blir man i lànga loppet, varför det är báttre med en lite styvare känga men med bra rull i steget. Dock, det finns de som pàstâr motsatsen.

Med tanke pà att det kan bli blött i terrángen skulle jag personligen satsa pâ ett par vattentäta skor/kängor (membran).

Med tanke pà att det trots allt áven kan bli varmt skulle jag satsa pà ett par skor med lite tunnare spalt-läder kombinerat med textil (typ Cordura).

Tag med extra par ilággsulor och strumpor för att byta med jämna mellanrum under marchen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
arqe VJ speedhiker och dylika skor Kläder 0
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Panicmode Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
vojma Värmare för skor??? Kläder 14
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
markusbacka Hållbara skor sökes! Kläder 27
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
Madfred Bra vandrings skor Kläder 17
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
camoscio Skor Kläder 1
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg