Lägerkittel för snösmältning.

Funderar lite kring att smälta snö för hela dagsbehovet av vatten under vinterturer. Det går ju åt en del vatten under en dag och det innebär att man måste smälta snö. Jag funderar om det inte blir mer rationellt och bränsleekonomiskt om man ställer en större lägerkittel istället för de vanliga pottorna på bensinköket, för att smälta snö, koka upp vatten till kvällsfika, sovsäckskompisen samt fylla termosen + vattenflaska/camelpack. En lägerkittel tar inte mycket plats i pulkan om man dessutom utnyttjar den för transportförvaring av mat el. dyligt. Min kompis tycker att det verkar bökigt och onödigt att släpa med sig en läggerkittel.

Ofta ligger det vatten under snön på isarna och då kan man ju slippa snösmälningsmomentet fast jag ser ingen nackdel med en större kittel då heller.

Vad har ni andra för tankar?

En liter i termosen och två liter i camelpacken! Blåser man bara tillbaka vattnet i slangen på camelpacken så fryser inte slangen igen. Vattnet i camelpacken blir fisljummet eftersom det ligger intill ryggen.

Lägerkittel

Fråga bara. Var har du då all ved som du behöver om du ska göra upp eld varje morgon/kväll för att kunna använda kitteln? Som föregående sa,Köp trangias elr motsvarande till ditt kök.
(Det ska vara lite omständligt att vara i naturen. Då får man ha den för sig själv.)

Ingen ved behövs. Jag täkte helt sonika ställa kitteln direkt på mitt bensinkök. Precis som på bilden här, där jag ställt en lagomt stor konservburk med varmkorv. Och det var precis en Trangiakittel jag hade i åtanke.

Bilagor

• 598340_10151158420727955_812070590_n.jpg
    598340_10151158420727955_812070590_n.jpg
    76.8 KB · Visningar: 591
Jag brukar ha med en 3-liters av tunn aluminium ibland, ärvd av farfar. Inte kokar man 3 liter vatten på en gång, har man fått ihop en liter åker den ju ner i thermosen eller var man nu ska ha den. Och att ha 3 liter balanserandes på ett MFS kräver bra underlag, med lilla kastrullen räcker det med den där tunna aluminiumplåten som följde med mitt MSR-vindskydd.

Men om man proppar i 3 liter snö för man ut kanske 8 dl vatten, så finessen är egentligen att man slipper sitta och lägga i snö hela tiden. Å andra sidan ha man ju inte så mycket annat för sig just då, så att stoppa i snöklumpar i kastrullen då och då funkar bra. Och jag tror inte att man sparar bränsle, bättre att smälta små mängder i den vanliga kastrullen och hälla av efter hand.

Så, jag har inget klart svar på vad som är bäst.

Jo jag har tänkt mig en stabil form av hajkbräda så att det står stadigt. Så packar och pressar man i så mkt snö det bara går i pottan som sedan får stå och sköta sig själv medan man gör något annat. Sedan räcker det att man har fått i hopp ett par liter som kokar och som ska ner i termosen och sovsäckskompisen. Sedan får man fylla på med mer snö eftehand för att få vatten till camelpacken men det är inte lika viktigt att det kokar. Camelpacken stoppar packar man sedan in värmejackan så den inte fryser under natten och det gör den inte för jag har redan provat. Om det skulle bli permafrost så får man improvisera efterhand.

Gillar varmvatten

Jag har med mig Trangias 4.5 liters då det alltid finns behov av lite varmvatten. Om vi är minst två som har behov vill säga. Dels varmvatten till frukostbestyr och under dagen och resten till att tvaga sig om man så vill. Den extra vikten och storleken mot motsvarande 3 liter är inte stor tycker jag.
Samtidigt går det snabbare med en större gryta. Är jag i skog och möjlighet till vedeldning finns alltid grytan på elden. Givetvis är den fylld med mat eller annat under transport. Ett annan användning är när det blivit rejäla fiskbitar att laga till vilket den sväljer utan problem. Men är jag ensam blir den oftast hemma.

Två kök

Jag funderar om det inte blir mer rationellt och bränsleekonomiskt om man ställer en större lägerkittel istället för de vanliga pottorna på bensinköket, för att smälta snö, koka upp vatten till kvällsfika, sovsäckskompisen samt fylla termosen + vattenflaska/camelpack.

Vad har ni andra för tankar?

Hejsan.

Då jag varit ute på vintertur har jag i princip alltid haft med mig två kök med "normala" 1.5 -2-liters kastruller. Är ju betydligt tristare om köket ger upp på vintern jämfört med sommaren och att kök kan ge upp har jag varit med om vid ett gäng tillfällen genom åren. Som extra bonus får man då möjligheten att köra med två kök parallellt på morgonen, då vi brukar smälta vårat vatten.

Den normala arbetsrutinen är att en börjar smälta snö till termos+"camel" och den andra fixar frukost. Sen puttrar vattenköket på medans man äter frukost, tar sig en morgonkopp med kaffe och diskar. Brukar bli ganska bra timing, dvs vi får ihop våra 5-6 liter varmt vatten under de normala frukostbestyren.

Vad det gäller din fundering ovan så visst är det på sätt och vis rationellt med en stor lägerkittel, men det är gissningsvis inte bränsleekonomiskt. Tvärtom skulle jag gissa. Nu skulle jag i och för sig vilja påstå att skillnaden inte är speciellt stor, men värmeförslusten hos en varm kropp är om jag minns min fysik rätt direkt proportionell mot kylarean. Ett exempel är luftkylda motorer där man bygger ut kylflänsar för att öka kylarean. Nu kompliceras ju det hela en hel del av att värmetillförseln också påverkas av kastullens storlek och form och hur de heta förbränningsgaserna flödar runt kastrullen, men jag skulle som sagt var inte gissa att större = bättre bränsleekonomi i det här fallet.

Vill man förbättra bränsleekonomin är däremot det gamla hederliga trangia-konceptet svårslaget, då den varma luften från brännaren flödar längs sidorna på kastrullen så den värma hela vägen upp.

/ Stefan

Visst har Undvall rätt kylarens yta.
Solo har jag med lilla lägergrytan och är vi två blir det den större. Vintertid är två kök praktiskt av många skäl. Har väntat på snösmältning i Jägarköket tillräckligt länge.
Halvstor köksplatta, fernissad så att den inte suger vatten.
I en grävd trång köksnisch tar ju värmen vägen runt kastrullen oxså.
Rekommenderar att du med en gång skaffar dig bägge. Till det större soppkoket är den stora suverän.
Satsar du på vinterturer är en speciell stor dubbelväggig vinterkastrull en vettig investering.
go tur

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg