Läckande Therm-a-rest neoair

Vi har två nya therm-a-rest neoair liggunderlag. Upptäckte i förrgår att en av dem läckte. Liggunderlaget köptes förra hösten och har förvarats oöppnat hela vintern.

Igår på tur upptäckte vi att även det andra liggunderlaget läcker. Det har endast varit med på en niodagars vandring och var då helt. Det liggunderlaget har förvarats bland övriga liggunderlag under vintern.

Vi har alltså nu två nya liggunderlag som båda läcker. De har förvarats i samma rum men på olika platser. Det hela är för osannolikt för att vara sant. Är det flera som plötsligt fått pyspunka på sina neoair?

Jag har använt uppblåsbara liggunderlag i tjugo år och vet hur de skall användas. Handhavandefel är uteslutet.

Låter ju helt otroligt. Jag har också använt uppblåsbara liggunderlag men aldrig varit med om att dom läcker luft.
Det är helt omöjligt att kunna använda dom på fel sätt och dom är dessutom väldigt stryktåliga.

Du har haft maximal otur.

Jag har varit med om att ett av våra Synmat 7 läckte luft en natt när det var ganska nytt. Enda förklaringen jag hittat är att en fiber eller hårstrå kommit emellan vid ventilens packning. Efter att kollat ventilerna och packningarna har samma liggunderlag varit tätt alla år därefter.

Jag hade ett Metzeler uppblåsbart liggunderlag för många år sedan.
Den hade en skruvventil i mässing och det var ingen höjdare på vintern med många minus, för ventilen frös fast av kondensen i tältet.
Megastrul för att lösa det med kokande vatten men får jag välja så är uppblåsbara liggunderlag helt överlägset i komfort.

Uppenbarligen finns kvalitetsproblem hos uppblåsbara underlag. Och risk för punka. Men det finns ingen statistik såklart, så svårt att veta och få översikt. En del har aldrig problem, andra har pyspunka jämt.
Om man köper ett är det en liten chans att man måste skriva upp det på blåskontot ! :) :cool::ROFLMAO:

Edit. Dvs, Testa ordentligt i början när man köpt det, blås upp och vänta några dar. Och därefter använda något underlag, så att man inte får punka.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Therm-a-Rest NeoAir Xtherm - Varför så olika? Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg