Lämplig skidryggsäck helst optimal

Playground i Stockholm annonserar idag om 40% rea på Ospreys skidrygga ordinarie pris 1400 Kr. http://www.ospreypacks.com/switch_25+5.htm som de påstår skall vara den bästa skidryggan.

Jag vill ha en liten skidrygga med bra fastsättningssystem för skidor när man går uppför till fots. Skidryggan måste vara smidig och stabil utför ingen pendling av vikt fram och tillbaks.

Ryggan ovan ser OK ut men den väger 1700 gram.

Har svårt att förstå att den skall behöva väga så mycket. Funderar att i stället skaffa en Berghaus Freeflow light som väger in på halva vikten. http://www.berghaus.com/index.asp?bhcd2=1125057240

Där får jag komplettera med en eller två extra remfästen för att kunna fästa skidorna bra.

Är Ospreyn så bra att det är värt att släpa på 8 hg extra?

Nån som vet om Berghausmodellen finns att köpa i Stockholm?

Mammut har också ett lättviktsalternativ Lightspeed 25 660 gram och 25 liters packvolym. http://www.mammut.ch/mammut/katalog.asp?view=detail&did=67&dart=3&tid=3586&sid=2

Tillräckligt stabil?

Thure

Jag vet iinte om det är hel relevant, med det kan kanske hjälpa...

Men, det jag funderar på är om en del av vikten ligger i val av textil?
När man som på DaKine-säckarna bär skidorna diagonalt (ser ut som om man gör det på osprey också) så sliter stålkanterna ganska hårt på ryggan.

Min nya Poacher har redan lite "skärsår" efter 3 veckors användning, den gamla, sydd i tyngre material, hade lika många efter 4 säsonger...

Kanske e något att väga in?

BD!?

Har du kollat vad Black Diamond har att erbjuda?
Jag har trivts väldigt bra med min rygga, heter numera Slide. Den är ganska enkel och väldigt skön att bära, även om det är lite tyngre packning. Den väger strax under kilot och går på ca 800 kr i butik.
Fäste för skidor (på sidorna, de sitter BRA!), snowboard, isyxor. Fack för spadblad samt en smart snodd som håller spadskaft och sond på plats i ryggan. Bra detalj. Står som 20 liters, men är lätt lika stor som en 30 l, räcker bra för dagsturer!

Jag tror annars att Ospreyen är ett bra köp, bra materiel, och när en ryggsäck sitter bra gör det mindre att den väger några hundra gram extra. Provpacka och känn efter.
Personligen tycker jag dock att Ospreys säckar har för mycket plåtter (småfickor med dragkedjor osv) samt att deras ryggor har en tendens att bli ett "päron" på ryggen, till formen alltså..
Många kompisar gillar dem ändå bra, just för skidbestigning...

Men kolla BD du!

Osprey Switch ...

Hallå!

Har själv en Osprey Switch 40+5 som jag är mycket nöjd med. Som beskrivs ovan finns det säkert andra skidryggor som också är mycket bra men Switch är ett bra köp. Föresten blir den mycket lätt när man bara kör med "femman".

Hinner tyvärr inte recensera den ordentligt just nu.

/pimmen (som har sin switch på sig på storsylens topp på presentationssidan)

Osprey Switch 25 + 5

Var och kollade på det enda exemplar de verkade ha kvar i butiken. Kändes som väl stor för mig dvs lång rygg förmodligen var det den största varianten av 3. Men formen på säcken var trevlig med stöst volym mitt på och avsmalnande både uppåt och nedåt. Det borde bli bra viktkoncentration med en sådan säck.

Min erfarenhet är att jag bör välja en liten skidrygga för att den skall sitta stabilt på ryggen och för att jag inte skall frestas släpa på onödiga pryttlar. En rygga utan topplock har ofta bättre viktfördelning när den är packad. Men har man en stor kamera eller en videokamera är det bra att ha den tillgänglig i topplockets blixtlåsficka.

Tittade också på en BD som inte var på rean som verkade passa mig bättre i storlek men även den vägde bortåt två kg.

Ett problem med att köpa ryggor på distans är att volymuppgifterna och vikten ofta stämmer dåligt.

Jakten går vidare. Någon som känner till vilka butiker i Stockholm som för Berghausryggor?

Thure

Osprey Ceres 38

Kan rekomendera Osprey Ceres 38. En klättersäck som även ägnar sig perfekt för skidåkning. Bra möjligheter för fäste av skidor på sidorna. Vikt mellan 1.3-1.6 kg beroende på ryggstorlek. Har varit en trogen vän på många toppturer med skidor....

Många ryggor finns det

När man surfar runt så hittar man nästan hur många ryggor som helst i storlekar 20-30 L. Begav mig till Sportkompaniet på Kungsgatan 68 i Stockholm igår. De påstår att de har Sveriges största sortering av ryggsäckar och det kan nog stämma.

Provade nu Ospreys 25+5 medium mot ett flertal andra modeller och fabrikat.

Landade till sist på en no fancy gråsvart Dakinemodell för 695 kr som verkar sitta bra och lågt på min rygg. Den vägde 1100 gram på butikens våg och har stabil ryggplatta bra förvaring av spadblad och spadskaft samt isolerad kanal för vätskeslang.

Remmar på sidorna som kan användas för skidtransport i A-formation.

Återkommer med omdöme efter att ha testat säcken en vinter.

Thure

Re: Många ryggor finns det

thureb; sa:
Landade till sist på en no fancy gråsvart Dakinemodell för 695 kr som verkar sitta bra och lågt på min rygg. Den vägde 1100 gram på butikens våg och har stabil ryggplatta bra förvaring av spadblad och spadskaft samt isolerad kanal för vätskeslang.

Remmar på sidorna som kan användas för skidtransport i A-formation.

Thure

Då har den väl systemet för att bära skidor diagonalt?
Det trodde jag alla DaKine modelller har.

Det funkar suveränt, utom vid travers åt vänster... ;-)

Re: Re: Många ryggor finns det

Jonas P; sa:
Då har den väl systemet för att bära skidor diagonalt?
Det trodde jag alla DaKine modelller har.

Det funkar suveränt, utom vid travers åt vänster... ;-)

Ja det har den. Minns ej vad modellen heter och någon instruktion fanns inte med det var ett demoex.

Jag får testa när det är bäst med respektive variant att spänna fast skidorna.

http://www.dakine.com finns en uppsjö modeller men jag hittar ingen som ser exakt ut som min.

Thure

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg