Lägerskor vinter?

Hej! Tänkte inför vårens skidtur i sarek addressera ett av mina återkommande problem - frysa om fötterna på kvällen och morgonen, dvs den tid man ej håller sig varm genom att åka skidor. Jag har just köpt ett par nya Crispi Antarctic (förra paret sprack i sulan efter några års åkning..). Inte den varmaste pjäxan men jag då jag svettas massor om fötterna känns det som ett rimligt val då man får isolera med dubbla sockar och hellre byter sockar än får en blöt pjäxa.

Jag letar något lätt, varmt att byta pjäxorna mot på kvällen när tältet är uppe och man sätter sig för att fixa med kök, mat och kvällswhisky. Någon som har erfarenhet av Western Mountaneering Bootie GWS?

http://www.outnorth.se/western-mountaineering/expedition-bootie-gws#

Den finns på vintersarek.se's utrustningslista. Lite oklart hur vattentätt det där windstoppertyget är men står ju att den är för utomhusbruk vilket jag tolkar som att man ska kunna trampa runt i snön runt tältet med den?

Tacksam för kommentarer om denna lägersko eller tips på andra.

Jag sydde hyfsat vattentäta yttersockor med snörning upptill. Formklippte liggunderlag i botten och sen två par sockar på fötterna. Användes vid toabesök o matlagning i absid mm. Fungerar utmärkt så länge temperaturen är under nollan, ffa är det billigt....
 
Det slutade med att jag köpte WM Expedition Down Bootie GWS. Funkade utmärkt på en 8-dagars sarektur. Jag fick slåss om dom med min turkamrat som saknade lägerskor. Viss reservation vill jag lägga in för att det aldrig var riktigt kallt, kanske som mest -10. Inte heller ger dom ett intryck av att vara särskilt slitstarka så man får nog betrakta dom delvis som förbrukningsvara. Men jäklar vad skönt det var att sitta o smälta snö i dessa istället för ett par svettiga pjäxor.
 
Jag använder ett par sådana här tovade ullskor. Testade ner till cirka 15 minus. Och väger nästan ingenting. Skall sy till något vattentätt skydd till dom också.
 

Bilagor

  • IMG_20160320_222250.jpg
    IMG_20160320_222250.jpg
    47.6 KB · Visningar: 515
Använder också filtade strumpor. Vill man går det med fördel bra att pensla undersidan med flytande latex. På det viset så kan man traska runt i i lägret även när det är blött ute.

007_0.JPG
 

Liknande trådar