Lämplig fortsättning efter Island Peak?

Jo visst ska man lära sig klättra ordentligt. Jag gillar dock Himalaya och just nu har jag snöat in på Everest nordtopp. Känns som man får en del av allt där. Vana av snö, glaciär och is samt den höga höjden och mer expeditionskunskap. Någon som har erfarenheter och kan dela med sig?

Klättrade Island peak förra året och ska tillbax och klättra Baruntse i oktober. På vägen passerar man Mera peak som man "bestiger" för aclimatiseringen. Baruntse är inget tekniskt svårt berg. Hör av dig om det kan vara något.

Man behöver inte flyga runt halva jordklotet för att hitta utmaningar.
- Kebnekaise
- Kaskasapakte
- Saitaris
- Sarektjåkko
- Perikepakte

Helt rätt. Det finns mycket i sverige som man bör uppleva men det utesluter ju inte att man åker lite längre bort ibland.

Jo visst ska man lära sig klättra ordentligt. Jag gillar dock Himalaya och just nu har jag snöat in på Everest nordtopp. Känns som man får en del av allt där. Vana av snö, glaciär och is samt den höga höjden och mer expeditionskunskap. Någon som har erfarenheter och kan dela med sig?

finns det flera toppar på Everest? eller menar du leden från Tibet upp till toppen av Everset? Tror nog att du ska få lite mer erfarenhet innan du börjar planera för 8000m+-berg.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg