Läderrem som skosnöre

Jag startar ju en del trådar här nu känns det som och jag hoppas ni inte tröttnar, jag försöker söka svar i sökfunktionen först och likaså denna gång men hittade faktiskt ingen info när jag sökte på ordet skosnöre eller läderrem..

Nåväl, min fråga är alltså om någon har erfarenhet av att ha läderremmar som skosnören. Jag är mäkta trött på skosnören som går av, det är inte riktigt så ovanligt som jag vill när jag knyter kängor eller skor och jag har därför nu inhandlat läderremmar att ha som skosnören. Är det någon som vet något negativt om detta ? Jag själv kan tycka att man inte kan dra åt riktigt lika hårt eller få en lika bra knut som med skosnören men de lär ju hålla mycket bättre... Har försökt mjukgöra dom genom att fetta in dom och på så sätt få dom så bra som möjligt för att dra åt och göra knut med..

Någon som har provat under längre tid ?

mvh // Johannes

FM körde med skoremmar i läder i flera decennier. Det gick utmärkt, äldre kängor från de större i Sv levererades normalt med läderskosnören. Men när som kevlarfibrerna dök upp vände det.
En annan bra lina till skosnören är fallskärmslina. Rundskuren läderrem håller bäst enligt min erfarenhet, den är dyrast oxså, då det blir en hel del spill när den skärs till. Get och älgläder påstås ge bäst remmar.

Paracord har jag många många meter av och har också använt som skosnören till mina lågskor med bra resultat, dock haft lite problem med att mina avlutningar på ändarna gått upp men inget som inte går att göra om...

Tog en tur nyss med läderremmarna som skosnören och det fungerade utmärkt..

mvh // Johannes

avslutad210712

Gäst
Mina två första par Lundhagare hade lädersnören. Ärligt talat kan jag inte säga något positivt om dem i förhållande till vanliga skosnören. Svårare att knyta och svårare att få upp speciellt på vintern. Höll inte längre än vanliga skosnören och när de gick av blev det en jätteknut där man skarvade dem.

Mina två första par Lundhagare hade lädersnören. Ärligt talat kan jag inte säga något positivt om dem i förhållande till vanliga skosnören. Svårare att knyta och svårare att få upp speciellt på vintern. Höll inte längre än vanliga skosnören och när de gick av blev det en jätteknut där man skarvade dem.

Lädersnörena till mina Lundhags har hållit i 15 år nu, provade ett kort tag med vanliga skosnören men gick tillbaks till läder ganska omgående. Försöker komma ihåg om jag någonsin upplevt dem som besvärligare än vanliga skosnören under vintern, men det är inget som fastnat i minnet. En stelfrusen känga är alltid besvärlig, skosnörena gör inte mycket till eller från när hela kängan är en isklump.

Kan tänka mig att det beror lite på kvalité och sort på lädret också och hur det underhålls..

Några dragkedjor kommer jag inte försöka fästa i mina kängor, jag ser det inte direkt som jobbigt att knyta eller knyta upp..

mvh // Johannes

Den enda haken med läderremmar som skosnören är väl att de torkar ibland och går av, det händer, så är det bara. Förhindras naturligtvis om man sköter om dem, precis som du säger. En knut på en läderrem sitter där den sitter, vilket är bra ibland och dåligt ibland. Nytillverkat håller också mycket bättre än något som legat och skräpat på en vind en halv livstid!

Startsnöre till motorsåg är ytterligare ett annat alternativ på skosnöre, håller tokigt länge och är underhållsfria men knutarna går upp lite lättare än på läderremmar.

Skosnören i bomull håller klart sämst.

Originalsnörena på mina kängor var mycket bra, men har aldrig lyckats hitta vettiga ersättare. Knepigt detta!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenjuice Tips & Råd om skosnöre till kängor? Utrustning allmänt 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg