Läger

När jag var liten (10-13 kanske, som era barn) och åkte på sommarläger brukade vi alltid diskutera diabetes nån förmiddag i veckan som vi var borta (lägret var arrangerad av svenska diabetesförbundet). Jag gillade det och lärde mig massor om kroppen och sjukdommen genom dessa till synes tråkiga pass. Jag tycker att ni borde diskutera Celiaki nån/några gånger med tex en läkare eller dietist.

Jag åkte även på vinterläger, där var vi helt befriade från utbildning och kunde helt och hållet njuta av att vara helt normala och kunna få säga nåt om blodsockervärden mm och få vettiga svar. Det var trevligt att slippa lära sig saker också, men man mår bra av att veta hur man är sjuk.

Jag har varit med och anordnat läger för fridykare (9år och uppåt) och det som jag direkt kan säga är att det blir så mycket enklare om man har möjlighet att sova inomhus. Då finns det i alla fall något som är "som det brukar". Det kan bli mycket med nya kompisar, nya vuxna, aktiviteter, inga föräldrar mm...

Det betyder inte att man ska vara inne, inte alls! Det finns så mycket man kan hitta på i närheten av där man sover. Speciellt om det finns tillfälle till att sova i egenhändigt byggt vindskydd som någon föreslog.

Det jag kan tipsa om är Svenska Turistföreningens erbjudande att "hyra hela huset". Det behöver inte bli jättedyrt, speciellt om det är lågsässong. Dessutom finns det då vandrarhemsvärdar som kan tipsa om omgivningen. Kanske finns det till och med något fixat i friluftsväg. Dessutom är vandrarhem tillräcklig annorlunda än hemma så att det fortfarande blir spännande. (Och nej, jag jobbar inte hos STF, gillar konceptet bara... ;) )
http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/Inspiration/Grupp/Hyr-hela-huset1/

Är barnen tillräckligt stora så kan jag tipsa om "spökpromenad/-jakt". Det brukar vara uppskattat, att bli lagom skrämd tillsammans med sina nya kompisar är kul. Det ger barnen något att prata om efteråt.

Är barnen lite mindre så kan skattjakt vara nog så intressant.

Annars kan jag bara hålla med de tidigare skribenterna; lär barnen att göra upp eld, använda kniv, laga mat på stormkök, bygga vindskydd...

Tänk på att hitta på aktiviteter som även passar i dåligt väder, regn och kyla kan få barnen att tycka att allt är skit tyvärr.

Läger aktivitet

Från att jag var 4-5 år och upp till slutet på tonåren åkte jag på läger varje sommar.
Det jag tyckte var rolig var skattjakter där man var tvungen att lösa olika problem för att ta sig vidare, det kan t ex var en gåta eller någon form av hinder som man måste samarbeta för att kunna passera.
På kvällarna var det lägerbål med sånger och historieberättande, frågor om dagens aktiviteter. det kunde även bli lite förberedelse inför morgondagens aktiviteter.
Det var alltid populärt när någon "utifrån" kom och berättade om platsen historia.
Tänk på att låta barnen vara med och bestämma vad dom skall äta under lägre och ha gärna mat lag så dom blir delaktiga i matlagning m m.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg